Varga Mihály: Nincs értelme tárgyalni ezzel az Európai Bizottsággal

Varga Mihály interjú
Vágólapra másolva!
Mindenkit pozitív értelemben lepett meg a második negyedéves kedvező adat, amivel dobogósok vagyunk az Európai Unióban – mondta Varga Mihály az Origónak adott interjújában. A pénzügyminiszter szólt arról is, hogy az eredményszemléletű hiány nincsen veszélyben, a Pénzügyminisztérium továbbra is 2,4 százalékos hiánycél teljesülésével számol. Varga Mihály szerint nem biztos, hogy ezzel az összetételű Európai Bizottsággal van értelme a tárgyalásoknak a következő uniós ciklus költségvetéséről, mivel a 2019-es választások után új testület áll majd fel. Viszonylag nagy esélye van, hogy a következő bizottság elnökét nem Junckernek hívják – tette hozzá. A pénzügyminiszter azt is elmondta, a piaci kapcsolatok szempontjából fontos, de alapvetően alacsony összegű kibocsátásokon túl nincs szükség devizakötvények eladására, mivel a forintpiacról is képesek vagyunk finanszírozásra.
Vágólapra másolva!

Két héttel ezelőtt jelentek meg a legfrissebb gazdasági GDP-adatok, mely szerint az idei első fél évben 4,5, míg a II. negyedévben 4,6 százalékkal nőtt a hazai gazdaság. Ennek fényében tarthatóak-e az idei és a jövő évi kormányzati vállalások?

A most megjelent adatok alapján reálisnak látom az idei évre várt 4 százalék fölötti növekedést. Mindenkit pozitív értelemben lepett meg a második negyedéves kedvező adat, amivel dobogósok vagyunk az Európai Unióban. A meglepetés oka, hogy 2017-ben a magas beruházási rátának is köszönhetően erős volt a bővülés, ezt most sikerült tovább erősíteni.

A következő hónapokban inkább kívülről, a világgazdaságból érkező piaci zavarok okozhatnak negatív meglepetést. A mi szempontunkból figyelni kell a Fed kamatemelésének hatására, az európai központi bank lépéseire, az európai piacokat is érintő kereskedelmi- és vámháborúkra. Mindez befolyással van és lesz a hazai állampapírpiacra. Az is hozzátartozik a képhez, hogy az ipari- és exportadatok alapján a kereskedelmi háborúknak még nem jelentkeztek érezhető hatásai.

Varga Mihály: Mindenkit meglepett a magyar gazdaság vártnál jobb teljesítménye Hirling Bálint - Origo

Jobban fel vagyunk készülve ezekre a piaci zavarokra, mint a 2010-es évek elején?

Jobban. A számok egyértelműen ezt mutatják. Az ország külső finanszírozási pozíciója stabil, a külkereskedelmi mérleg évek óta többletes. A költségvetési tartalékok rendelkezésre állnak, ezeket jelentősen megemeltük a jövő évi költségvetésben. Az államadósság nagysága és szerkezete is megváltozott. A korábbi 83 százalékról 73 százalékra csökkent az államadósság GDP-hez viszonyított aránya, miközben az adósság korábbi 50 százalék feletti devizaaránya mostanra 20 százalék alá csökkent.

A befektetők ugyanakkor a mostani helyzetben sokkal alaposabban nézik a számokat. Korábban 2-3 mutató volt csak fontos, míg most más mutatókat is néznek, így a rövid távú lejáratokat vagy a pénzforgalmi hiányt. A megbeszéléseken persze elmondjuk, hogy az idei pénzforgalmi hiány azért ugrott meg, mert az állam megelőlegezte az uniós fejlesztésekhez kapcsolódó társfinanszírozási részt. Ha Brüsszel utalja a nekünk járó összeget, ez csökkenni fog. Ettől függetlenül az eredményszemléletű hiány nincsen veszélyben, a Pénzügyminisztérium továbbra is 2,4 százalékos hiánycél teljesülésével számol.

