Eldőlt a régi vita, kiderült mennyi az ideális hőmérséklet az irodákban

work labor working clerk office worker OFFICE workplace structures office interior energy GREEN COLOUR CAST issue ENVIRONMENT environmental issue TECHNOLOGY TEMPERATURE sultry hot infrared thermal image digital display display viewfinder infrared camera C
Infrared heat image of office worker sitting at desk
Vágólapra másolva!
A többség már találkozott a munkahelyi hőmérséklet problémájával. Egyeseket ez hidegen hagy, míg mások frászt kapnak a legnagyobb hidegben is rövidnadrágban érkező vagy a kánikulában is kötött pulcsiban üldögélő kollégák látványától is. Ez az érzés csak fokozódik, ha ők még panaszkodnak is a hőmérséklet miatt. Ilyenkor általában előkerül az aduász, hogy felöltözni fel lehet, levetkőzni viszont nem, de vajon meghatározható-e pontosan egy iroda ideális hőmérséklete, és ha igen, akkor mennyi az?
Vágólapra másolva!

Az irodai munkákat végző emberek között évtizedek óta dúl a hőmérsékletháború. Vannak, akik a hűvösebb időt kedvelik, előszeretettel nyitnak ablakot, és engedik be a friss levegőt akkor is, ha odakint már hideg van.

A másik csoport a kellemes meleget szereti, nyáron sincs különösebb bajuk, 25-26 fok felett is kényelmesen elvannak. Amellett, hogy az irodák hűtésében óriási segítség a légkondicionáló, állandó vitaforrás is:

aki közelebb ül, fázik, aki távolabb még jobban hűtene.

A konfliktusforrásokat sokáig lehetne sorolni.

A klíma állandó vitaforrás Forrás: Thinkstock

Gazdasági hatások

A hőmérsékletháborúnak ára van, méghozzá nem is kicsi. A BBC egy felmérésre hivatkozva azt írja, hogy Nagy-Britanniában az emberek átlagosan a munkaidejük 2 százalékát azzal töltik, hogy vitatkoznak arról, hogy túl meleg/hideg van.

Ez csak a brit gazdaságnak 13 milliárd font kiesést jelent évente.

Fontos megemlíteni, hogy ez csak a kieső idő miatti veszteség. Emellett, ha egy iroda hőmérséklete rosszul van beállítva, akkor az az alkalmazott közérzetére,

ezen keresztül pedig a teljesítményére is hatással van.

Ráadásul szélsőséges esetben valaki épp emiatt betegedhet meg, ami szintén kieső pénz mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak.

Vannak munkakörök, ahol a ruhák rétegével nem nagyon lehet trükközni Forrás: AFP/DPA

Úgy tűnik, hogy ez egy olyan dolog, amire érdemes lenne odafigyelnie a cégeknek. Hogy miért nem tesznek így, arra egyszerű a megoldás: úgy gondolják, hogy nincs jó megoldás.

Ezt támasztja alá egy 2015-ös kutatás is, ahol a megkérdezettek ugyanabban az irodában ültek:

42 százalék mondta, hogy túl meleg van, míg 56 százalék, hogy túl hideg.

Ez azt jelenti, hogy 2 százalék volt, aki azt mondta, hogy a hőmérséklet épp jó.

Érdekesség

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója gyakorlatilag lefagyasztja a konferenciatermeket, szerinte a hideg jót tesz a koncentrálásban, így 15°C azokban a helyiségekben a hőmérséklet.

A New York Times viszont arról írt, hogy Barack Obama szerette a meleget, és annyira felcsavart(att)a a termosztátot, hogy az Ovális Irodában gyakorlatilag orchideákat lehetett volna nevelni.

Lee Kuan Yew, szingapúr első miniszterelnöke a 22°C-ra esküdött, amikor az ország gazdasági sikerének legfőbb okáról kérdezték, röviden ennyit mondott: légkondicionáló.

Mennyi az annyi?

Természetesen több tanulmány és kutatás is próbálta már kideríteni, hogy mennyi az irodák ideális hőmérséklete.

Az egyik tanulmány azt vizsgálta, hogy egy biztosítási irodában az ott dolgozó nők hány gépelési hibát vétenek.

Míg 25 fokon 10 százalékos volt a hibaarány, ugyanez 20 fokon már 20 százalék volt.

Hőkamerás felvétel egy irodai alkalmazottól Forrás: Cultura Creative/© Cultura, all rights reserved./Monty Rakusen

Hasonló eredményre jutott egy másik tanulmány is, amely azt vizsgálta, hogy a diákok ugyanazt a feladatot milyen hőmérsékletű teremben oldják meg hatékonyabban.

Végül a 25°C-os teremben dolgozó diákok kétszer nagyobb hatásfokkal oldották meg a feladatot,

mint a 19°C-os teremben ülő társaik.

Ezekből a tanulmányokból az elemzők arra jutottak, hogy a meleg segíti a kreatív gondolkodást és a problémamegoldást. Ugyanakkor a hidegnek is megvan a maga létjogosultsága, olyan munkahelyekre ajánlják, ahol fontos az éberség és a monotónia tűrése.

Egyéb hatások

Azonban a termelékenység/hatékonyság nem minden. A tanulmányok kimutatták, hogy a hőmérséklet hatással van az emberi kapcsolatokra is. Egy meleg szobában az emberek kedvesebbek és közvetlenebbek egymással, mint egy hidegben.

A meleg szobák és a meleg italok is közelebb hozzák egymáshoz az embereket Forrás: Shutterstock

Emellett illik azt is figyelembe venni, hogy mi a nemek aránya egy irodában, mert egy kutatás arra az eredményre jutott, hogy egy átlagos férfi 3°C fokkal alacsonyabb hőmérsékleten érzi magát komfortosan női kollégáihoz képest.

Összességében a tanulmányok többsége azt mondja, hogy a 22-24 fokos hőmérséklet az ideális.

Ezt természetesen érdemes fenntartásokkal kezelni, ugyanis ezek a megfigyelések jellemzően kis csoportokat elemeztek, de kiindulási pontnak mindenképp jó.