Egyre többet költ a világ Valentin-napon

Amorous guy gently kissing his girl with red rose Couple - Relationship Real People Single Flower Holiday Unpleasant Smell Women Men Community City Life Celebration Dating Scented Flirting Anniversary Lipstick Kiss Valentine's Day - Holiday Scarf Adult Sm
Happy and loving couple for Valentine's Day. Amorous guy gently kissing his girl in the forehead while she is enjoying the smell of the magnificent red rose. Affectionate Couple with red rose on the rooftop.
Vágólapra másolva!
A Valentin-nap óriási üzlet, ehhez kétség sem férhet. Csak az Egyesült Államokban közel 20 milliárd dollárt költenek el ilyenkor, ráadásul az ellenzők is csak jót tesznek a gazdaságnak. Azonban érdemes figyelni, mert ilyenkor megszaporodnak a csalások is. Magyarországon még mindig a hagyományos ajándékokat vásárolják a legtöbben.
Vágólapra másolva!

Napjainkban február 14-ét a szerelem ünnepeként tartják számon, és egyre népszerűbb Magyarországon is. A Valentin-nap (vagy ha úgy tetszik, Bálint-nap), mint sok más ünnep, a keresztény vallásban gyökerezik.

A Valentin-nap eredete

A keresztény szokás eredete, hogy Szent Bálint, Terni püspöke a XIV. században a jegyesek és fiatal házasok védőszentjévé vált Angliában és Franciaországban. Ennek a szentről elterjedt egyik történet adta az alapját. Eszerint mielőtt keresztény hite miatt II. Claudius császár idején kivégezték volna, Bálint a hite erejével a börtönőre vak leányának visszaadta a látását. Mielőtt – a hagyomány szerint – február 14-én kivégezték, búcsúüzenetet küldött a lánynak, amelyet így írt alá: „A Te Bálintod." Ez a Bálint-napi üzenetküldés eredetének leggyakoribb magyarázata.

Azonban a Valentin-nap nemcsak vallásos gyökere miatt hasonlítható a karácsonyhoz vagy a húsvéthoz, hanem azért is,

mert egy komplett iparág épült annak megünneplésére.

Az ünnep az 1990-es években kapott szárnyra, és azóta is töretlenül ível fel gazdasági pályája.

De pontosan mekkora üzletről van szó?

A Forbes becslése szerint elég nagyról, ugyanis csak az Egyesült Államokban

19,6 milliárd dollárosra teszik az Valentin-napi költések nagyságát.

Az USA országos kiskereskedelmi szövetségének felmérése szerint a lakosság 55 százaléka tartja az ünnepet.

Jellemzően ilyenkor megugrik a virágforgalom, de az éttermek is különleges ajánlatokkal készülnek, profitál az édesség- és az ékszeripar is, sőt többen erre az időpontra időzítenek romantikus utazást és/vagy lánykérést is.

Népszerű ajándék a közös vacsora Forrás: Getty Images/iStockphoto/Lucky Bussines/Mojzes Igor

Egy átlagos amerikai 143,56 dollárt (36 500 forintot) költ Valentin-nap alkalmából, ami ugyan magasabb, mint a tavalyi érték, de elmarad a 2016-os rekordévtől.

Akkor 146,86 dollár volt az átlag.

A legtöbbet az emberek ékszerre költenek, ezt követik az éjszakai romantikus programok és a virágok.

Legtöbb költés kategória szerint:

  1. Ékszer – 4,7 milliárd dollár
  2. Éjszakai program – 3,7 milliárd dollár
  3. Virág – 2 milliárd dollár
  4. Ruha – 1,9 milliárd dollár
  5. Édesség – 1,8 milliárd dollár

Érdekesség, hogy a Valentin-napi gazdaságot azok is pörgetik, akik az egészet ellenzik, hiszen 9,8 százalék tervez valamilyen programot barátokkal, családtagokkal vagy munkatársakkal.

