A német légiközlekedési szakmában hetek óta tárgyalják a tervezett légiközlekedési adóemelést, melyet a német kormány a klímaváltozási csomagjában javasolt.
A légitársaságokra kivetett plusz adóbevételt ugyanis a német vasúti közlekedés általános forgalmi adójának kompenzálására használnák.
Az egyik központi kérdés a témával kapcsolatban, hogy jogilag szabályos-e az az eljárás, hogy a kormány egy magasabb légiközlekedési adót vessen ki azért, hogy az állami vasúttársaságot ebből finanszírozza?
A párbeszéd azonban most túllépett a németországi határokon azzal, hogy a nagy amerikai légitársaságok szerint a német kormány terve sérti az EU és az USA közötti légiközlekedési megállapodást. Az Airlines for America (A4A) Európai Bizottsághoz írt levelében több kritikát is megfogalmazott a tervezett lépéssel kapcsolatban.
Nicholas Calio, az A4A igazgatója szerint a jegyekből származó bevételek felhasználása a vonatjegyek áfa-csökkentésének ellentételezésére sérti az Egyesült Államok és az EU közötti légiközlekedési megállapodást, amely világosan kijelenti, hogy a fogyasztókat terhelő illetékeket csak a légiközlekedés költségeinek fedezésére lehet felhasználni.
A vasút kereszttámogatása a légitársaságok rovására sérti ezt a megállapodást
- írta Calio.
Calio ezen kívül utal a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) határozatára, amelyet néhány hónappal ezelőtt a tagállamok többsége elfogadott. A globális program előírja, hogy a repülésnek a jövőben egyre inkább karbonsemlegessé kell válnia. A kezdeti kivárás után végül a német kormány is jóváhagyta ezt a határozatot, így Calio szerint
a német kormány most aláásná az eddigi törekvéseket.
Az éghajlati csomag részeként a német kormány jelentősen meg akarja növelni a már létező légiforgalmi adót.
Ugyanakkor az összes vonatjegyen az áfa-mértékét 19 százalékról 7 százalékra csökkentené, hogy ezzel nagyobb forgalmat irányítson a vasúti hálózatra.
Ezt ellensúlyozná a beszedett többletadó.
A terv heves kritikát kapott a légiközlekedési szektorban, többek között attól tartva, hogy a jövőben elmaradnak majd a források az alternatív meghajtó rendszerek fejlesztéséhez. Mivel a kemény verseny miatt a légitársaságok valószínűleg csak részben tudják az adóemelést az utasokra hárítani, azt jelentős részben maguknak kellene viselniük.
Ezenkívül az egyoldalú nemzeti intézkedések a szállítási súlypont külföldre tolódásához vezetnének, ami kedvezőtlenül érintené a klímaváltozás elleni küzdelmet is.
Ezt a kritikát az A4A is megfogalmazta.
Egyelőre nyitott kérdés, hogy az A4A levelének lesz-e valamilyen hatása. A Handelsblatt szerint a német légiipar képviselői már Brüsszelben is felvetették azt a kérdést, hogy a Deutsche Bahn állami tulajdonú vasúttársaság kereszttámogatása jogszerű-e. Mivel azonban csak egy meglévő adó növeléséről van szó, az Európai Bizottságnak nincs befolyása újbóli vizsgálat elindítására.
Az adóemelésre a vonatkozó törvényben ráadásul kizárólag klímavédelmi okból hivatkoznak, valószínűleg bölcsen elkerülve a Deutsche Bahn megemlítését.
Forrás: Handelsblatt.com