Mégsem Kína hozza el az elektromos buszok forradalmát?

sencseni elektromos buszok, Shenzhen bus
--FILE--BYD electric buses and cars travel on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Az iparági szabványoknak mindenben megfelelő, gyorstöltésre is alkalmas rendszert mutatott be a Proterra, a Szilícium-völgyben működő e-buszokat gyártó vállalat – írja a Bloomberg.
Vágólapra másolva!

A bemutatott megoldás nemcsak az akkumulátorok gyors töltését teszi lehetővé, hanem azt is, hogy szükség esetén a fel nem használt energiát a buszból visszatáplálják a hálózatba.

Közel lehet az áttörés

Az elektromos járművek terjedése nemcsak a személyi vagy teherszállításra használt járművek estében, hanem a tömegközlekedésben is kihívás elé állítja mind a gyártókat, mind a villamos energia termelőit és szolgáltatóit.

Az e-buszok csak akkor váltják le véglegesen a most még hagyományos üzemanyaggal hajtott járműveket, ha a tervezőknek és gyártóknak sikerül áttörni bizonyos technológiai falakat.

Elektromos buszok a kínai Sencsen városában Forrás: AFP/Imaginechina/Stringer

Töltési idő, kapacitás: nem mindegy, mennyi ideig kell töltőre dugni a városban közlekedő buszokat, és hogy egyetlen töltéssel mekkora távolságot képesek megtenni.

A Proterra rendszere tartalmaz egy 500 kilowattos, gyorstöltésre alkalmas töltőt. A cég egy tömegközlekedéssel és az USA-n belüli transzközlekedéssel foglalkozó konferencián mutatta be fejlesztését.

Ezzel 10 perc alatt bepakolható a busz akkumulátorába annyi energia, hogy azzal 61 kilométeres távolságra jusson.

A rendszer további érdekessége, hogy a fel nem használt energia szükség szerint visszajuttatható a hálózatba. Kialakításakor figyelembe vették az erre a műveletre vonatkozó ipari standardokat is

Már tíz évre sincs szükség

Az e-buszok fejlődésével párhuzamosan zajlik a kapcsolódó energetikai infrastruktúra fejlesztése is, mely elsősorban a töltőállomásokat, és az azokban alkalmazott technológiai megoldásokat érinti.

A Bloomberg elemzése szerint 2025-re a városi közlekedésben használt buszok nagyjából fele elektromos meghajtású lesz.

Főként Kínában nő jelentős mértékben azok aránya, de számítani lehet arra, hogy az olyan nagyvárosok is, mint New York és Los Angeles, a következő évtizedekben teljesen lecserélik flottájukat ilyen járművekre.