Így fog majd működni a valós idejű számlarendszer

titkosítás
Digital communication, conceptual artwork.
Vágólapra másolva!
Nyilvánosságra hozta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a 2018 júliustól induló valós idejű számlaadat-szolgáltatáshoz kapcsolódó technikai dokumentációt. A leírásból kiderül, hogy a cégeknek pénzügyi, adós és IT kompetenciákra is szükségük lesz.
Vágólapra másolva!

Az adatszolgáltatásra való felkészülés folyamatát Sztankó Dániel, az RSM Hungary vezető adószakértője ismerteti az Adó.hu-n.

1. Regisztráció az online számlaadat küldéshez a NAV-nál

Az első lépés a regisztráció, amelyet az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja tud elvégezni.

2. Technikai felhasználó létrehozása a cégnél

A következő lépés egy virtuális felhasználó létrehozása, ami mellé kapunk még egy aláíró kulcsot és egy cserekulcsot is.

3. Adatszolgáltatás a NAV rendszerének

Ettől kezdve van lehetőség az adatszolgáltatásra. Az adatszolgáltatásnak automatikus, azaz emberi beavatkozás nélkül működő folyamatnak kell lennie, amely a számla lezárásakor automatikus módon adatot szolgáltat az adóhatóságnak a következő lépésekben:

  • az adatszolgáltatásra kötelezett számla kiállítását követően a beküldendő számlaadatok előállítása
  • token – az adatszolgáltatás teljesítéséhez használatos egyszeri jegy – igénylése az adóhatóságtól
  • az adóhatóságtól érkező válasz feldolgozása, a token és érvényességének tárolása
  • adatszolgáltatás beküldése az előállított számlákról a NAV által meghatározott séma szerint

A NAV által megküldött token egy azonosító, mely az adatszolgáltatás beküldéséhez szükséges és csupán öt percig érvényes. A token kérés tartalmazza az adózó adószámát, az aláírókulcsot és a technikai felhasználó login nevét, mindezt titkosítva.

Az adatszolgáltatás titkosított kommunikációval zajlik majd, beleértve a NAV válaszát is Forrás: Science Photo Library/Mehau Kulyk

4. A NAV-tól visszaérkező válaszok kezelése

  • A NAV-tól visszaérkező válasz fogadása, a tranzakció azonosítójának (ID) tárolása.
  • Az adatszolgáltatási státuszok lekérése.
  • Ez alapján az adóhatósági válasz tárolása, feldolgozása és az adatszolgáltatásokhoz tartozó hibák javítása.

Lényegében ezek a fő lépések, de az Adó.hu-n olvasható cikk ennél jóval alaposabban kitér a részletekre.