A hajhosszabbítási üzletben feszül egymásnak a két óriás, Kína és India

hajhosszabbítás
Two women twist hair extensions for a young girl in a salon in the capital Nairobi on July 12, 2013. AFP PHOTO/ SIMON MAINA / AFP PHOTO / SIMON MAINA
Vágólapra másolva!
Kína megpróbálja uralni a hajhosszabbítás üzletét is, különösen Afrikában, kiszorítva ezzel a piacról Indiát - írja a Quartz.
Vágólapra másolva!

Afrika egyes országaiban különösen népszerűek a hajtoldások, a vásárlók pedig előnyben részesítik azokat a megoldásokat, melyek valódi emberi hajból készülnek. Például Szenegál fővárosának, Dakarnak egyik kedvelt hajmanufaktúrája, a Chez Aida, kizárólag emberi hajat használ hosszabbításainak és parókáinak készítéséhez. Kérdés: ez és a hasonló szalonok, helyt tudnak-e állni az ezen a területen is gőzerővel nyomuló, gyengébb minőségű, mesterséges anyagokból készülő toldalékokat kínáló kínai kereskedőkkel szemben?

Az afrikai hajpiacot eddig az indiai cégek uralták, de a kínaiak erőteljesen térnyerésbe kezdtek Forrás: AFP/Simon Maina

Dollármilliárdos piac az afrikai szépségápolásé

Afrika szépségápolási, kozmetikai piaca dollármilliárdos értékű. A kontinensen eddig különösen az indiai cégek voltak aktívak a külföldi vállalatok közül, illetve a helyi cégek beszállítóiként. Ezek közül nem egy annak köszönhette sikerét, hogy olyat kínált a vásárlóknak, amikre azoknak szükségük van

valódi, jó minőségű emberi hajat azoknak, akik hajhosszabbítást vagy épp parókát szeretnének készíttetni maguknak.

Az eddig magabiztosan működő indiai cégeket azonban az utóbbi időben mind nagyobb aggodalommal töltik el a kínai társaságok jelenléte. Ezek a cégek gyakran tisztázatlan forrásból származó, illetve mesterségesen előállított hajpótlékkal próbálnak erősödni az afrikai fogyasztóknál.

Ennek előzménye a 2000-es évek első felére tehető: ekkor lépett be Kína az indiai hajaukciós piacra, és kezdte felvásárolni az Indiából, Brazíliából, illetve az Egyesült Államokból érkező portékát, mégpedig végeláthatatlan mennyiségben. Így manapság - állítja a Szenegálból érkező beszámoló - a haj mint alapanyag

lényegében mindig Kínából érkezik a felvevő afrikai országokba, akkor is, ha a haj eredetileg Indiából vagy Dél-Amerikából származott.

A problémát is ez jelenti egyben: a kínai cégek ugyanis előszeretettel értékesítik indiai vagy brazil hajként azt is, amely valójában Kínából származik.

Ezzel megtévesztik vásárlóikat, mivel az afrikaiak többsége ragaszkodik a már megismert indiai hajminőséghez, és nem szívesen cserélnék le azokat a gyengébb, "fapados" minőségű, ellenőrizetlen forrásból származó, vagy épp műhajakra.

Az elefántcsontparti felvételen egy nő haját hosszabbítja egy fodrász Forrás: AFP/Issouf Sanogo

Egyre kérdésesebb a minőség

A kínai hajpótlékok - mint termékek - ugyanakkor egyre kifinomultabbak lesznek, és a rutintalan hajszobrász, vagy épp fogyasztó, mind nehezebben tudja azokat megkülönböztetni a valódi emberi hajtól. A szenegáli fővárosban is megszaporodtak azok az árusítóhelyek, ahol változatos típusú, illetve színű hajkiegészítőket kínálnak - noha az afrikai vásárlók eddig, érthető módon, szinte kizárólag a természetes feketét és más sötét árnyalatokat kedvelték.

Az üzlet pedig óriási.

Ugyan pontos statisztikák nem állnak az afrikai szegmensről rendelkezésre, de például az Euromonitor 2015-ben, csak a dél-afrikai térségre nézve, 450 millió dollárra tette az üzlet éves nagyságrendjét.

Hajhosszabbítás egy szalonban Forrás: AFP/Jacques Demarthon

Más becslések a teljes globális nagyságrendet

2 milliárd dollárra (540 milliárd forintra) teszik éves szinten, amely 2025-re, döbbenetes erősödéssel, 5,5 milliárd dollárra rúg majd.

A globális piacot három nagy cég, az indiai Godrej Consumer Products, a sanghaji tőzsdén 2003 óta jegyzett Rebecca, valamint a Magyarországon is jelenlévő, ultrahangos technológiájú hajhosszabbítást ajánló Great Lengths uralja.

A kínaiak olcsó, de gyengébb minőségű termékekkel próbálják meghódítani a vásárlókat, akik az indiai, minőséginek tartott áruhoz szoktak eddig Forrás: AFP/Mint Images

Egyelőre nem tudni, ezek közül melyik fogja a következő években dominálni a hajhosszabbítás piacát, ideértve a kiegészítő eszközökét is, melyeknél szintén nem mindegy a vásárlóknak, természetes vagy szintetikus alapanyagból készülnek-e.

A minden elérhető készletet felvásárló kínai vállalatok olcsóbb, de gyengébb minőségű áruja versenyképes is lehet egyes országokban. Ám azokkal szemben állnak azok a fogyasztói attitűdök, mint például a szenegáli vásárlóké is, akik ragaszkodnak a már megszokott színvonalú hajhoz.

Az elemzők mindenesetre azt mondják: sem az indiai, sem más piaci szereplőknek nem szabad félvállról venni a kínai nyomulás jelentette üzleti veszélyeket, mert ezek a cégek akár már a következő néhány évben - a globális növekedés mellett - jelentős piaci átrendeződést kényszeríthetnek ki, akár Afrikában is.