Forradalmi csomagolási megoldás vethet véget a kartondobozok uralmának

logisztikai központ
An Amazon employee walks past thousands of unpackaged boxes and sorts individual packages in one of the warehouses at the Amazon logistics centre in Pforzheim, Germany, 1 December 2015. The online retailer is hoping for record sales figures this Christmas. PHOTO: CHRISTOPH SCHMIDT/DPA
Vágólapra másolva!
Új, innovatív csomagolástechnikai megoldást mutatott be a 3M, amely ha beválik és széles körben elterjed, leválthatja a csomagküldésben általánosan bevett papírdobozok használatát, számol be arról a Fast Company.
Vágólapra másolva!

A cég azt ígéri, 3 font (közel 1,5 kilogramm) súly alatt, bármilyen termék biztonságosan elküldhető futárszolgálattal vagy postán új csomagolótekercsükkel, mely kiváltaná a papírdobozok használatát az olyan apróbb tételeknél, mint egy póló vagy épp házhozszállítással rendelt pipereholmik.

A megoldásként kínált tekercs három, különböző műanyagrétegből áll, melyek környezetbarát módon bomlanak le felhasználás után. A belső réteg öntapadó képességgel bír. A középső, hasonlóan a légtasakos ("buborékos") borítékokhoz, megvédi az árut a szállítás közbeni sérülésektől. A külső réteg pedig biztosítja a csomag vízállóságát. A megoldás további előnye, hogy lezárásához nincs szükség külön ragasztószalgra, és az elkészült csomag egyszerűen fel is címkézhető.

A Flex & Seal Shipping Role névre keresztelt fejlesztés különböző hosszúságú tekercsekben kapható, a felhasználó igényeitől függőben, pont úgy, mint például a konyhában használt fóliák.

S hogy mi a megoldás jelentősége a hétköznapokban?

A 3 fontos súlyhatár nem találomra választott. A 3M azt mondja, adataik szerint az amerikai piacon online házhozszállítással rendelt termékek 60 százaléka ezalatt a súly alatt van. Megoldásukkal így e termékek csomagolása:

  • időben jelentősen gyorsabban,
  • a csomagolásra elhasznált anyagok mennyiségét csökkentve végezhető el,
  • nem utolsó sorban, úgy, hogy az elkészült csomag lényegesen kevesebb helyet foglaljon el a szállítókapacitásból.

A cég nem is titkolja, úgy látják, hogy a házhozszállításra épülő vásárlások korában a csomagolási megoldások olyan aranybányát jelentenek, melyet még nem aknáztak ki. Az adatok alapján, ez nem tűnik túlzó kijelentésnek.

A jelentések szerint az USA postaszolgálata 2018-ban több mint 6 milliárd darab csomagot kezelt.

A UPS küldeményküldő második negyedéves jelentése szerint pedig a vállalat bevétele 1,69 milliárd dollárra nőtt, ami meghaladja az egy évvel korábban elért 1,49 milliárd dollárt.

Az Amazon egyik raktárbázisa, számtalan. főként kartondobozba elkészített csomaggal Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christoph Schmidt

Csak az amerikai forgalomban évente több milliárd csomagot küldenek kartondobozokban. Az olyan nagyvállalatok, mint az Amazon, komoly erőfeszítéseket tesznek a csomagküldés hatékonyságának növeléséért, így

egy újszerű csomagolási megoldás komoly befolyással lehet üzleti eredményükre is.

Nem is beszélve arról, hogy az online piactereken - mint például az eBay - a kiskereskedők és magánszemélyek által eladott termékek egy része szintén kartonbobozban jut el a vevőhöz.

A csomagolótekercset kifejlesztő 3M alapos kutatómunkát végzett a fejlesztés elkészítése előtt. Ennek egyik érdekessége, hogy egyébként az etnográfiában és más társadalomtudományokban alkalmazott kutatási módszerekkel mérték fel azt, hogy melyek a mostani dobozos csomagolás neuralgikus pontjai, vagyis mik azok, melyeken változtatva számos könnyebbség jelenne meg a felhasználók oldalán, a költségcsökkentés mellett.