Létrejöhet a légitársaság, mely minden korábbinál nagyobb lesz

Airbus A380
An aircraft of Emirates designed on the theme of Expo 2020 Dubai prepares to land at the Beijing Capital International Airport in Beijing, China, 20 June 2018. Emirates has unveiled an aircraft on the theme of Expo 2020 Dubai. The Emirates Airbus A380 aircraft is based on the Expo 2020 logo inspired by an ancient gold ring excavated in Dubai. Emirates is the Official Airline Partner of Expo 2020 Dubai.
Vágólapra másolva!
A The Economist arról ír, a kereskedelmi légi személyszállítás szektorának egyik legnagyobb fúziója következhet a jövőben, feltéve, ha igazak a pletykák két vállalat egyesüléséről.
Vágólapra másolva!

A pletykák arról szólnak, hogy a dubaji központú, a világ rendszeresen egyik legjobb légitársaságának válaszott Emirates, és az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, Abu-Dzabi-ban székelő Etihad Airways - az Emírségek nemzeti légiközlekedési vállalata - egyesülhetnek valamikor a belátható jövőben.

Ha ez megtörténik, azzal a világ legnagyobb légi személyszállítási vállalatcsoportja jönne létre.

Az Emirates a világ legnagyobb légitársaságának számít az utasok velük repült nemzetközi kilométereinek száma alapján. Az Etihad szintén a nemzetközi légiközlekedésben erős, bár a 2003-ban indított cégnek, eltérően a dubaji vállalattól, nem sikerült eredményesen átvészelnie az olajár beszakadásának éveit.

A cég 2016-ban 1,87 milliárd, 2017-ben 1,52 millárd dollár veszteséget kellett hogy elkönyveljen.

Kettőjük egyesüléséből pedig a legnagyobb nemzetközi légióriás jönne létre.

Az Etihad-nál úgy próbálják mostani nehéz helyzetüket javítani, hogy kisebbségi részesedéseket szereznek azokban a légitársaságokban, melyek amúgy is Abu-Dzabi-t használják nemzetközi járataik csomópontjaként. Azonban, minden törekvés ellenére, a Fitch elemzői szerint a cég egészen 2022-ig nehéz helyzetben lesz.

Az Etihad nehéz éveket tud maga mögött, az Emirates-sel való egyesülés sokat javítana a cég pénzügyi helyzetén Forrás: Flickr/Mark Harkin

Elemzők egyet értenek abban, hogy ha a pletykák igazak és megtörténik a fúzió, úgy az pénzügyileg az Etihad-nak lenne kedvező. Azt ugyanakkor az Emirates-nek is tisztán kell látnia, hogy a cégnek nem szabad túlságosan megerőltető vállalást tennie az Etihad kötelezettségeivel. Az iparági hangok szerint, ezzel Sir Tim Clark, az Emirates elnöke is tisztában van, és csak mértékkel rendelé a vállalat erőforrásait az esetleges leendő társ felzárkóztatásához.

Egyesülés esetén megfontolandó lenne a most mindkét cég repülte útvonalak ügye, a párhuzamosságok fenntartása vagy felszámolása. Elképzelhető az is, hogy a közös vállalatcsoport felállítása ellenére is, megmaradna mindkét jól bejáratott márkanév a piacon.

Mindazonáltal, ha a fúzió meg is történik, az új vállalatcsoport működésébe a gazdaságosságon túl, a politika is beleszólna.

Mind a dubaji, mind az abu-dzabi gazdasági és politikai elitnek, a befolyásos családoknak az az érdekük, hogy az új vállalat elosztó csomópontja ott legyen, ahol ők élnek.

Az Emirates egyik A380-as gépe Forrás: AFP/Imaginechina/Zhao Xiaojun

Ugyanakkor elképzelhető két elosztóreptér használata is a nemzetközi utazások bonyolításához, ahogy erre példát látni az Air France-KLM esetében, Párizs és Amszterdam vonatkozásában. Másik opció a Dubai World Central Airport: ennek most zajlik a bővítése, és közel is van a két emírség közös határához.

De opció lehet

az új isztambuli reptér, mely a tervek szerint október végén nyílik meg, és ezzel egyben a világ legnagyobb légikikötője lesz.

A társaságok dönthetnek úgy, hogy ezt a repteret használják a nemzetközi járatok bázisául a jövőben.

A két vállalat részéről egyelőre nem erősítették meg a lehetséges összeolvadásról szóló értesüléseket. Ha ez meg is történik, biztos, hogy az új közös cégben az Emirates lesz a meghatározóbb, és az is, hogy az egyesülési dokumentumok aláírásáig hosszú és kemény tárgyalásokat kell majd a cégeknek lefolytatniuk.