Sőt 3,3 százalékuk direkt költ anti-Valentin-napi ajándékra,

míg az egyedülálló emberek 11,5 százaléka lepi meg magát valamivel.

Vannak, akik egyedülállóként is költenek pénzt Valentin-nap alkalmából Forrás: Getty Images/iStockphoto/Nadya Lukic/Nadyaphoto

A felmérés szerint rengetegen vannak olyanok, akik pár híján mást lepnek meg. Így 4,5 milliárd dollárt költenek családtagokra, és további 751 millió dollárt a háziállatokra.

Nem minden arany, ami fénylik

Nemcsak a kiskereskedelmi láncok és a vendéglátóhelyek fenik a fogukat a Valentin-napra, hanem a csalók is. Az FBI jelentése szerint a romantikus jellegű csalások okozzák a legtöbb pénzügyi kárt minden internetes csalás közül.

Magától értetődik, hogy ezeknek a csalásoknak a legtermékenyebb táptalaja a Valentin-nap.
A CNBC azt írja az FBI-ra hivatkozva, hogy

csak tavaly 15 ezer ilyen jellegű csalás volt, ami 20 százalékos emelkedés 2016-hoz képest.

Ezeknek a csalásoknak az a lényege, hogy a csaló bizalmas kapcsolatot alakít ki az áldozattal online, majd valamilyen okra hivatkozva pénzt kér tőle. Az ok lehet egy találkozó finanszírozása vagy akár egy beteg családtagnak való segítség, a paletta elég széles.

Sokan dőlnek be internetes szerelmes csalásoknak Valentin-nap alkalmával Forrás: Getty Images/iStockphoto/Tijana87/Tijana87

A Webroot kiberbiztonsági vállalat a Valentin-napot megelőző héten 220 százalékkal több gyanús, csaló e-mailt regisztrált, mint az átlagos mennyiség.

A veszteség mértéke 2016-ban 230 millió dollár volt 2016-ban,

és ez csak az a pénzmennyiség, amiről tudnak, a valós adat ennek többszöröse lehet. A leggyakoribb célpontok 40 év feletti egyedülálló, elvált vagy özvegy nők.

Mi a helyzet Magyarországon?

A Mastercard Magyarország felmérése szerint a magyarok vásárlási szokásai eltérnek a nemzetközi trendektől Valentin-nap alkalmával, hiszen inkább

az olyan klasszikus ajándékokat keresik a vásárlók, mint a virágok vagy az ékszerek.

A vállalat szerint a nemzetközi trend az elmúlt három évben az volt, hogy a vásárlók az élményeket részesítik előnyben, hiszen Valentin-napkor megugrott az éttermi kártyás tranzakciók száma, de az utazásokkal összefüggő költések (repjegy-, vonatjegy- vagy szállodafoglalás) is emelkedtek.

Magyarországon még mindig a virág a népszerű Forrás: Getty Images/iStockphoto/ZoranMilisavljevic83/Zoranmilisavljevic83

A Mastercard közleménye szerint globálisan elmondható, hogy 3 százalékkal kevesebb pénzt költöttek az emberek virágra. De nem a magyarok, itthon ugyanis

a virágoknál 122 százalékos volt az emelkedés, míg az ékszereknél 45 százalék.

Azonban nem csak itt mások a magyar szokások. A felmérésből kiderül, hogy sokan az utolsó napokra hagyják a vásárlást. A magyarok egyharmada egy nappal Valentin-nap előtt veszi meg az ajándékot, míg 27 százaléka aznap vásárol valamit.

Egyre többen rendelnek online Forrás: Getty Images/iStockphoto/Halfpoint/Halfpoint

Pozitív dolog, hogy a magyar vásárlók az átlagnál jobban élnek az online rendelés adta lehetőséggel, az ajándékok vásárlásának 14 százaléka történik így a globális 9 százalékkal szemben.