Ilyen nincs, és mégis van: adó bevezetését javasolja a Tesco-vezér

2016 Singles Day
Chinese students search in a mass of parcels, most of which are from Singles Day online shopping, in front of a gate of a university of China in Beijing, China, 13 November 2016. Chinese postal and courier companies handled a total of 251 million packages on Singles' Day, the world's largest online shopping day. The figure was 52 percent more than the previous year, the State Post Bureau said in a statement. The bureau forecast couriers will handle more than 1.05 billion packages from the Singles' Day on Friday to Nov. 16, up 35 percent from a year earlier. The surge in packages will weigh on the country's logistic system, especially in the first three days after the shopping spree started, the statement said. This year's shopping festival smashed lots of previous records. China's 16 major e-commerce sites recorded 177 billion yuan (about $26 billion) in sales during the 24 hours, according to data provider Syntun.
Vágólapra másolva!
A Tesco vezére, Dave Lewis, "Amazon adó" bevezetését javasolja, amellyel az online kiskereskedelem értékesítését sújtana az állam - írja a The Guardian.
Vágólapra másolva!

A brit kiskereskedelmi szektor vezető vállalata a Tesco. A cég vezére, Dave Lewis, most azt mondja, itt lenne az ideje annak, hogy London különadóval sújtsa a szektort. Pontosabban annak viszonylag jól elkülöníthető szereplőit.

A Tesco-vezér azt javasolja a brit kormánynak, hogy

sújtsák különadóval az online kiskereskedelem szereplőit, az így értékesített termékek után.

Lewis szerint a piac egyre aránytalanabbul rendeződik át, és szerinte nincsenek egyenlő feltételek a tisztességes verseny folytatásához. Ráadásul a hagyományos boltos kiskereskedelem költségei folyamatosan nőnek. Emelni kell a dolgozói béreket megtartásuk érdekében, gondoskodni kell az üzletek működtetéséről, a logisztikai háttérről, és számos olyan feladatról, melyek az online boltoknál nem, vagy más formában jelentkeznek.

Dave Lewis, a Tesco vezére, online kiskereskedelmi adót akar Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A Tesco első embere arról is panaszkodik, hogy cége és más hasonló vállalatok adóterhei folyamatosan nőnek, miközben az online óriások alig veszik ki részüket a közteherviselésből, és a nemzetközi jogi háttér ellentmondásai miatt, könnyebben tudnak trükközni annak megfizetésével.

Lewis azt is belengette, ha így megy tovább, eljöhet az a pont, amikor a boltos kiskereskedelmet már nem éri meg fenntartani, és a cégek sorra szállhatnak ki a bizniszből.

Belegondolt valaki abba, mi lesz, ha ez megtörténik, és az emberek tömegével vesztik el állásukat?

- teszi fel a kérdést.

Ezek az elképzelések - úgy tűnik - nem állnak messze a kormányzati elképzelésektől. Philip Hammond, pénzügyminiszter szerint minden abba az irányba mutat, hogy a kormány ki kell hogy tartson az olyan nagy techcégek megadóztatása mellett, mind a Google vagy a Facebook. Ezekkel együtt az Amazonnak is hozzá kell járulnia adók révén a közszolgáltatások finanszírozásához.

Kérdés ugyanakkor, hogy a cégek bevételi adója mellé hogyan illeszthető a kereskedelmi forgalmat sújtó adó.

Ebbe az ügybe - jelzi a pénzügyminiszter - a nemzetközi jogszabályok erősen belenyúlnak, ahogy az sem mindegy, születik-e megállapodás a brexit lezárásáról a hátralévő szűkös határidőben. Szintén változtat a mozgástéren az, hogy egyes vállalatok jelentős adókedvezményekre jogosultak beruházásaikért cserébe.

Illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Fan jiashan

Bárhogy is, addig a Tesco és társai elrettentő példaként emlegethetik korábban sikeres nagy hálózatok kudarcait az utóbbi évekből, amelyek jelentős részben az online értékesítési bummnak köszönhetik bukásukat. A House of Fraser, a Maplin nehézségei mellett, az USA legnagyobb játékáruháza a Toys R Us is hosszas haláltusa után került végleg padlóra. A Marks & Spencer, a Carpetright és a Mothercare pedig rengeteg üzletük bezárására kényszerül.