Az idei második negyedévben összesen 25 milliárd dollárt hoztak a kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO) az Egyesült Államokban. Ez pedig a Renaissance Capital adatai szerint 5 éve nem látott eredmény volt. Mindösszesen 62 vállalat lépett tőzsdére az elmúlt időszakban, amilyen tumultusra 4 éve nem volt példa – írja a MarketWatch.
Az üzletek értékét leginkább az Uber tőzsdére lépése dobta meg.
A fuvarmegosztó óriás ugyanis 8,1 milliárd dolláros IPO-t hajtott végre, noha az első időszakban a papír igen gyengén szerepelt.
Ezzel azonban az Uber nem tudta igazán lehúzni a frissen tőzsdére lépett cégek általános teljesítményét. A vizsgált időszakban ugyanis az átlagos hozam 30 százalékos volt.
Mindazonáltal az Uber kezdeti gyenge szereplése arra is rámutatott, hogy a hírveréstől függetlenül a befektetők látni akarják azt az utat, amelyen egy cég képes eljutni a nyereségességig. A teljes kép alapján viszont az is kitűnik, hogy a befektetők igencsak díjazzák a gyors növekedéseket elérő cégeket – mondták elemzésükben a Renaissance szakértői.
Érdekesség azonban, hogy az Uber és a Lyft gyenge teljesítménye szinte paradox módon felerősítette a vállalatok tőzsdére lépési vágyát.
A háttérben az áll, hogy sok cégvezető úgy véli, a jövőben csak még kedvezőtlenebb lesz a környezet az IPO-hoz, vagyis még most érdemes kilépni a nyílt piacra.
A nagy hullám legnagyobb nyertese kétségkívül a Beyond Meat volt a második negyedévben. Noha később a növényi alapú húsokban utazó céget is „megtámadták" a shortolók,
a vállalat papírja mégis 542 százalékot szárnyalt a 241 millió dolláros IPO-t követően.
A technológiai cégek közül a Zoom Video Communications teljesített a legjobban. A vállalat április közepén hajtott végre egy 751 millió dolláros tőkebevonást, majd ezt követően megduplázódott a videó-konferencia szoftverben utazó cég papírjának árfolyama. Az elemzés kiemelte még PagerDuty, illetve a CrowdStrike Holdings teljesítményeit is – előbbi részvénye 94, míg utóbbié 84 százalékot erősödött a vizsgált időszakban az IPO árhoz képest.
Az üzletek méretét tekintve az Uber mögött az Avantor vegyipari vállalat végzett a második helyen 2,9 milliárd dolláros tőkebevonással. A bronzérmet a Pinterest közösségi képmegosztó érte el 1,4 milliárddal.
A nagy bukások között az elemzők megemlítették a Chewy esetét. A háziállat eledelekben és kiegészítőkben utazó cég ugyanis 1 milliárd dolláros IPO-t hozott össze, majd a részvénye nem sokkal később közel 50 százalékot bukott.
Az elemzés várakozásai szerint az IPO aktivitás a harmadik negyedévben is erős maradhat,
figyelembe véve az eddig benyújtott kérelmeket. Mindazonáltal ebben az időszakban kevesebb lehet a könnyen felismerhető sztárvállalat.