Brüsszel mikortól fog fizetni?

Tavaly decemberben sikerült. A tárgyalások és egyeztetések folyamatosak. A dolgot némileg komplikálja, hogy Brüsszel több olyan vizsgálatot indított, ami erős célzottságot tükröz, korábban ilyenek nem voltak.

„Brüsszel több olyan vizsgálatot indított, ami erős célzottságot tükröz” Hirling Bálint - Origo

Brüsszel részéről ez mennyire szól már a jövő évi uniós választási kampányról?

Jól látható, hogy azokra az országokra, amelyek vitatják a következő hétéves büdzsé tervezetét, politikai és pénzügyi nyomás nehezedik.

De meglepődni nincs ok, ez tavaly is így volt. Lengyelország és Csehország most kezd barátkozni ezzel a hozzáállással.

A tervezett hétéves büdzsé esetén jelenleg hogy állnak a tárgyalások, kezd-e kikristályosodni olyan álláspont, ami Magyarország számára is elfogadható?

Nem biztos, hogy ezzel az összetételű Európai Bizottsággal van értelme a tárgyalásoknak, mivel a 2019-es választások után új testület áll majd fel. Viszonylag nagy esélye van, hogy a következő bizottság elnökét nem Junckernek hívják.

Furcsa helyzet a mostani, amikor egy olyan testület akar költségvetési sarokszámokat áterőltetni, amelyet már ezek nem fognak érinteni, és a végrehajtására nem lesz módja. Nagyon valószínűnek tartom, hogy az új, megalakuló Európai Bizottság állítja össze az új költségvetést.

Mit tartanak egy fair elosztásnak?

Az lenne a legjobb, ha az unió a korábbi alapértékei mentén alakítaná ki a büdzsét. A gazdasági fejlesztéseket ott kell megvalósítani, oda kell nagyobb mértékben koncentrálni, ahol még van lemaradás.

A kiküldetési irányelv, a szociális pillérről szóló viták mögött valójában ez áll, és ebbe a sorba illeszkedik a hétéves költségvetés tervezete is. A javaslat Közép-Kelet-Európától elvenne, ezt átcsoportosítaná a mediterrán országokhoz. Az pedig végképp elfogadhatatlan, hogy az Európai Bizottság egy olyan migránspárti költségvetési tervet készített, amely az európai emberektől venne el pénzt, miközben a migránsoknak és a migránsok befogadására az eddiginél is többet adna. Rossz javaslat, rossz vitákat generál.

Varga: Végképp elfogadhatatlan, hogy az Európai Bizottság egy olyan migránspárti költségvetési tervet készített, amely az európai emberektől venne el pénzt Hirling Bálint - Origo

Végül sikerül-e majd a V4-ek érdekeit hangsúlyosabban megjeleníteni a büdzsében?

Az eddigi megnyilatkozások szerint többen vannak az uniós büdzsé kritikusai, mint a támogatói. Nemcsak a közép-európai országok ellenzik a jelenlegi tervezetet, hanem bizonyos elemeit a franciák, a hollandok, skandinávok és az írek is. Ebből a szempontból az a kérdés, hogy az EB a választásokig talál-e valamilyen kompromisszumot? Vagy megpróbál mindenkivel külön-külön megállapodni, esetleg előáll egy közös, új javaslattal. Erre nehéz most válaszolni. Persze egy ország is megvétózhatja a büdzsét.

Éppen ezért meg kell győznünk a nagyobb országokat, hogy ezeknek a forrásoknak megvágása az egész unió gazdaságát és versenyképességét gyengíti. Ha abba gondolunk bele, hogy a német ipar milyen nagymértékben támaszkodik a keleti országokra, akkor egyértelműen kiderül, hogy Berlin számára is hátrányos a büdzsé tervezete.

Ha már Berlin, akkor a BMW-gyár és akár a Paks2 beruházás a következő években biztosítják a négy százalék feletti fenntartható gazdasági növekedést?

