Hamarosan az autóban is reklámokat kell nézni

fedélzeti monitor
Instead of a classic dashboard the Model 3 comes with a center touchscreen, at the Tesla showroom at the Westfield UTC mall in San Diego, in January 2018. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Eddig az autózás viszonylag nyugalmas tevékenységnek számított, a dugókat és a többi sofőr okozta kellemetlenségeket leszámítva. Reklámokkal is csak a rádióban lehetett találkozni, de aki azt is el akarta kerülni, megtehette azzal, hogy a telefonjáról hallgatott a zenét, vagy betett egy CD-t. Hamarosan ennél sokkal nehezebb lesz elkerülni az idegesítő hirdetéseket, mert már az autógyártók érdeke is, hogy minél több legyen belőlük.
Vágólapra másolva!

Hamarosan már egy hétköznapi piros lámpás várakozásnál is megjelenhetnek a reklámok az autóban a fedélzeti képernyőn, ráadásul személyre szabottabbak lesznek, mint valaha. A kocsi ugyanis tudni fogja, hogy a tulajdonos melyik útvonalon vezet haza, milyen boltoknál szokott megállni, mikor eszik és azt is, hogy milyen termékek érdekelhetik.

Az igazán nagy kérdés, hogy a hirdetésekkel és reklámokkal teli világban, mennyire fogják jól tűrni az emberek, ha már vezetés közben sem kímélik őket a vállalatok. A Telenav szerint - amely az autókba gyárt reklámszoftvereket - a sofőröket nem igazán fogja zavarni a dolog.

Az autógyártók évtizedek óta építenek be vezeték nélküli kapcsolatot biztosító berendezéseket a kocsikba, annak érdekében, hogy minél több adatot kapjanak ezek révén.

illusztráció Forrás: AFP/Frank Duenzl

Azonban a kifinomultabb szoftverek és a mesterséges intelligencia segítségével, az adatküldés sebessége és azok minősége még inkább felgyorsulhat. A gyártóknak onnantól már csak annyi feladatuk van, hogy profitáljanak a megszerzett adatokból.

Roger Lanctot, a Strategy Analytics tanácsadója szerint az autógyártók felismerték, hogy milyen hatalmas harc folyik a felhasználói adatokért. Fontosak lettek a sofőr vezetési szokásai, a pillanatnyi földrajzi helyzete és a megtett útvonal is. Szerinte a végső céljuk az lehet, hogy egy óriási és részletes adatbázis tudjanak összeállítani, amit később eladhatnak a külső partnereknek, akárcsak a Google és a Facebook.

A gyártók azzal érvelnek, hogy ezáltal sokkal jobb, okosabb, kifinomultabb fedélzeti számítógépeket készíthetnek és

az autó képes lesz megjósolni egy defektet, figyelmeztetheti a sofőrt a különböző veszélyes szituációkra, folyamatosan tud majd a sofőrnek lényeges információkat közvetíteni, sőt egy baleset esetén még a hatóságokat is értesíteni tudja majd.

Az otonomo reklámja Forrás: Facebook/Otonomo

A Ford Motor vezérigazgatója szerint egy nagy adathalmaz még a bűnözőktől is jobban megóvná a tulajdonosokat. Például ha ellopják az autót, sokkal egyszerűbb lesz megtudni, hogy a tolvaj pontosan merre tart, és így könnyebb lesz elkapni a tettest.

A gyártók egyébként abban bíznak, hogy a megfelelő kedvezményekkel rá lehet venni a tulajdonosokat, hogy önként osszanak meg magukról adatokat. A Ford részéről elhangzott az is, hogy az adatok azért kellenek, mert azok segítenek a vállalatnak jobban megérteni a vásárlóit és ezáltal jobb szolgáltatást tud kínálni számukra.

Persze a tulajdonosoknak lesz lehetőségük elfogadni, vagy elutasítani az olyan szolgáltatásokat, amelyek őket érintő adatokat küldenek vissza a gyártónak.

Ettől függetlenül sokan nem is értik pontosan a vásárláskor aláírt szerződés jogi nyelvezetét és erre az amerikai Government Accountability Office is felhívja a figyelmet. A néhány hónapja kiadott jelentésükben arra a tényre világítottak rá, hogy a vizsgált 13 autógyártó egyike sem fogalmazta meg közérthetően a felhasználói adatokról szóló részt a szerződésben.

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság ugyan szigorú szabályokhoz köti a legtöbb szektorban, hogy a vállalatok milyen elvek alapján kezelhetik a felhasználói adatokat, de az autóiparban még nincsenek teljesen tisztázva ezek a szabályok, így sok gyártó saját adatkezelési szabályzatot használ. A bankok és a pénzintézetek világszerte azon agyalnak, hogy milyen adatokat lehetne kisajtolni a sofőrökből és azokat az adatokat hogyan lehetne a legjobban hasznosítani. Ebben élenjáró az Otonomo nevű izraeli startup.

A telefonos alkalmazásuk segítségével a tulajdonosok kiválaszthatják, hogy milyen cégekkel, mely információkat hajlandóak megosztani, ezért cserébe viszont kedvezményeket kapnak.

Az Otonomóval szerződésben álló legtöbb vállalat ugyanaz, mint amelyeket az autógyártók is szeretnének megszólítani: a biztosítók, szervízek, benzinkutak, várostervezők és a gyorséttermek, de még a Wall Street-i cégek is beleillenek a képbe. Egy biztosítótársaság például egyből személyre szabott hitelt tudna felajánlani, ha látják, hogy az autónk lerobbant, a benzinkutak és éttermek pedig kuponokat kínálnának, amikor elhaladunk mellettük.

Ky Tang, a Telenav fejlesztési igazgatója azt is megfigyelte, hogy az olcsóbb és a középkategóriás autók tulajdonosai hajlamosabbak reklámokat nézni azért, hogy bizonyos szolgáltatásokat ingyen, vagy olcsóbban kaphassanak meg. Ezzel ellentétben a luxusautók gazdái mindent megtesznek azért, hogy ne zavarják őket felugró hirdetésekkel. A Telenav szerint a felugró reklámos módszerrel kocsinként 30 dollárt lehetne keresni évente, és ez az összeg a startup és az autógyártó között oszlana meg.