Akkora szmog van a városban, hogy inkább újat építenek helyette

Manila városkép, dugó
This picture taken on September 30, 2016 shows a general view of traffic as Manila's financial district is seen in the background. Philippine President Rodrigo Duterte has tapped a China-backed multilateral lender to help fund his government's "unprecedented infrastructure buildup", the finance minister said December 19, 2016, as he seeks closer relations with Beijing. The Beijing-based Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) has been viewed by some as a rival to the World Bank and the Philippines-based Asian Development Bank (ADB). / AFP PHOTO / NOEL CELIS
Vágólapra másolva!
Gigantikus volumenű beruházásba fognak bele hamarosan a Fülöp-szigeteken: egy komplett új várost akarnak felhúzni majdnem a semmiből. A New Clark City névre keresztelt vállalkozás honlapjának tanulsága szerint jól haladnak az egyes engedélyeztetési és előkészítési eljárások, a Business Insider pedig azt szedte össze, milyen főbb jellemzői lesznek az új városnak.
Vágólapra másolva!

Légszennyezéstől mentes várost álmodtak meg a Fülöp-szigeteken, Manilától mintegy 120 kilométerre. Az új településsel kapcsolatban nagy a várakozás, hiszen a főváros jelenlegi legnagyobb problémáira adhat megoldást.

Okos és légszennyezettségtől mentes

New Clark Cityvel kapcsolatban a fejlesztők azt ígérik, nemcsak okos város lesz, de egyúttal mentes a Manila élhetőségét most jelentősen lerontó körülmények egy részétől. New Clarkban nem lesz légszennyezettség, és a technológiai fejlődés következtében, kiküszöbölhetők a Manilát most jellemző óriási dugók is.

A fővárost most ugyanis megfojtja a levegő szennyezettsége és - ennek legfőbb oka - az áldatlan közlekedési állapotok. Egy 2016-os felmérés résztvevői Manilát

a földkerekség legrosszabb közlekedésű városának választották, mely lényegében folyamatosan egyetlen hatalmas dugóban vergődik.

New Clark Cityt úgy tervezik, hogy ezek a gondok már meg se jelenhessenek a településen. A várost hatalmas zöldfelületekkel, elektromos meghajtásokra épített közlekedéssel,

a forgalomirányítást pedig fejlett számítógépes támogatással képzelik el.

Az állami fejlesztési ügynökségek irányítása alatt megvalósuló, leendő településnél fontos szempont az épületek energiahatékonysága és a rekreációs létesítmények kapacitása is.

Háromszor Manhattan

A települést háromszor akkora területre álmodták meg, mint Manhattan szigete. A beruházás jelenleg ismertetett értéke 14 milliárd dollár, azaz mintegy 3700 milliárd forint. Ez valamennyivel több, mint Magyarország éves GDP-jének 10 százaléka.

Manila a világ egyik legzsúfoltabb városa Forrás: AFP/NurPhoto/Richard James Mendoza

A gigantikus beruházást az alábbi szempontok szerint valósítják meg:

  • Közel 2 millió ember lakhatását oldhatja meg.
  • Öt kerületbe rendezve menedzselik működtetését, mindegyik kerület külön funkciót fog megvalósítani. Azaz külön negyedben fogják megoldani az önkormányzati, üzleti, oktatási, a rekreációs és a környezetvédelemmel, a „zöld város” koncepciójával összefüggő feladatokat.
  • Pontos arculati elemeket még nem határoztak meg a tervezők, az elsődleges szempont a környezetvédelem és fenntarthatóság.
  • Építésénél kiemelten figyelnek az árvízvédelemre, hogy a város megússza a nagy mennyiségű csapadék miatti áradásokat.
  • A karbonkibocsátást úgy akarják visszafogni, hogy a terület kétharmadára valamilyen zöldfelületet telepítenek.
  • A város saját stadiont és mezőgazdasági parkot kap.

A vállalkozást a BCDA-csoport irányítja. Tájékoztatásuk szerint, hamarosan kiírják az első pályázatokat a leendő finanszíró partnerek és a közműrendszerek potenciális építői részére. Utóbbiak kapcsán fontos szempont, hogy az energia- és közműellátás részére olyan rendszerek épüljenek,

melyek takarékos víz- és energiafelhasználását tesznek lehetővé.

A tervek szerint az építkezés 2022-ben indulhat meg és várhatóan három évtizedig tart majd. Egyes kommentárok ugyanakkor máris megjegyzik, nem szerencsés, hogy légből kapott módon hozzanak létre egy teljes települést.

Az új városban elejét akarják venni a Manilát most jellemző dugónak és légszennyezettségnek Forrás: AFP/Noel Celis

Egyáltalán nem biztos ugyanis, hogy az embereket meg is lehet győzni arról, hogy odaköltözzenek, ahogy azt számos, főként kínai, szellemváros példája mutatja. Jelen esetben a manílaiak egy részének kellene átköltöznie majd a megépülő városba. A főváros lakosságának száma – az agglomerációval együtt – jelenleg 14 millió fő körül van.