Az autóipar sztárjai is foghatják a fejüket a vámok miatt

General Motors Quarterly Profits Drop 12 Percent GettyImageRank2 Business FINANCE Transportation Land Vehicle HORIZONTAL USA CAR California General Motors Making Money Redwood City Colma Boardwalk Chevrolet LOGO ECONOMY Business Finance and Industry Finan
REDWOOD CITY, CA - NOVEMBER 09: The General Motors logo is displayed at Boardwalk Chevrolet on November 9, 2011 in Redwood City, California. General Motors reported a 12 percent decline in third quarter profits earnings of $1.73 billion, or $1.03 a share, down from $1.96 billion, or $1.20 a share one year ago. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A teljes amerikai autóipar megütheti a bokáját a gépjárműimportokra belengetett amerikai vámok miatt – derül ki a Moody's elemzéséből. A hitelminősítő szerint az olyan sztárok is bukhatnak a szigorral, mint a Ford vagy a General Motors.
Vágólapra másolva!

Az autóipar széles körben megérezheti a negatív hatásait a gépjárműimportra kivetett amerikai vámoknak – hangsúlyozták friss elemzésükben a Moody's Investots Service elemzői. Ennek oka elsődlegesen a globális beszállítói láncot érő csapások lennének – írja a CNBC.

Egy 25 százalékos vám kivetése az USA autóimportjára nem hagyná érintetlenül az iparág egyetlen szereplőjét sem, beleértve az autógyártókat, az alkatrészek beszállítóit vagy a szállítmányozási vállalatokat is.

Ha ugyanis az amerikai kormány bármilyen vámot kivet, akkor az autógyártóknak el kell nyelniük a pluszköltségeket, mégpedig úgy, hogy megvédjék az eladásaikat.

Ez pedig súlyosan károsíthatná a társaságok nyereségességét. Vagyis végső soron a vámokból eredő költségeket a cégeknek – legalább részben – át kell hárítaniuk a fogyasztókra, éppen azt kockáztatva ezzel, hogy pont az eladásaikat rombolják – figyelmeztet a Moody's jelentése.

Donald Trump amerikai elnök egyébként a múlt héten lengette be, hogy 20 százalékos vámmal sújtaná az Európai Unióból érkező autóimportot. Ezzel együtt a várhatóan július 6-án életbe lépő döntések értelmében az USA 25 százalékos vámot vet ki a kínai importtermékekre, beleértve a gépjárműveket is.

A legnagyobb autógyártókat is kellemetlenül érintenék az importvámok Forrás: AFP/2014 Getty Images/Bill Pugliano

A Moody's hangsúlyozta, az amerikai autógyártó vállalatok nem lesznek immunisak az importvámokra. Külön kiemelték, a General Motors (GM) és a Ford például nagyban támaszkodik Mexikóból és Kanadából beérkező importtermékekre.

A vámok tehát negatív hatással lennének a GM-re és Fordra is. A GM számára a terhek azonban kellemetlenebbek lennének, éppen a fentiek miatt, vagyis mert

a cég az amerikai működésének támogatása során igen erősen támaszkodik mexikói és kanadai importra.

Ráadásul a GM esetében éppen a legnagyobb haszonkulccsal értékesített járművek használják fel ezeket a termékeket. Ha tehát az autóipari vámok valóban életbe lépnek, mindkét cégnek fel kell dolgoznia a költségeket, és vissza kell vágnia a mexikói és kanadai termelését.

Ez azonban nem lenne egyedi, ugyanis

Trump kereskedelmi politikája már eddig is arra késztette a vállalatokat, hogy változtassanak a gyártási terveiken.

A Harley-Davidson részvényei például beszakadtak hétfőn, miután a híres amerikai motorgyártó bejelentette, gyártásának egy részét külföldre telepíti, hogy ellensúlyozni tudja az EU és az USA közti kereskedelmi konfliktusból származó hátrányokat és veszteségeket.