Lázadnak az Apple ellen a fejlesztők és a legnagyobb vállalatok

Apple
The Apple logo is seen on an iPhone in this photo illustration on September 24, 2018. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Az Apple és az Alphabet régóta alkalmazott gyakorlata - miszerint 30 százaléknyi jutalékot kérnek a fejlesztőktől minden alkalmazáson belül történt vásárlás után - egyre nagyobb ellenállásba ütközik. A Netflix már tavaly úgy döntött, hogy erre a szolgáltatásra nem lehet feliratkozni a mobilapplikáción belül, az ő példájukat pedig más cégek is követhetik. Amennyiben ez megtörténik, az Apple és az Alphabet hatalmas pénzektől eshet el.
Vágólapra másolva!

Az Apple-t azóta érik támadások, hogy 2008-ban bemutatták az online áruházukat, az App Store-t. Az olyan vállalatok, mint az Amazon és a Spotify szerint a cég pofátlanul magas jutalékot kér a vásárlások és az alkalmazásokon belüli tranzakciók után.

Ez annyit jelent, hogy ha egy felhasználó megvesz egy alkalmazást az App Store-ban, vagy mikrotranzakciókat bonyolít le, esetleg előfizet egy szolgáltatásra, az Apple a bevétel 30 százalékát elteszi.

Néhány iPhone felhasználó még tavaly novemberben perelte be az Apple-t

arra hivatkozva, hogy az App Store segítségével monopolhelyzetet teremtettek, a magas jutalék miatt pedig elszálltak az alkalmazások árai. Ugyan az Apple szerint nem a felhasználók fizetik ki a 30 százalékos díjat, de ez nem minden esetben van így, hiszen a fejlesztők már gyakran úgy alakítják ki az árakat, hogy áthárítják a felhasználókra az Apple 30 százalékát.

illusztráció Forrás: AFP/NurPhoto/Jaap Arriens

Ha tehát egy alkalmazás 10 dollárba kerülne, sok fejlesztő az Apple 30 százalékos levonása miatt 13 dollárért fogja árulni azt, hogy így is megmaradjon számukra az alkalmazásonkénti 10 dolláros bevétel. Persze sok ingyenes tartalomnál erre nincs lehetőség, így ott az Apple az alkalmazáson belüli tranzakciók után szedi be a részét.

Éppen ezért döntött úgy a Netflix, hogy idén már csak a hivatalos oldalukon lehet előfizetni, és megszüntetik az alkalmazáson belüli előfizetés lehetőségét,

így kerülve el, hogy az Apple elvigye a bevételük egy jelentős részét. A videós streaming platform korábban már ugyanezt meglépte az androidos telefonoknál is.

Amennyiben még több vállalat dönt az Apple kikerülése mellett, úgy a kaliforniai techóriás komoly gondok elé nézhet. Az App Store-ban 2018-ban globálisan mintegy 101 milliárd dollárt költöttek el a felhasználók.