Nem csak a fiatalok okolhatóak a gyakori munkahelyváltásért

fiatal lány dolgozik
37780997 - younge beautiful business woman working with documents in the office
Vágólapra másolva!
A munkáltatóknak egyre gyakrabban kell megküzdeniük az ezredfordulósok furcsa szokásaival. A nyughatatlan generáció nem szeret sokáig egy munkahelyen maradni, hanem minél többfelé és különböző állásokban szeretnék kipróbálni magukat, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb munkát és persze fizetést. Azonban a gyakori váltás miatt nem lehet pusztán csak rájuk mutogatni, a munkaadónak is meg kell találnia a közös hangot a fiatalokkal.
Vágólapra másolva!

A nyughatatlan ezredfordulósokra, vagyis az Y generáció tagjaira valóban illik a jelző, hiszen úgy tűnik nem tudnak huzamosabb ideig egy helyben maradni. Kis túlzással, amint felvették őket egy általuk kiszemelt állásra, máris keresik az újabb és jobb lehetőségeket, ezért gyakori, hogy évente, de akár már félévente képesek fontos karrierdöntéseket hozni.

Sokan emiatt bizonytalannak, meggondolatlannak és megbízhatatlannak tartják őket, de valójában nem mindig őket kell okolni, a munkáltató ugyanannyira felelősségre vonható, ha nem képes maradásra bírni a tehetséges fiatalokat.

illusztráció Forrás: 123RF

Ázsiában az alkalmazottak 38 százaléka keres aktívan új munkát és a munkavállalók 42 százaléka nyitotta az új lehetőségek iránt, tehát váltana, ha lenne megfelelő ajánlat.

Az Egyesült Államokban és Európában az állásvadászok aránya 60 százalék.

Richard Eardley, a Hays ügyvezető igazgatója szerint elsősorban a munkáltatóknak kellene magukba nézniük és megfejteni, hogy mit csinálhatnának máshogy annak érdekében, hogy ne legyen ennyi elvándorló. Hozzáteszi, hogy ennek semmi köze ahhoz, hogy a szomszéd fűje mindig zöldebb.

Inkább arról van szó, hogy a modern társadalomban tudnia kell a munkaadónak, hogy ha az alkalmazott nincs megelégedve valamivel, akkor hamar új lehetőségek után fog nézni és ha jól képzett, tehetséges munkaerőről van szó, hamar akad rá vevő.

illusztráció Forrás: Getty Images/Neustockimages/Neustockimages

Az alkalmazottak a munkahelyváltás leggyakoribb okának a fizetést és juttatásokat, a karrierlehetőségeket, és az új kihívásokat jelölik meg. Ezek mind olyan dolgok, amiket a munkáltató biztosít a dolgozóinak. Eardley hozzáteszi, hogy ezeknek a problémáknak a gyökere máshonnan ered. Nézzük tehát a három legnagyobb hibát, amit a vezetők követnek el.

Rossz kommunikáció

A Hays által készített tanulmány 3000 vállalatot vizsgált Ázsiában és kimutatta, hogy gyakran komoly félreértések alakulnak ki a munkáltató és a munkavállaló között, főleg a juttatások tekintetében. Míg a munkáltatók szerint jól kommunikálták a különböző elérhető jutalmakat a munkavállalók felé, addig

a dolgozók többsége nem volt tisztában azzal, hogy a vállalat milyen jutalmakat és juttatásokat kínál.

illusztráció Forrás: Getty Images/Predrag Vuckovic/Extreme-Photographer

Eardley ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy tisztán látszik a rossz cégen belüli kommunikáció. Nem arról van szó, hogy a teljes jutalomrendszert át kell szervezni, csupán jobb munkát kell végezni azért, hogy az alkalmazottak tisztában legyenek a lehetőségeikkel.

Szerinte a legjobb megoldás, ha már az állásinterjú alatt többször elmondják, hogy a vállalaton belül milyen teljesítményalapú jutalmak érhetőek el, valamint ezt év közben is gyakran kommunikálják, hogy mindenki tisztában legyen vele,

Rugalmatlanság

A startup kultúrának köszönhetően az alkalmazottak egyre gyakrabban keresnek olyan főnököt, aki rugalmas és aki halad a korral. Eardley elmagyarázza, hogy ahelyett hogy minden munkavállalóját ugyanúgy közelítené meg a cég, inkább személyre szabott megoldásokkal kellene előállniuk, hiszen a dolgozók igényeinek többsége különbözik. Van aki autót akar, van aki jobb telefont, van aki egy új projektet szeretne.

illusztráció Forrás: Getty Images/Petar Chernaev/Pixelfit

A fiatalabbakat jobban érdekelheti egy konditerem bérlet vagy kuponok, amikkel olcsóbban mehetnek el szórakozni, míg az idősebbeket már inkább a gyermekeik és a megtakarításuk foglalkoztatja. Ahogyan a munkavállalók is rugalmasabbá váltak, például munkaidőn kívül és hétvégén is nézik a levelezésüket, sőt sok esetben dolgoznak, úgy kell a munkáltatónak is felvennie a modern kor ütemét.

Korlátozott lehetőségek

Az alkalmazottak számára fontos, hogy pontosan tudják milyen karrierlehetőségek állnak előttük a vállalatnál és azt is, hogyan érhetik el őket. A munkavállalók azt szeretnék, hogy a feletteseik foglalkozzanak velük és érdekelje őket a szakmai fejlődésük.

Az ezredfordulósok tudják, hogy például egy startup esetében nem lesz meg számukra a klasszikus karrierlétra, viszont több területen és szinten is ki tudják magukat próbálni.

Eardley úgy véli, hogy a munkáltatóknak segíteniük kell a fiatalabb dolgozókat abban, hogy tiszta kép alakuljon ki bennük a lehetőségeikről és arról, hogyan érhetik el a céljaikat.

Az új tehetségek megszerzése

Eardley rámutat arra is, hogy mit kell tennie a munkáltatóknak annak érdekébe, hogy új tehetségeket tudjanak toborozni a vállalatukhoz. Elsősorban jelen kell lenniük olyan helyeken, ahonnan ezek a fiatalok kikerülhetnek. Figyelniük kell az egyetemeket, de még a feltörekvő startupokat is.

illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/iprogressman/Iprogressman

Fontos az is, hogy változatos tudással rendelkező alkalmazottakat keressenek és ne olyanokat, aki ugyan a vállalat egy adott problémáját megoldja, de később nem lesz képes alkalmazkodni egy másik feladathoz.

A megfelelő képességek megtalálása kifejezetten nehéz a tech világban, hiszen folyamatosan változik az, hogy éppen mire van szükség és mindig hiány van az olyan alkalmazottakból, akik az aktuálisan szükséges képességgel rendelkeznek.