A boltok éve volt a tavalyi Magyarországon

bevásárlás, hipermarket
A bevásárlásból a férfiak szívesen kimaradnak, szól a sztereotípia. A valóságban kétharmaduk kiveszi a részét ebből a munkából is
Vágólapra másolva!
A diszkontok másfélszeresére növelték piacukat öt év alatt, a kiskereskedelmi növekedésnek felét pedig ezek a láncok adták 2017-ben - írja a Blokkk.com.
Vágólapra másolva!

Tavaly a Tesco megőrizte piacvezető pozícióját az élelmiszerboltok versenyében, de előnye csökkent. Az Aldi lépte a legnagyobbat, de a Szolnok Coop is erősített. A kisebb áruházak esetében viszont már nagyobb a szórás.

Sokat nőtt a bevétel

Napvilágot láttak a 2017-es beszámolók a boltos világról. A boltos kiskereskedelem (élelmiszer és iparcikk együtt) 10 400 milliárd forint volt 2017-ben a statisztika szerint, ami a pénztárakban hagyott pénzt nézve 760 milliárd forint növekményt takar az előző évhez képest.

Illusztráció Forrás: AFP/Lionel Bonaventure

Ez 8 százalékos bolti többletbevételt jelent.

A hivatalosan jelzett 5 százalékos növekedés úgynevezett volumenindex, ami az árváltozások hatását kiszűrve, mennyiségben mutatja az emelkedést.

Nagy láncok uralják a piacot

A kiskereskedelemben a legnagyobb forgalmat az élelmiszerláncok bonyolították. Itt költötték el a legtöbb pénzt a vásárlók, 2017-ben 4800 milliárd forint ment el ezekben a boltokban.

A nagyját az élelmiszeres piacnak a nagyok vitték (multik, hazaiak együtt), 4000 milliárd körüli bevételükkel.

Ez 75-80 százalékos piacrészesedést jelent.

Ennél pontosabban megadni a rendelkezésre álló adatok alapján ezt az értéket nem lehet.

A bizonyítványosztásban azonban nem mindenki osztályzata látszik még, mivel a nemzetközi gyakorlathoz igazodva egyes láncok pénzügyi fordulónapja nem december 31., hanem egy ettől eltérő időpont (így az Auchan, a Lidl és a Tesco esetében).

A Tesco egy sajtóhírben már elárulta eredményét, így az ismert, a Coop is nyilatkozott az összesenjéről, a többieké becsülhető.

Csökkenő előny és helyben járás

Továbbra is a Tesco a legnagyobb lánc Magyarországon, de forgalma korábbi sajtóhírek szerint 3 százalékkal csökkent.

Megőrizte vezető pozícióját a Tesco Fotó: Szabó Balázs [origo]

Ugyanakkor az április végi híradás szerint fontban emelkedett, forintban számolva már nem a Tesco forgalma. Ez alapján a Trade Magazin 3 százalékos emelkedéssel számol. A sajtóhír viszont azt jelentheti, hogy ennyivel elmaradt a bevétele a korábbi 636 milliárd forintos mérlegadatától (ez nettó, tehát áfa nélküli érték).

A piaci, teljes értéken számított bevétele így 800 milliárd forint alatt lehet, de a mérleg csak később lesz látható.

A Coop-csoport 604 milliárd forintos forgalmával közelített a Tescóhoz. Összesítésük szerint már évek óta 10-10 milliárd forint körüli mértékkel emelkedik a csoport forgalma, ami 3-4 százalékos éves bővülés, folyó áron. A legnagyobb Coop-tag, a Szolnok Coop viszont 9 százalékkal erősítette 2017-ben a piacát, igaz viszont, hogy ezzel is csak a harmincmilliárdosok csoportjába tartozik.

Ez a növekedési ütem viszont ugyanakkora, mint a Sparé, aki egyébként a harmadik legnagyobb élelmiszeres a piacon.

Erős éve volt 2017 a Coop-csoportnak is Forrás: MTI/Jászai Csaba

A legnagyobb magyar élelmiszerboltok ebben a 20-30 milliárdos körben mozognak, így a nagy CBA-sok is. A Krupp és Társa CBA-tag 6 százalékkal növelte forgalmát, ami szintén jó eredménynek számít. A szintén a nagyobb CBA-k közé tartozó Vörösvár kft 3 százalékkal lett nagyobb 2017-ben, ami már kisebb növekedési ütem.

Maradt a multik túlsúlya

Az Aldi 27 százalékkal növelte forgalmát beszámolója szerint. A növekedés ütemében piacvezető, de ez azt is jelenti, hogy a diszkontcsoport (az Aldi mellett a Lidl és a Penny) évről évre egyre jobban szorongatja a többieket. A diszkontok forgalma közelíthette a 900 milliárd forintot 2017-ben (eddig csak az Aldi mérlege nyilvános), ez másfélszeres növekedés öt év alatt.

Tavaly az Aldi növekedése volt a legnagyobb Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A piaci növekedésük 100 milliárd feletti értéke elvitte az élelmiszeres piac emelkedésének a felét.

Mindez azt is jelenti, hogy a hazai láncok forgalma csak nagyon szerény mértékben emelkedett, így a multik piaci súlya 55 százalék körül járhatott 2017-ben (egy évvel korábban a blokkk.com ezt 54 százalékra becsülte, a mérlegbeszámolók, a Trade Magazin rangsora és a KSH adatai alapján).