A digitális fizetési megoldásokban gondolkodó vállalatok számára az igazi versenytárs a készpénz – mondta a CNBC-nek Sri Shivananda, a PayPal technológiai vezetője (CTO). Vagyis az igazi verseny nem is a szektoron belül zajlik a felek között, hanem az egyes szereplők küzdenek a hagyományos készpénzzel.
Egy tavalyi kutatás egyébként azt vetítette előre, hogy 2020-ra az emberek világszerte 726 milliárd tranzakciót hajthatnak majd végre valamilyen digitális fizetési technológia segítségével. A BNP Paribas és a Capgemini tanácsadó cég eredményei szerint a feltörekvő piacok hajthatják az emelkedő trendet.
Technológiai szempontból pedig olyan fejlesztések támogatják a készpénzmentes világot, mint az új típusú bankkártyák, a hordozható eszközök vagy a kiterjesztett valóság.
Mindazonáltal ez a tanulmány is megjegyzi, hogy a készpénz továbbra is a legfőbb fizetési eszköz lesz. Tavaly augusztusban maga a PayPal is közreadott egy kutatást, amelyből kiderül, hogy Ázsiában még mindig a készpénz az úr, kivéve Kínát, ahol a többség a digitális fizetési módok mellett tette le a voksát. Ezzel együtt az Európai Központi Bank novemberben közölte, az eurózóna lakosságának többsége készpénzzel fizetett 2016-ban, különösen a kisebb (15 euró alatti) tételeknél.
Ezzel együtt Shivananda jelezte, az idősebb generáció körében, kiváltképp a feltörekvő piacokon még jó ideig maradni fog a készpénz.
A változás élére pedig a „digitális bennszülöttnek” számító korosztály – vagyis az 1980 után születettek – állhat.
A szakértő hozzátette, az állami ösztönző projektek szintén komoly segítséget jelenthetnek egy készpénzmentes világ eljövetelében.
Mindazonáltal Shivananda azt is hangsúlyozta, maguknak a fejlesztőcégeknek is foglalkozniuk kell azzal, hogy a lakosság miért szereti a készpénz, illetve esetlegesen miért ódzkodik a digitális megoldásoktól.
A legnagyobb aggodalom természetesen a biztonság körül van,
hiszen egy készpénzes fizetésnél a tranzakció egyértelmű, míg egy digitális platformon gyakran felmerülhetnek biztonsági kockázatok.
Másrészt a fogyasztók sokszor nem tudják, mely vállalatban bízhatnak meg, illetve melyik cég rendelkezik a legjobb technológiával. A túl nagy paletta pedig szintén sokakat elrettenthet. Végül a Shivananda figyelmeztetett, sokszor a cégek inkább a technológiára, mintsem a pénzügyi oldalra fektetik a hangsúlyt, vagyis gyakran felmerül problémaként, hogy a fejlesztők nem ismerik elég jól a pénzügyi világot.