A Youtube tanítja meg az életre a fiatalokat

Mobile Technology Applications YouTube app application content DISABLED ELECTRONICS ipad mobile PAD portable device SMARTPHONE social media tablet tech TECHNOLOGY VIDEO
The YouTube logo is seen in this photo illustration on December 1, 2017. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Ha valaki új dolgot szeretne megtanulni, például egy szoftver kezelését, akkor a legegyszerűbb rákeresni a Youtube nevű videómegosztó platformon, ahol szakemberek és hozzáértők tömegei készítenek oktató-jellegű videókat. Egy friss tanulmány szerint a felhasználók 51 százaléka, egyből a videómegosztó oldalra látogat, ha valami újat szeretne megtanulni.
Vágólapra másolva!

A Pew kutatásában 4594 amerikai vett részt idén. Kiderült, hogy a felhasználók fele gyakran fordul a Youtube-hoz segítségért, de azok is fontosnak tartják a portált, akik nem tévednek minden nap a felületre. Természetesen nem mindenki az oktatóvideók miatt használja a Youtube-ot, hiszen a válaszadók 28 százaléka csupán kedvtelésből tekinti meg a különböző tartalmakat.

A szórakozni vágyó felhasználók jelentős része fiatal, ez pedig jól mutatja, hogy az ő köreikben a Youtube kezdi átvenni a televízió szerepét.

A fiatalok 19 százaléka nyilatkozta azt, hogy a különböző videók segítenek nekik meghozni a döntést egy vásárlás során. Szintén 19 százalékuk pedig a világ történéseit próbálja értelmezni a Youtube segítségével.

illusztráció Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

Az oldal varázsa talán abban rejlik, hogy elképesztő erővel képes beszippantani a felhasználót. Egy iPhone teszt megtekintése után pár órával a youtubeozó hajnali két órakor arra döbben rá, hogy már a madárpókok otthoni tartásáról szóló videókat néz, pedig korábban nem is érdekelte a téma. Ez persze annak is köszönhető, hogy a youtuberek egyre profibbak és kreatívabbak,

így képesek olyan tartalmakat is vonzóvá tenni a nagyközönség számára, amelyek egyébként az emberek jelentős részét nem is érdekelnék.

Visszatérve a pókokra, az Exotics Lair nevű Youtube csatorna több milliós megtekintésszámot produkál azzal, hogy egy általános iskolás tanár vizet tölt a madárpókjai itatótálkájába. A videómegosztó platform teret biztosít az olyan témáknak, amelyek nem jelennek meg az újságokban vagy nem láthatóak nap mint nap a televízióban, és meglepő látni, hogy néhány esetben milyen sokan kíváncsiak rájuk. A platformnak azonban vannak hátulütői is, méghozzá a hamis hírek (az úgynevezett "fake news") és a hiszékeny felhasználók. Éppen ezért nem lehet alábecsülni a Youtube befolyását.

illusztráció Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

A videómegosztót továbbra is az ún. power userek, vagyis azok a felhasználók fűtik, akik naponta többször használják a Youtube-ot. Ők egyébként az összes felhasználó 32 százalékát teszik ki, de 19 százalék legalább napi egyszer ellátogat a felületre. Ezek a felhasználók az oldalról szerzik a napi információk többségét és a hírekről is innen értesülnek.

A userek fontosnak tartják az oldalt, de 64 százalékuk nyilatkozta azt, hogy gyakran futnak bele olyan tartalmakba, amelyek egyértelműen a kamu hír kategóriába sorolhatóak,

60 százalékuk pedig rendszeresen talál olyan videót, amely veszélyes viselkedésre buzdít. Még aggasztóbb, hogy a válaszadók 11 százaléka sokszor fut bele diszkriminatív vagy rasszista tartalmakba.

A tanulmány kitér a szülők és a Youtube kapcsolatára is. Kiderült, hogy 81 százalékuk engedi, hogy gyermekük használja a videómegosztó portált, 34 százalékuk pedig a "rendszeres" youtubeozást is megengedi. Maga a Youtube is előszeretettel célozza meg a kiskorúakat. A tanulmányban vizsgált, a Youtube által az ajánlott kategóriába tartozó videók 20 százaléka gyerekeknek szólt.