A szokásoknak megfelelően, július elején kezdődött a magyar dinnye szezonja, ettől kezdve egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők a gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is.
A Lidl Magyarország saját közleményében büszkén is hirdette ezt a tényt: „Megérkeztek az első magyar dinnyeszállítmányok a Lidl Magyarország raktáraiba, amellyel kezdetét veszi az idei magyar dinnyeszezon az áruházakban. Az áruházlánc célja, immáron hetedik éve ugyanaz: a lehető legnagyobb mennyiségű kiváló minőségű magyar görögdinnye értékesítése, ezáltal a magyar termelők támogatása a bel- és külpiacokon egyaránt. (...) Az első körben a hazai beszállítók a magvas görögdinnyéket szállítják, majd a következő érési hullámban érkeznek a magszegény, mini és sárga bélű görögdinnyék is." A Lidl továbbá hangsúlyozta, hogy jelenleg közel 400 hazai beszállítóval – köztük dinnyetermelőkkel – áll kapcsolatban.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamarához eljutott jelzések szerint augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal.
A NAK közleménye leszögezi:
a két évvel ezelőtti történésekhez hasonlóan most is egy kiskereskedelmi lánc kezdett felelőtlen akciózásba
– és éppen az a Lidl Magyarország, amely egy hónappal korábban még dicsekedett a magyar termelőkkel való nagyszerű kapcsolatával.
Az áruházlánc 99 forint/kilogramm áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat.
A NAK álláspontja szerint ugyanis 99 forint/kilogramm áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani.
A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 forint/kilogramm közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs.
Ezzel az árletörő akcióval a kamara álláspontja szerint a Lidl mindenkinek kárt okoz:
a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti.
Ahogy arról az Origo két évvel ezelőtt beszámolt, akkoriban a Tesco hasonló akciója szintén nagy port kavart fel.
A NAK nem először tapasztalja azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre
– ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.
A kamara úgy véli:
közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felszólítja a Lidl Magyarországot, hogy fejezze be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját, és tegyen eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek.