PET-palackokkal kevert aszfaltból építenek utat Los Angelesben

TechniSoil Industrial, műanyag felhasználásával készülő aszfalt
Vágólapra másolva!
Újrahasznosítható műanyagot kever az aszfalthoz, és azzal borít be két utcát egy vállalat Los Angelesben, hogy kipróbálják, hogyan vizsgázik a műanyaghulladék felhasználásával készülő útburkolat élesben - írja a Fast Company.
Vágólapra másolva!

A nem mindennapi technológiát a TechniSoil Industrial nevű vállalat, évek munkájával fejlesztette ki. Újrahasznosított PET-palackokat használnak arra, hogy azzal helyettesítsék az aszfalt kötőanyagát, a bitument, ami a kőolajgyártás melléktermékeként előálló anyag.

A megoldás központi eleme egy gép, amely "lecsiszolja" a meglévő aszfaltburkolat felső rétegét, az anyagot zúzalékossá dolgozza, és a kívánt méretben és mennyiégben, folyékony műanyaggal keverve azt, visszaforgatja felhasználásra.

Műanyaggal kevert aszfalttal burkolná az utakat egy amerikai cég Forrás: Facebook/TechniSoil Industrial

Ez pedig egy rendkívüli megoldás, hiszen a műanyag hasznosításán túl, lényegében újonnan előállított aszfalt nélkül, egyetlen körforgásos folyamatként működik. Azaz a műanyaggal kevert aszfaltban nem pusztán a műanyag, hanem a már leterített burkolat is részben újrahaszonosulhat.

Maga az eljárás egyébként már néhány éve létezik - ismertették a cégnél -, de az volt vele a gond, hogy csak az útburkolat alsóbb rétegeinek megbontásával működött. Az így újrahasznosított anyagokból lefektetett új utak rétegei sokat vesztettek erősségükből, teherbírásukból. Most viszont, hogy képesek voltak megvalósítani a gépi eljárást, amivel csak az útburkolat felső, vékony rétege szedhető fel, a hozzáadott műanyaggal az így lerakott burkolat jóval erősebb lett.

Sőt, a labortesztek szerint a normál technológiával készülő asztfalthoz képest, a műanyagos aszfalt burkolatok 8-13-szor hosszabb ideig őrizhetik meg tartósságukat.

A vállalatnál elmondták, az eljárás karbolábnyoma több körülmény okán is jóval kisebb, mint a hagyományos útépítéseké, ráadásul sokkal kevesebb nehézgépjárműnek kell felvonulnia az építkezéshez, magyarul kisebb felfordulással jár. A megoldás így hatékonyan alkalmazható egyes, aszfalthibás útszakaszok javítására is.

Los Angelesben indul a kísérleti projekt Forrás: Facebook/TechniSoil Industrial

A cég vezetője elismerte, hogy jelenleg a megoldás még jóval drágább, mint a hagyományos útburkoló megoldások, de úgy számolták, hosszabb távon - az újrahasznosítás miatt - a nagyobb városoknak egyértelműen költségkímélőbb megoldás lesz ezt választani.

Los Angelesben két útszakaszon, egy vagy két éves időtartamban kezdik meg a műanyagos aszfalt tesztelését valós környezetben.

Ha beválik, azt nagy forgalmú, tehergépjárművek által is használt útszakaszokon is bevezetik, mint például a Los Angeles kikötőjébe vezető utak. A TechniSoil egyébként azt állítja, megoldását laborkörülmények között minden klimatikus viszony között tesztelte, és ezek alapján megkezdte a technológia kiajánlását más városok számára is.