Soha nem volt még ilyen egységes az autóipar

autó autópiac BMW
New cars of German car maker BMW are parked ready for shipping at the car terminal of the port of Bremerhaven, northwestern Germany, on October 2, 2015. New car registrations in Germany, a key measure of demand in one of the most important sectors of Europe's top economy, rose in September, data showed, amid fears the Volkswagen pollution-cheating scandal could weigh on sales in the sector. AFP PHOTO / DPA / INGO WAGNER +++ GERMANY OUT +++
Vágólapra másolva!
Egy időre félreteszik a versengést az autóipari nagyhatalmak, és összedugják a fejüket, hogy koordinált választ dolgozzanak ki, ha az Egyesült Államok esetleg vámokat emelne a szektorban. Az elmúlt napok és a közeljövő találkozói példátlan összefogást hozhatnak az iparágban.
Vágólapra másolva!

A jövő héten Genfben ül össze Kanada, az Európai Unió, Japán, Mexikó és Dél-Korea, hogy megvitassák, miként reagáljanak az USA-ból érkező kihívásra, vagyis arra, hogy ha Donald Trump elnök vámokat vetne ki a gépjárműipari importtermékekre – írja a CNBC.

Vizsgálat és készülődés

Több autógyártó nagyhatalom is megbeszéléseket folytatott egymással az elmúlt napokban a vámokkal kapcsolatos félelmekről és az esetleges koordinált válaszlehetőségekről.

Trump egyébként május 23-án rendelte el azt a vizsgálatot, melynek célja, hogy feltárja, mekkora kockázatot jelentenek az USA számára az autóipari importok.

A vizsgálat pedig be is fejeződhet a következő hetekben, és nem vetít előre sok jót az iparági szereplőknek, hogy korábban hasonló feltárás eredményeként született meg a 25 százalékos vám az acél-, illetve 10 százalékos vám az alumíniumtermékekre.

Globális hatásai lennének az amerikai autóipari vámoknak Forrás: AFP/Str

Az egyelőre nem világos, hogy az érdekelt országok milyen választ adhatnak az USA-nak, azonban Kanada, az EU és Mexikó már visszavágott vámokkal, miután Trump korábban vámokat vetett ki az acél- és alumíniumtermékekre. Emellett az is egy opció lehet, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keretein belül veszik fel a kesztyűt az USA-val szemben.

Növekvő tétek, bizonytalan jövő

A tét pedig nem kicsi, mivel ha az USA valóban életbe lépteti a vámokat az autóiparban, akkor az olyan szereplőket is megüthet, mint a dél-koreai Hyundai, a japán Toyota vagy a német BMW, de kellemetlenül érintheti az amerikai márkák globális gyárait is, beleértve például a General Motorst vagy a Fordot.

Az elmúlt napokban azonban enyhültek némileg a feszültségek, miután Trump szerdán jelezte,

hajlandó lenne eltekinteni az EU-val szembeni autóipari vámoktól, amennyiben az unió csökkenti az amerikai termékekre vonatkozó kereskedelmi korlátokat.

Ez azonban még nem jelenthet teljes nyugalmat, mivel a végső döntést az elnök csak az említett vizsgálat befejeztével hozza majd meg.

Az amerikai cégek külföldi gyárait is érinthetik a vámok Forrás: AFP/2011 Getty Images/Justin Sullivan

Mindazonáltal az amerikai autógyártó vállalatok már visszafogták az idei évre vonatkozó profitvárakozásaikat, a részvényárfolyamaik pedig főként eséseket mutattak, ahogy

a befektetők megrémültek attól, hogy a kereskedelmi konfliktusok árthatnak a nyereségeknek és a bevételeknek.

Noha az USA és az EU közti megbeszélések csütörtökön a részvények emelkedését eredményezték, a tervezett találkozók arra utalnak, hogy a nagy autógyártó országok fel akarnak készülni a legrosszabbra is.

Dél-Korea válaszúton

Az esetleges együttműködésnek pedig már meg is vannak az első jelei. A kanadai külügyminiszter, Chrystia Freeland például a kooperáció szükségességére hívta fel a figyelmet a múlt héten, amikor találkozott Kim Hyun-chong dél-koreai kereskedelmi miniszterrel Ottawában.

Dél-Korea azonban érdekes helyzetben találhatja magát, ugyanis fennáll a lehetőség, hogy az ország valamifajta kivételt élvezhet a vámok tekintetében, vagyis a koreai autóipar versenyelőnyre tehet szert a többi nagyhatalommal szemben.

Nem véletlen, hogy egyes elemzők szerint Dél-Korea válaszút elé érkezhet,

és döntenie kell, vagy elmélyíti a kereskedelmi kapcsolatát az Egyesült Államokkal, vagy azon országok közé áll be, akik válaszlépésekkel reagálnának az esetleges védővámokra.

Ami tehát egyértelműen látszik, hogy a tárgyalások most sokkal intenzívebbek, mint az acél- és alumíniumvámok bevezetése előtt voltak. Ennek részben az lehet az oka, hogy a globális szereplők most már tudják, az amerikai elnök valóban képes és hajlandó is kivetni a vámokat. A másik ok pedig az autóipar gazdasági súlya.

Az Egyesült Államok ugyanis 173 milliárd dollár értékben importált autókat, illetve 70 milliárd értékben autóalkatrészeket 2016-ban.

Ezzel szemben az acélimport csupán csak 21 milliárd dolláros volt.