Zónázás: megindult a marakodás Afrika szarváért

dzsibuti szabadker. zóna, Djibouti International Free Trade Zone
The main gate of Djibouti International Free Trade Zone (DIFTZ) is seen after the inauguration ceremony in Djibouti on July 5, 2018. / AFP PHOTO / Yasuyoshi CHIBA
Vágólapra másolva!
Jogi lépéseket tesz Dzsibuti és Kína ellen a DP World nevű vállalat. A dubai székhelyű cégnél azért döntöttek emellett, mert úgy érzik, Dzsibuti nem jogszerűen járt el akkor, amikor kínai társaságoknak adta a – kínai beruházásként megépített – új szabadkereskedelmi zóna üzemeltetését.
Vágólapra másolva!

A tét továbbra is az, melyik szereplőnek lesz igazi befolyása Afrika szarván a Vörös-tengeren zajló kereskedelemre. Ennek kulcsfontosságú eleme a most átadott, hatalmas szabadkereskedelmi zóna Dzsibutiban.

Nem most kezdődött

Ahogy az Origo ebben a cikkében bemutatta, a kicsiny, szegény afrikai ország, Dzsibuti, gazdasági teljesítményét elsősorban stratégiai elhelyezkedésének köszönheti. Afrika szarvának parányi állama több nagyhatalomnak is fontossá vált a közelmúltban.

A szabadkereskedelmi zóna főbejárata Forrás: AFP/Yasuyoshi Chiba

Dzsibutira – és Kínára – most egy dubai vállalat rágott be, méghozzá azért, mert

az afrikai állam kihagyta őket a nemrégiben átadott, a kontinens legnagyobb kereskedelmi zónájának üzemeltetéséből.

A DP World neve talán nem cseng ismerősen, ám a dubai elit érdekeltségébe tartozó cég igen fontos szereplője a tengeri kereskedelemnek.

Ahogy az Africanews írja, a DP több mint negyven országban, 78 kikötőt üzemeltet, és érvényes megállapodásuk van jemeni és szomáliai portokra is.

Egy héttel a terület első ütemének átadása után már jelezték, nem hagyják annyiban a dolgot, és jogi eszközökhöz nyúlnak.

A vállalatnál azt mondják, Dzsibuti először akkor járt el megkérdőjelezhetően velük szemben, amikor februárban egy 50 évre szóló megállapodást rúgott fel a céggel, ami a fővárostól 5 kilométerre lévő Doraleh konténerterminál üzemeltetésére vonatkozott.

A DP-nél azt is vitatják, hogy Dzsibutinak egyáltalán volt-e joga új szerződést kötni erre a területre – ahogy azt megtette nem sokkal később egy kínai céggel.

Az afrikai fél ugyanakkor azt mondja, a DP kapcsán gyanús lett, hogy nemzetbiztonsági szempontból veszélyes manővereket végeznek a háttérben, ezért jobbnak látták kiebrudalni őket.

A dubai cég nehezményezi, hogy Dzsibuti - felrúgva a korábbi megállapodásokat - inkább kínai cégeknek adja az üzemeltetési feladatokat Forrás: AFP/Imaginechina/Yu Fangping

A legnagyobb szabadkereskedelmi zóna

Most pedig a szabadkereskedelmi zónánál fordítottak nekik hátat, és inkább néhány kínai társasággal állapodtak meg az afrikaiak.

A dubaiak álláspontja szerint ez jogos üzleti érdekeiket sérti, és minden lehetséges jogi eszközzel küzdeni fognak vélt igazukért.

A DP-nél azt is nehezményezik, hogy korábban bírták Dzsibutiváros ígéretét arra, hogy új tengeri beruházásoknál ők kapják meg az üzemeltetési feladatokat a terminálokra.

A kikötőmenedzser cég azt jelezte, minden lehetséges megoldást bevetnek arra, hogy a kínaiak helyére ők kerülhessenek vissza Afrika szarvánál, ideértve a kontinens legnagyobb szabadkereskedelmi zónáját is. Egyben jelezték, akár nemzetközi bíróságokig is elviszik az ügyet, ha szükséges.