Már tesztelik az elektromos autók fő hátrányának ellenszerét

renault zoe
Vágólapra másolva!
Az elektromos járművek jelentősen csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását, legalábbis elméletileg. A széles körű elfogadásuk előtt álló kihívások azonban továbbra is komolyak: az akkumulátorok drágák, a töltőállomások száma kevés és messze vannak egymástól, továbbá az újratöltés sokkal több időt vesz igénybe, mint a benzintartály feltöltése. Izrael és Svédország most egy új módszerrel kísérletezik az elektromos autók komfortosabb használata érdekében.
Vágólapra másolva!

Technológiai áttörésre van szükség az elektromos autók nagyobb sikeréhez, és sok vállalat azon dolgozik, hogy gyorsabbá tegye a töltést és hosszabb legyen az egy töltéssel elérhető út is. A fejlesztések előrehaladása azonban frusztrálóan lassú.

Az Electreon nevű kis izraeli startup azonban előállt az ötlettel:

az utakat kell villamosítani a járművek újratöltése érdekében.

A teszt helyszínén, egy tel-avivi egyetemen területén a társaság 900 láb (nem egészen 300 méter hosszú) kör alakú burkolat alá helyezett el réztekercseket, amelyek vezeték nélküli energiát továbbítanak egy elektromos Renault Zoe tesztkocsihoz, amelyet közben vezetnek.

Mivel számtalan mérföldnyi út létezik szerte a világon, ezért

az Electreon célja először a városi buszjáratok és az ingázók villamosításának elősegítése

Izrael városi levegőjének tisztítása és az ország importált olajtól való függőségének csökkentése érdekében.

Az idő múlásával az Electreon vezetői reménykednek abban, hogy globálissá válnak, és az elektromos városi közlekedést a jövő új hullámává alakítják.

- mondta Noam Ilan, a társaság társalapítója és az üzletfejlesztésért felelős főnöke.

Az Electreon két elkülönülő kísérleti projekttel már meg is kezdi első lépéseit. Tel Aviv városa és a helyi, magántulajdonú Dan autóbuszcég az év végére tervezi egy mérföldnyi villamosított út telepítését, és fokozatosan kiterjeszti a tekercsek telepítését a város körül meghatározott sávokra is a buszok, a teherautók és végül az önvezető autók számára. Az izraeli Közlekedési Minisztérium 2 millió dollár támogatást biztosított a projekthez, míg a Dan egy elektromos busszal járult hozzá a projekthez, 3,3 millió dollárt fektetve be az Electreonba.

Svédország hasonló projektet tervez Gotland nevű balti-tengeri szigetén, az Electreon technológiáját alkalmazva, hogy feltöltse a Dan által szállított repülőtéri buszt és egy elektromos teherautót. Ez a projekt 12 millió dollárba kerül, amelyet főként a svéd kormány finanszíroz.

A teszt a kezdő lépést jelenti Svédország azon terveiben, hogy végül több mint ezer mérföldnyi nagy sebességű villamosított autópályákat építsen 3 milliárd dollárnyi költséggel.

A májusban elnyert svéd ajánlat fokozta az Electreon hitelességét, mivel az izraeli vállalat a versenyben legyőzte az Alstomot és a Volvot, a két globális nehézsúlyú versenyzőt, amelyek eltérő technológiai megoldásokat kínáltak fel.

A Renault Zoe katalógusképe, mellyel az izraeli startup az első sikeres elektromos autós teszteket végzi az útból nyert töltőenergia felhasználására

Az Electreon svédországi sikere különösen érdekes annak fényében, hogy több más vállalat korábban már próbálta ezt a típusú töltést a tesztpályákon, elsősorban Dél-Koreában, ám kevés sikerrel. Eddig a vezeték nélküli töltést leginkább a parkoló járművekre alkalmazták.

Az elektromos autók egyre népszerűbbek szerte a világon. Az akkumulátorral feltöltött autóbuszok azonban egyáltalán nem hódították meg a globális piacot Kínán kívül, amely állami támogatásokkal és egyéb ösztönzőkkel egy hatalmas elektromos flottát fejlesztett ki. MIndössze néhány száz elektromos busz működik az Egyesült Államokban, bár Kína és Európa továbbra is fejlődik ezen az úton. Az elektromos teherautók ezek mögött lemaradva a mezőny végén állnak az egész világon.

Ha ez a módszer bizonyítottan életképes lehet gazdaságilag, úgy az Electreon forradalmasíthatja a városi tömegközlekedést.

A társaság „intelligens utak" koncepciója magában foglalja a járművek újratöltését oly módon, hogy vezeték nélküli energiát továbbít a tekercsekből a meghatározott útvonalon közlekedő autóbuszok alváza alá helyezett könnyű vevőkészülékekbe. Később a teherautók és az egyéb járművek is alkalmassá válhatnak erre.

"Ez egy technológiai és pénzügyi kihívás, ám ha működik, akkor valódi váltást jelenthet az elektromos járművek számára" - mondta Dan Becker, az alacsonyabb károsanyag-kibocsátású járműveket támogató washingtoni Safeclimatecampaign.org vezetője. „Megszabadítaná a járművet a dugóktól és lehetővé tenné a kisebb akkumulátorok alkalmazását, mely a jármű legdrágább eleme. Ez ráadásul csökkentené a súlyukat is, ami segítené a haladásukat."

A Frost és Sullivan nemzetközi tanácsadó cég azt jósolta, hogy az Electreon 2025-re több mint 150 helyszínen lesz képes elektromos utak telepítésére Izraelben és Európában. A tanácsadó cég nagy ismerettel rendelkezik az Electreonhoz hasonló technológiákkal kapcsolatban, egy tanulmányában megjegyezve, hogy az utazások zöme a városokban zajlik, míg a szállításból a szén-dioxid-kibocsátás mintegy egynegyede származik.

Az Electreon rendszerhez akkumulátorral felszerelt járművekre lesz szükség,

de az akkumulátorok sokkal kisebbek és könnyebbek lehetnek, mivel a járművek folyamatosan feltöltődnek, és ezért csak minimális tárolókapacitásra lesz szükségük.

A startup vezetői szerint az utak könnyen átalakíthatók,

azok közel kétharmadát fel lehet szerelni egyetlen éjszakai műszakkal.

Egy aszfaltkaparó egy sekély árkot ás az úton, míg a második jármű telepíti a töltőcsíkokat és lefedi őket friss aszfalttal. Az energiát az út szélére szerelt inverterek biztosítják, melyek a villamosenergia hálózathoz vannak kötve. Miután a csíkokat telepítették, az utak javítása csak ritkán válhat szükségessé Noam Ilan szerint.

Az elektromos buszok ezzel még gazdaságosabbá tehetők, mivel

az elektromos buszokra szánt öt tonnás akkumulátorok 250 ezer dollárba vagy még ennél is többe kerülhetnek,

amely jelentős tétel egy olyan városnak, mint Tel Aviv, ahol több mint 1000 busz van.

Az izraeli tisztviselők egyelőre csak érdeklődnek a megoldás iránt. "Nem hiszem, hogy a technológia 100 százalékban beválhat." - mondja Ofer Bloch, az állami tulajdonban lévő energiaellátó társaság, az Israel Electric elnöke. De hozzátette: "Legalább tesznek valamit, ami később működhet."

Forrás: Nytimes.com