Kubában megkedvelték az új kínai vonatokat

Kuba, Havanna
2982266 11/28/2016 The entrance gate (Entrada del Barrio Chino) to Chinatown in central Havana. Mikhail Voskresenskiy/Sputnik
Vágólapra másolva!
Szeretik a kubaiak az új, Kínában gyártott vasúti szerelvényeiket - írja az Asia Times, kínai állami hírforrásokra és helyszíni interjúkra hivatkozva. Kubában történelmi hagyományai vannak a vonatközlekedésnek, Havanna számára pedig az egyik legfontosabb projektet jelenti a vasút fejlesztése.
Vágólapra másolva!

Kínában - földrajzi adottságai okán - viszonylag könnyű vasúthálózatot építeni. Kuba azonban másmilyen, mint a nagy területen sík távol-keleti ország. Ennek ellenére, a Karib-térségben fekvő Kuba volt az első olyan ország Latin-Amerikában, és egyben a világ egyik első állama, ahol vasúthálózat létesült. Az 1837-ben megnyitott, 27 kilométeres első vonal a kubai cukortermesztés ágazatát szolgálta ki.

Embed from Getty Images

Kuba modernizációs programjának keretében négy új, egyenként 12 kocsiból álló, kínai gyártású szerelvény kezdte meg a közlekedést júliusban. Az első tapasztalatok pedig igen kedvezőek: ennek a négy vonatnak a kapacitása kétszerese az előzőleg használt hét szerelvénynek, amelyeket jóval korábban Havanna már eleve használtan vett, az utasok pedig négy évtizedig kénytelenek voltak beérni azokkal.

Embed from Getty Images

Ezzel szemben az új kínai vonatokat sokan dicsérik kényelmük és csendességük okán, és az adatok szerint már 233.107 utast szállítottak nyári indulásuk óta. Segítségükkel jóval könnyebben elérhetővé váltak az alapvetően elnyújtott fekvésű szigetország egymástól távoli pontjai.

A beszerzéseket Havanna egyébként kínai hitelből intézi.

Összesen 240 vonatkocsira adtak le rendelést, amelyből a gyártó évente 80-at szállít le 2021-ig.

Az utasforgalomra vonatkozó jelentések kapcsán mind a kínai, mind a kubai fél elégedetten nyilatkozott, kiemelve, hogy a kínaiak már évek óta részt vesznek a kubai közlekedés modernizációs törekvéseiben, és a szigetre szánt szerelvények gyártásánál figyelembe veszik a helyi igényeket.

Embed from Getty Images

Kubában a vonat számít a legolcsóbb, de egyben a legkevésbé hatékony közlekedési eszköznek, emlékeztetett az új szerelvények átadásakor a Reuters. A sziget nyugati felén fekvő Havannából a keleti Santiagóba eljutni vasúton, legyőzni a 900 kilométeres távolságot, közel 24 órába telik (közúton ennek nagyjából fele), és mivel a kubaiak az 1970-es évek óta ugyanazokon a kocsikban kellett hogy utazzanak, ez nem is volt túl kényelmes. A kínai vonatok ebben hozhatnak javulást. A vasútvonal modernizálására pedig a havannai vezetés Oroszországgal kötött 1 milliárd dollár értékű megállapodást.