Szerencsére nem csak ezekből a beruházásokból áll az ország. Rengeteg tárgyalás van folyamatban, és nemcsak külföldi szereplőkkel, hanem a hazai nagyvállalatokkal is. Érdemes csak arra gondolni, hogy a MOL indít egy nagy beruházást Tiszaújvárosban, amely 2021-re fejeződik be, a péti Nitrogénművek szintén komoly fejlesztést hajtott végre, vagy például a Pick is új beruházásra készül Szeged mellett. Azt sem szabad elfelejteni, ha a BMW jön, akkor más külföldi cégeket is magával hozhat, ráadásul a helyi beszállítói kört is megerősítheti.

A fogyasztási oldal is húzni fog, az első félévben ismét két számjegyű bérnövekedés volt.

„Azt sem szabad elfelejteni, ha a BMW jön, akkor más külföldi cégeket is magával hozhat” Hirling Bálint - Origo

Lát-e lehetőséget arra, hogy a BMW-hez vagy Paks2-höz hasonló méretű beruházás legyen a következő években?

A BMW-döntés üzenet mások számára is. Egy nagynevű autóipari cég, hosszas előkészítés és megfontolás után Magyarország mellett döntött. Mérlegelte az ország adottságait, infrastruktúra, munkaerőpiac, oktatás, közbiztonság területén. A lehetőség tehát mások számára is adott, és remélem, lesznek további, új szereplők.

A sokat emlegetett munkaerőpiaci korlát, amit legutóbb a Financial Times emlegetett, továbbra is rendelkezik tartalékokkal. Még van mintegy 150 ezer főnyi munkanélküli a gazdaságban, és közben a közfoglalkoztatásból is egyre többen lépnek át a munkaerőpiacra.

Csak az elmúlt évben nagyjából 50 ezer ilyen váltás történt, ahol közfoglalkoztatásból került valaki piaci állásba. Van még tartalék az idősek és a nők foglalkoztatása terén is. Január 1-től jelentősen könnyebb lesz a nyugdíjasok foglalkoztatása az egyszerűbb adószabályok révén. Segítséget jelenthet az a most indult program, aminek a lényege, hogy a piaci igényeknek megfelelően alakuljanak át és váljanak működési-hatékonysági szempontból modernebbé a munkaügyi kirendeltségek. Ennek segítségével gyorsíthatóvá válik a munkanélküliek, a dolgozni akaró inaktívak és a közfoglalkoztatottak elsődleges munkaerőpiacra való visszatérése

Hogyan lehetne még több külföldön dolgozó magyart hazacsábítani?

A legjobb program, ha emelkednek a keresetek. A legtöbben a magas fizetések miatt kerestek külföldi munkalehetőséget. Az, hogy 2016-ben hatéves bérmegállapodást kötöttünk a munkaadókkal és a munkavállalókkal, hozzájárult egy jelentős bérnövekedéshez. A külföldön dolgozó magyarok száma második éve csökken. Évtizedek óta most először fordult elő, hogy többen jöttek haza dolgozni, mint ahányan elmentek Magyarországról.

Varga: A külföldön dolgozó magyarok száma második éve csökken Hirling Bálint - Origo

Mennyiben tartható a hazai reálbérek 10 százalék feletti bővülése?

Ha a gazdaság növekedési pályán marad, akkor nőni fognak a bérek is. Mindehhez alacsony infláció szükséges, és a munkaadói és munkavállalói oldalon megegyezés a bérek növelésére. A jól képzett munkaerőt meg kell tartani.

Mindezek fényében mekkora lehet jövőre a minimálbér?

