Hogyan lett a szappangyárból a világ legnagyobb rágógumicége?

Wrigley rágógumi 80-as évek népszerű termékei
Wrigley rágógumi
Vágólapra másolva!
A rágógumikat gyártó Wrigley cég mára az egyik legnagyobb szereplő a szektorban, a vállalat közel 200 éves múltra tekint vissza, és az eredetileg szappangyártó családi cég mára már a világ 180 országában van jelen. Előkelő piaci helyét már több mint 100 évvel ezelőtt is zseniális, az akkori időkben merőben szokatlan hirdetési ötleteivel harcolta ki.
Vágólapra másolva!

A Wrigley család története egészen az amerikai polgárháborúig nyúlik vissza: az idősebb William Wrigley szappankereskedőként működött Pennsylvaniában, és már 13 évesen csatlakozott hozzá fia is, akivel közösen árulták a súrolószappant Philadelphia utcáin.

Embed from Getty Images

1891-ben az ifjabb William Wrigley Chicagóba költözött a családjával, ahol folytatták tovább a Wrigley Manufacturing Company családi vállalkozást, szappant árultak, és ajándékként sütőport adtak a vevőiknek.

A sütőpor azonban egyre népszerűbb lett, és végül a vásárlók már inkább az ajándékért tértek be az üzletbe,

ezért a családi vállalkozás gyorsan átállt a sütőpor készítésére, és végül ez lett a cég elsődleges terméke.

Ám a cég filozófiája nem változott, most már rágógumit kínáltak a sütőpor mellé a vásárlóknak ajándékba. És láss csodát, ahogy korábban az ajándék sütőpor iránti kereslet meghaladta a főtermék, a szappan népszerűségét, úgy az ajándék rágógumival kínált sütőpor is nagyon bejött a vásárlók körében.

Illusztráció Forrás: Picture-Alliance/AFP/Jens Kalaene

Végül 1893-ban a cég felhagyott a sütőpor gyártásával is, és belépett a rágógumiiparba, méghozzá két új ízzel, a Juicy Fruit, valamint a Wrigley's Spearmint márkákkal.

A 19. század végén a rágógumiipar igen rizikósnak számított, mert hirtelen nagyon sok cég kezdett el ilyen terméket árulni, és persze a Wrigley vállalatnak is számos versenytársa akadt. Azért, hogy a kemény versenyben talpon maradjon a cég

William Wrigley Jr. évente egymillió dollárt költött reklámokra,

miközben kombinálta a rágógumit újabb és újabb ajándéktárgyakkal, például lámpával, zsebkéssel, szakácskönyvvel és horgászfelszereléssel is.

Az 1907-es gazdasági válság idején Wrigley majdnem mindenét eladta, hogy beindítson egy minden korábbinál nagyobb hirdetési kampányt, amely egy évvel később meg is térült. 1908-ban a Wrigley's Spearmint eladásai már meghaladták az évi egymillió dollárt, és a társaság bevétele - a korábbi 170 ezer dollárról - 3 millió dollárra ugrott fel.

Korabeli rágógumi-hirdetés Forrás: Getty Images/Fox Photos

Wrigley a marketing mesterének bizonyult, újabb és újabb ravasz fogásokkal lepte meg a piacot és a versenytársakat. Például az 1915-ös új kampánya során 8 és fél millió ingyenes termékmintát küldött ki azoknak, akik címmel szerepeltek a telefonkönyvben. Ugyanabban az évben minden kétévesnek két ajándék rágógumit is küldött, így összesen 750 ezer gyerekhez jutott el a cég terméke.

Mindezek eredményeként rövid időn belül a Wrigley Manufacturing Company lett a világ legnagyobb rágógumigyártója, és nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Sorra alapította a leányvállalatokat Kanadában, Ausztráliában, Nagy-Britanniában és Új-Zélandon.

William Wrigley Jr. 1932-ben bekövetkezett halála után fia vette át a cég irányítását. Egészen 2006-ig csak a Wrigley család tagjai, az alapító örökösei, vezették és bővítették a céget. A nagy volumenű felvásárlások mindvégig jellemzőek voltak a vállalatra, például 2005-ben a Kraft Foodstól megvették a Life Savers és Altoids cukorkákat 1,5 milliárd dollárért.

Wrigley's Spearmint reklám 1913-ból

Forrás: Getty Images/The Print Collector / Heritage-Images

Érdekesség, hogy 2006-ban a cég tudományos intézetet alapított annak érdekében, hogy megvizsgálják a rágógumik egészségre gyakorolt hatását.

2006-ban William Perez került a cég élére, és a Wrigley vállalat ekkor több új rágógumifajtát dobott piacra. 2010-ben például ők voltak a vancouveri olimpia hivatalos édesipari beszállítói.

A céget végül a Mars Foods vásárolta fel 2008-ban mintegy 23 milliárd dollárért. A jelenlegi elnök, Martin Radvan felelős a Wrigley vállalat globális stratégiájáért, működéséért és üzleti teljesítményéért.

A társaság termékeit ma már több mint 180 országban értékesítik, és 21 gyártóüzemmel rendelkezik számos országban, például az Egyesült Államokban, Mexikóban, Franciaországban, Japánban és Új-Zélandon. A vállalat 16 ezer alkalmazottat foglalkoztat, és éves nettó bevétele meghaladja a 900 millió dollárt.