Libegő koporsókkal vezet a bányászok útja a Kaukázus mélyébe - képek

Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Csiatura, 2018. október 15. A 2018. augusztus 30-i kép egy drótkötélpályás felvonó mozgásban levő kabinjáról a georgiai Csiatura városa felett. A Tbiliszitől mintegy 190 kilométerre, északkeletre levő bányászváros a Kvirila folyó völgyében terül el, amelynek lakossága a felvonókabinokat a napi ingázáshoz a leggyorsabb vagy egyedüli megoldásként használja. A helyenként több száz méteres magasságban függő pályahálózatot 1954-ben adták át a mangán- és vasérc kitermelésére odatelepült bányászok fuvarozására a szállásuk és az érclelőhelyek között. A több mint 60 éves hálózat tizenhét pályája van üzemben jelenleg. 2017 októberében négy pálya modernizálását kezdték meg. (MTI/AP/Jevgenyij Maloletka)
Vágólapra másolva!
A világ szocialista múltú országai igen sajátos infrastrukturális örökséget hordoznak. Közülük is az egyik legkülönlegesebb a kaukázusi országban, Georgiában található (magyarul korábban a „Grúzia” országnevet használtuk, ám a grúz diplomáciai törekvések egyik fontos eleme az, hogy a világ inkább „Georgia” néven ismerje és hivatkozza országukat). Csiatura városában a mai napig működik az évtizedekkel ezelőtt átadott libegőrendszer, amellyel korábban elsődlegesen a bányászok, ma pedig a város lakói is közlekednek. Különleges képeket mutatunk a biztonsági berendezések nélküli eszközökről!
Vágólapra másolva!

Csiatura a szovjet éra idején, az 1960-as években élte fénykorát. Ekkoriban Georgia volt a világ mangántermelésének egyik központja, mely a világpiaci mennyiség mintegy 60 százalékát adta. Jelentős részét a város körüli bányákból hozták felszínre. A település ekkoriban több ezer bányásznak adott otthont. Ők a ma is üzemelő, különös posztszovjet mementóként megmaradt kötélpályás felvonókat használták munkába járásra.

A településen egykor 30 ezren éltek, ma húszezer a lakosság száma. A fővárostól, Tbiliszitől 190 kilométerre lévő városban már turisták is megfordulnak, többségüket épp a különleges libegők vonzzák oda.

A helyiek a közlekedő, rozsdás kabinokat „Sztálin libegő koporsóinak” hívják.

Georgia – hasonlóan más tagállamokhoz – sok gazdasági és szociális nehézséggel kellett hogy szembenézzen a Szovjetunió összeomlása után. Az oroszokkal való feszült, korábban területi vita miatt háborúba is torkolló viszony mellett, az ország vezetése inkább EU-párti kül- és gazdaságpolitikát folytat. Ennek része a bányászat életre keltése, amely a Világbank jelzése szerint alapvetően szabad, a befektetések iránt nyitott szektor, jelentős, kitermelésre váró ásványkinccsel. Georgia a mangán mellett réz- és vasércből bír komolyabb készletekkel, valamint napjainkban kap figyelmet aranytartaléka is.

Az ország 2000 után kezdte el felmutatni a kilábalás jeleit az 1990-es évek válságából.

A recesszió növekedésbe fordult, nemegyszer 5 százalékos éves GDP-növekedést produkálva.

Az ország 2016-ban 14,3 milliárd dollár bruttó nemzeti összterméket állított elő, ebből néhány százalékot tesz ki az ásványkincsek exportja.

Az alábbi képre kattintva, különleges képeket tartalmazó galériában nézheti meg Csiatura városának libegőit!

Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA
Városi közlekedés felvonóval Georgiában, GALÉRIA