A kormány korábbi álláspontja marad, vagyis nem akarunk beleszólni a munkaadók és munkavállalók tárgyalásába, hogy mekkora minimálbért tartanak elképzelhetőnek. 2016 óta minden évben előre meghatározott volt, hogy mennyivel emelkedik a minimálbér. 2017-ben 15 százalékkal, 2018-ban 8 százalékkal nőtt a minimálbér. 2019-re ilyen szám nincs a hat évre kötött bérmegállapodásban. A munkaadóknak és munkavállalóknak kell egymással megegyezniük. Ha év végéig nem jutnak megegyezésre a felek, akkor a kormányra hárul a döntés.

A munkaadói oldal egyelőre nem fogadja el a kért két számjegyű béremelést a munkavállalói oldaltól.

A reálkeresetek emelkedése a kérdés, mivel volt olyan időszak, amikor mind az infláció, mind a keresetek két számjegyű mértékben nőttek. Mivel a gazdaság növekedésével a munkaerőpiaci kínálat szűkül, vagyis magasabb a foglalkoztatás, kisebb a munkanélküliség, minden esély megvan arra, hogy jövőre is közel lesz a keresetek növekedése az ideihez.

„Az a cél, hogy a központi államigazgatásban és egyáltalán a kormányzati intézményeknél csak annyi ember dolgozzon, mint amennyi feltétlenül szükséges” Hirling Bálint - Origo

Mekkora nyugdíjprémiumra számíthatnak az időskorúak?

Ebben a kabinetnek nincsen mérlegelési lehetősége.

Minden esély megvan arra, hogy ezt az értéket 2018-ban meghaladja a gazdasági növekedés.

A közszférában meginduló átalakítások mekkora béremelést indukálhatnak?

Az átalakulás kiindulópontja, hogy az államigazgatás, a minisztériumok mennyi feladatot kell hogy elvégezzenek, ehhez mekkora létszám indokolt, és mi az, amit felesleges, nincs már rá szükség, vagy ellátja más. Az a cél, hogy a központi államigazgatásban és egyáltalán a kormányzati intézményeknél csak annyi ember dolgozzon, mint amennyi feltétlenül szükséges. Vagyis kevesebb tisztviselő, de magasabb anyagi megbecsüléssel. Azok voltak az eredményes programok, amik a feladatok megszüntetését célozták, és nem a létszámleépítést. Az állami feladatok számát jelentősen lehetne csökkenteni, és az így megtakarított bértömeget célszerű béremelésre fordítani. A döntések ezekben a hetekben születnek meg.

Milyen további lépések várhatóak a feketegazdaság elleni fellépésben?

Az eddig meghozott intézkedések (online pénztárgépek bevezetése, EKÁER-rendszer kiépítése) révén a korábbi, GDP-hez viszonyított 25 százalékos feketegazdasági arány 20 százalékra csökkent.

Most folyik az étel- és italautomaták online bekötése. Fontosnak tartom azoknak a tengelysúlymérésre alkalmas eszközöknek a telepítését is, ami lehetővé teszi az áruk szállítás közbeni nyomon követését. A feketegazdaság visszaszorításában meghatározó az adók szerepe is. A kormányzati adófilozófia lényege, hogy munkához kapcsolódó terhek alacsonyak, míg a fogyasztási típusú adók magasabbak. Az elmúlt években a kabinet célzottan csökkentette a fogyasztási adókat is, lásd csirke-, sertéshús, hal, tojás esetében, ami hozzájárult a feketegazdaság csökkenéséhez is.

A kormányzati háttérintézmények átalakítása után lesznek-e változások az állami cégeknél?

Személyi változások már voltak, de működési is lesz. Biztosan át kell gondolni azt is, hogy ahol kisebbségi állami tulajdon van, hosszú távon fenn kell-e tartani. A nagy állami cégeknél a párhuzamosságokat kell kiküszöbölni, erre a legjobb példa a MÁV és a Volánbusz esete. Budapesten az állam nagy részt vállalt a BKV adósságának kifizetésében, így érdekeltek vagyunk abban, hogy a fővárosban se legyenek párhuzamosságok, és minél hatékonyabb gazdálkodás legyen.