Hatezer milliárd dollárnyi oka van, amiért repülőjárata késni fog

sok utasszállító repülő
Outdoor and aerial images on 21 of March of Istanbul Atatürk Airport, IST/LTBA the largest airport in Turkey and the region. An airport that in 2017, 64 million passenger passed. The airport is a hub for Turkish Airlines, Onur Air and AtlasGlobal. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A francia székhelyű, több országban működő repülőgépgyártó óriás, az Airbus, közzétette a légiközlekedés következő két évtizedére vonatkozó globális iparági előrejelzését. Ha az abban foglaltak megalapozottak, a polgári repülés, pontosabban az utasszállító járatok szektora, akkora robbanás előtt áll, amely mellett az elmúlt két-három évtized fapados-forradalma csak vasárnapi délutáni ásításnak tűnik.
Vágólapra másolva!

Az Airbus közétett jelentése alapján, az Independent arról is beszámol, milyen típusú és feladatú repülőgépből, várhatóan hány fog szolgálatba állni a következő két évtizedben. Az egyenleg elképesztően nagy szám.

Géptípus-reneszánszok és nagy monstrumok is jönnek

Airbus-ok és Boeing-ek fogják benépesíteni az eget és a légifolyosókat, ha a nagy gyártók várakozása szerint alakulnak megrendeléseik. Régi, bevált géptípusok megújulásai és új géptípusok megjelenése is várható, lényegében valamennyi kategóriában.

A gyártók arra számítanak, hogy a következő években rengeteg új gépet kell leszállítaniuk a légitársaságoknak.

Ugyanis azoknak egyformán megnő az igényük a rövid hatótávú, kevesebb férőhellyel rendelkező gépekre, és az akár 12 ezer kilométeres távok megtételére és 300-350 utas elszállítására is képes óriásokra.

Rengeteg új utasszállító áll szolgálatba a következő két évtizedben Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

Például az Airbus-nál azt várják, hogy a különösen az olcsó illetve kifejezetten a fapados légitársaságok körében kedvelt A321-es típusú gépük új változata, igazi diadalút, pontosabban diadalrepülés előtt áll.

A típust nagyon kedvelik a légi személyszállító cégek, mert hatékonyan lehet üzemeltetni.

Különösen a kontinenseken belüli, direkt útvonalaknál alkalmazzák előszeretettel ezeket a gépeket, de legújabb változata egyébként már képes a Manchester-Seattle távolság repülésére is.

Mind az Airbus-nál, mind a Boeing-nél azon dolgoznak, hogy hatékonyabb üzemeltetést tegyenek lehetővé közepes és nagygépeik esetében is.

Ugyanakkor a nagyobb, óceánokat átszelő gépek fejlesztése lassabban halad, de a Boeing a közepes hatótávolságú, népszerű típusaitól sem szívesen válik meg. Például a 737-es gép minden idők kereskedelmileg legsikeresebb fejlesztése lett, és ha népszerűsége megmarad, 2037-re a világ legrégebbi, szolgálatban álló polgári géptípusa címet is magáénak tudhatja.

A Boeing 737-es a világ legsikeresebb kereskedelmi utasszállító géptípusa Forrás: AFP/Daniel Slim

Az Airbus pedig a 380-as gyártási kihívásaival küzd, úgy járva, mint a Tesla a saját elektromos autóival.

A világ legnagyobb utasszállító gépére nagyobb az érdeklődés, mint amilyen ütemben a vállalat szállítani tudja azt.

A „jumbo"-k jelenlegi királyának ügye azért is kényes, mert azt a világ legjobb légitársaságai közé tartozó cégek (Emirates, Singapore Airlines) használják előszeretettel – már ha a gyártó tudja tartani a szállítási ütemtervet.

Repülni fogunk, sokat

Az Airbus előrejelzése szerint, a következő 20 évben a polgári légiközlekedés globális volumene átlagosan 4,4 százalékkal nő évente. Ez sok száz millió új utast jelent, és a cég szerint, ezzel komoly átrendeződés zajlik le a piacon is.

A gyártó várakozása szerint, az utasok 85 százaléka feltörekvő ország lakosaként ül majd repülőgépre.

Ennél is látványosabb lesz a globális géppark növekedése.

Egy Airbus A320-es egy török repülőtéren: ezt és az A321-es változatot különösen megkedvelték a légitársaságok Forrás: AFP/NurPhoto/Nicolas Economou

A számítások szerint, 2018 elején 21 450 repülőgép teljesített szolgálatot a világon. 2037-re a szám 47 990-re nő oly módon, hogy a mostani géppark nagyjából fele még akkor is használatban lesz, másik felét viszont lecserélik.

Így 37 390 új repülőgép fog szolgálatba állni a következő két évtizedben, azaz majdnem a kétszerese a most üzemelőknek.

Ez pedig felfoghatatlan nagyságú üzletet jelent a nagy gyártóknak.

Mértékét 5,8 ezer milliárd dollárra becslik, ami forintban kifejezve ezerszer ezer milliárdos nagyságrendet ad.

Vagyis a világ az éves magyar GDP nagyjából három és félszeresét fogja elkölteni polgári utasszállító repülőgépekre két évtized alatt.

Az Airbus nagy riválisa, a Boeing, már korábban közzétette két évtizedre szóló előrejelzését. A cég mind értékben, mind nagyságrendben hasonló eredményre jutott. Szerintük 46 950 gép fog üzemelni a világon 2036-ban, ami 6,1 ezer milliárd dolláros üzletet jelent.

A világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as, a Singapore Airlines kötelékében Forrás: AFP/DPA/Singapore Airlines

Nagy kérdés persze, a forgalomirányítás hogyan fogja kiszolgálni ezt a szédületes növekedést.

Az európai légiforgalom irányító szervezete, az Eurocontrol vezetőjének, Eamonn Brennan-nek közelmúltbeli nyilatkozata alapján: sehogy.

A forgalomirányításnak nincs kapacitása ennyi gép biztonságos kezelésére. A statisztikák szerint, jelenleg minden nap 50 ezer légiutast érint az világszerte, hogy járata egy és két óra közötti időtartamot késik. A becslések szerint, 2040-re ez a szám 470 ezerre nő.