A Kwai folyó hídja óta nem épült ilyen fontos folyami átkelő

Horizontal FISHERMAN GENERAL VIEW BUILDING CITY RIVER
Fishermen sail 24 August on the river Congo that separates Brazzaville, Congo, from Kinshasa, Democratic Republic of Congo (DRC). Congolese authorities announced two days ago suspension of all river traffic betwen the two countries. Angolan troop backing DRC President Laurent-Desire Kabila on Sunday recaptured a key military base from rebels battling to oust him. (ELECTRONIC IMAGE) (Photo by JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP)
Vágólapra másolva!
Gigantikus méretű hidat építenének a Kongó-folyóra, hogy összekössék a két partján fekvő fővárosokat. A hatalmas beruházás regionális jelentőségű lehet. Megvalósulásából nemcsak a két ország, hanem szomszédaik is profitálhatnak.
Vágólapra másolva!

Afrika, egyben a világ legszegényebb államai közé tartozik a "két Kongó", azaz a Kongó-medence két országa. Kongó-Brazzaville 1960-ban vált ki a lebomló francia gyarmatbirodalomból. A Kongói Demokratikus Köztársaság (1971-től egy ideig Zaire néven) szintén ekkoriban lett független Belgiumtól. Fővárosa, Kinshasa, szintén a Kongó-folyó partján található, átellenben a rokonnevű ország településével.

A Kongó egyébként Afrika leghosszabb folyója a Nílus után,

vízhozamában pedig le is körözi azt, csak az Amazon szállít nála több vizet. Sőt, a jelenlegi ismeretek szerint a Föld legmélyebb folyója is egyben, van olyan pontja, ahol a folyófenék 220 méter mélyen van.

Mindkét Kongó rendkívül szegény, számos problémával küzdő ország. Kongó-Brazzaville gazdasága némileg jobb helyzetben van, főként kőolajkészleteinek köszönhetően. A másik hasonló nevű országot, az egykori Zairét, függetlenségének rövid története alatt is, számos viszontagság érte. A szinte állandó belpolitikai feszültségek többször torkolltak véres polgárháborúba. Az 1994-es ruandai népirtás nyomán, a közvetett következményként kibontakozó első, majd az 1998-as második kongói háború rengeteg áldozatot követelt, és humanitárius katasztrófához vezetett. A Kongó-medence pedig jellemző felbukkanási helye a rettegett ebolának is.

Halászok a Kongó-folyón Brazzaville-nél Forrás: AFP/Jean-Philippe Ksiazek

Az Africanews most arról ír, hogy a két állam komoly közös projekt megvalósítását határozta el. Brazzaville ugyanis jó összeköttetésekkel rendelkezik Point Noire-hoz, amely egyben az ország legfontosabb kikötője is, kiváló kijárat az Atlanti-óceán déli részéhez. Az Afrikai Fejlesztési Bank johannesburgi fórumán tett bejelentése szerint

a két fővárost, Brazzaville-t és Kinshasa-t összekötő állandó híd célja a kereskedelem, áruszállítás fellendítése.

Így a Kongói Demokratikus Köztársaság árui is, a jelenleginél sokkal gyorsabban, eljutnának a tengeri vagy légi szállítás induló állomására.

A Nabemba torony Brazzaville városában, a háttérben a Kongó Forrás: ONLY FRANCE/GUYOT-ANA/ ONLYWORLD.NET/Guyot-Ana

A híd a tervek szerint 1575 méter hosszú lesz. Alkalmassá teszik az állandó vasúti és közúti közlekedésre a teherjárművek számára, valamint a gyalogos átkelést biztosító járda is épül rajta.

A beruházás afrikai viszonylatban mindenképpen impozánsnak tekinthető.

A projekt tervezett költségvetése a Bloomberg információi szerint 550 millió dollár.

Ez mintegy 148 milliárd forint.

A két ország megállapodott abban is, hogy a híd mindkét hídfőjénél speciális gazdasági zónát hoznak létre a szállított árukkal kapcsolatos adminisztratív és esetleges vámügyi feladatok ellátására. Azt még nem tudni, hogy mikor kezdődik az építkezés, és mi lesz a projekt befejezésének dátuma.