Nem bíznak a nagy üzleti potenciálú cégek a fintechekben

generációváltás a cégvezetésben, generációváltás, cég, vezető beosztás, fiatal és idős
Vágólapra másolva!
A vizsgált kkv-k jelentős része intenzív, többcsatornás online jelenléttel bír és nyitott az innovatív megoldásokra is – derül ki az UniCredit Bank és az Inspira Research közös, a hazai kis-és középvállalkozói szektort elemző reprezentatív Üzleti Potenciál kutatásából. A céges honlap alap, a webshop, a hírlevelek és a bankkártyás fizetési rendszer is egyre gyakoribb, de egyes jövőtechnológiákkal kapcsolatban még óvatosan nyilatkoznak. A legnagyobb fejlesztéseket a vállalatirányítási, számlázási, logisztikai és ügyfél-nyilvántartási rendszerek terén tervezik.
Vágólapra másolva!

Az UniCredit Bank és az Inspira Research reprezentatív kutatás keretében kis- és középvállalkozások cégvezetőivel vagy tulajdonosaival készített interjúkat. Technológiai újításokról, innovációról és digitalizációról is kérdezték az 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező kkv-k (kb. 77 ezer cég) közül azokat (kb. 20 ezer cég), amelyek jelenlegi piaci helyzetük és teljesítményük, innovációs terveik és jövőbeni várakozásaik alapján a legmagasabb üzleti potenciállal rendelkeznek.

A legnagyobb üzleti potenciállal rendelkező cégek többcsatornás és intenzív online jelenléte kimagasló.

Vállalati honlapja (85 százalék) szinte minden vállalkozásnak van, de használják az online platformokat, főleg a Facebookot (68 százalék) és elterjedőben van már a LinkedIn (23 százalék) is.

Saját vagy bérelt online webáruházat a cégek 26 százaléka működtet, és 8 százalékuknak saját blogja is van.

A kutatásból az is kiderült, hogy a családi vállalkozások számára kiemelten fontos, presztízsértékű és szinte szívügy a céges honlap.

Feltűnő, hogy az általuk működtetett weboldal mennyivel nagyobb tudású.

Ők szinte minden tipikus céges honlapfunkciót nagyobb arányban építenek bele a honlapba, mint a nem családi vállalkozások. A nem családi vállalkozások a családi vállalkozásokhoz képest nagyobb hangsúlyt fektetnek a LinkedIn-jelenlétre.

A családi vállalkozások még kevésbé ismerik és használják a fintech szolgáltatásokat Forrás: Shutterstock

Nagyobb árbevételű cégeknél a honlapon lényegesen gyakoribb funkció az üzletkereső, az online árlista, illetve a cégről megjelent cikkgyűjtemény. A legpotensebb (diamond) cégek gyakrabban publikálják céges adataikat, közölnek árlistát, de ritkábban alkalmaznak hírleveleket, illetve sajtóközlemény-gyűjteményt.

Egy magas potenciálú kkv honlapja az alábbiakat tudja:

  • 90 százalékuknál megtekinthető a szolgáltatás- vagy termékválaszték
  • 60 százalékuknál részletes leírást olvashatunk a termékekről vagy szolgáltatásokról
  • 60 százalékuknál feliratkozhatunk hírlevélre
  • 39 százalékuk esetén fizethetünk kártyával a webáruházon keresztül
  • 32 százalékuk kezeli az összes megrendelést
  • 29 százalékuknál elolvashatjuk más vásárlók véleményeit
  • 29 százalék esetén véleményt, hozzászólást írhatunk a termékről

A magas üzleti potenciállal bíró vállalkozások 45 százaléka hallott már vagy van elképzelése a fintechről (nem banki online fizetésről), de csak 10 százalékuk használja és további 20 százalékuk tervezi a jövőben hosszú távon használni.

A fő korlátot az jelenti, hogy az előzőekkel ellentétben az ügyfelek mindössze 7 százaléka lenne hajlandó hozzáférést is biztosítani banki, pénzügyi, könyvelési adataihoz – vagyis a szenzitív adatokhoz.

A fintech használatával szemben a fő aggályt az jelenti, hogy a cégeknek csak nagyon kis hányada (5-10 százaléka) lenne hajlandó egy külső, nem banki online szolgáltató részére megadni a banki és könyvelési adatait.

A nem családi vállalkozások közel fele ismeri a fintech szolgáltatást, a családi vállalkozásoknál ez az arány valamivel kisebb: 41 százalék. A különbség inkább abban van, hogy a nem családi vállalkozások 15 százaléka már használja is ezt a nem banki fizetési megoldást, a családi vállalkozások viszont egyáltalán nem.

A kutatásról bővebben itt olvashatnak.