Visszaveszik a boltok a nem kívánt vagy fölösleges ajándékot?

Dissatisfied woman opening gift Beautiful Women Celebration Facial Expression Anniversary Adult Frowning Holding Receiving Backgrounds Caucasian Ethnicity Frustration Sadness Rudeness Disappointment Displeased Human Face Brown Hair People Gift Christmas B
Dissatisfied woman opening gift over gray background
Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Helyreigazítás

Cikkünkben hibásan jelöltük meg azt, hogy a JYSK esetében nem opció a pénzvisszafizetés. A JYSK Kft. arról tájékoztatta hírportálunkat, hogy az általa forgalmazott termékekre nyugta ellenében korlátlan idejű pénzvisszafizetést vállal.

Évek óta tapasztalható jelenség, hogy a karácsony napjai után az üzleteket ugyanúgy ellepik a vásárlók, mint az ünnep előtti hetekben. Sokan a már ekkor kezdődő leárazások miatt mennek újra boltokba, de rengetegen vannak, akik esetleg gyári hibás, vagy épp szükségtelen, többször megkapott ajándékukat kívánják becserélni. Összeállításunkban - a CP Contact felmérése alapján - bemutatjuk, mire lehet számítani a boltokban a szükségtelen ajándékok visszavitelekor.

Rögtön az elején tisztázni kell:

a kereskedőket semmilyen jogszabály nem kötelezi a felesleges áruk visszavásárlására, még akkor sem, ha az karácsonyi ajándékként került birtokunkba.

Az előírások az alábbi esetekben kötelezik az áru visszavételére a kereskedőt:

  • Ha katalógus- vagy webáruházban, házaló kereskedőnél, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár.
  • Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük.
  • A kereskedő csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles jogszabály szerint 3 napon belül cserélni. Három napon túl a termék javíttatására van mód a garanciális feltételeknek megfelelően.

Látható tehát, hogy jelentős eltérés van az online vásárlással beszerzett termékek és a hagyományos üzleti vásárlásoknál. Az előbbi sajátosságairól a cikk későbbi pontján még lesz szó.

A hagyományos bolti vásárlás kapcsán a jó hír viszont az, hogy

a gyakorlatban igen eltérő feltételekkel ugyan, de minden megvizsgált üzletlánc lehetőséget kínál a hibátlan termékek visszavételére.

Ez derült ki a CP Contact, a fogyasztóvédelmi szolgáltatásokkal és a kereskedelmi kultúra fejlesztésével foglalkozó vállalkozás 51 hazai üzletlánc körében elvégzett kutatásából.

A vizsgált üzletláncok a hibátlan, de nem kívánt termékek cseréjére vagy levásárlására igen eltérő határidőt szabnak meg. A leggyakoribb a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul. A leghosszabb határidőket a Möbelix (90 nap), a Régió (183 nap), az IKEA (365 nap), a Deichmann és a J. Press (730-730 nap) biztosítja, a JYSK pedig bizonyos feltételekkel korlátlan ideig nyitva hagyja ezt a lehetőséget.

Üzletenként eltérő, hány napig vásárolható le a karácsony után visszavitt termék

A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel azok birtokában a csere vagy levásárlásra kétszer vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat.

Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére.

Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik. A KIK-ben ilyenkor az átsatírozott vételár a visszavétel szempontjából nem jelent problémát, míg a HUMANIC a szokásos 30 helyett 50 napig veszi vissza a használatlan cipőket, amennyiben a blokkra a vásárló ráírja az AJÁNDÉK szót.

Ha csere vagy levásárlás lehetősége nem szimpatikus, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a tavaly mért 60 százalékhoz képest.

A boltok többségében lehet számítani pénzvisszatérítésre hibátlan termék visszavitele esetén

A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér: míg a vizsgált hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- a és játékboltok mindegyike biztosít erre lehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok (a J.Press kivételével) teljes körben elzárkóznak tőle, és ugyanígy tesz a drogériák, a bútor és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is.

Mind a cserére és levásárlásra, mind a pénzvisszafizetésre vonatkozóan számos általános és egyedi szabályt is felállítanak az üzletek.

Általános szabálynak számít a nyugta megléte, illetve a csomagolás épsége, vagy legalább a termék újszerű állapota.

Illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/DeanDrobot/Vadym Drobot

Több üzletláncnál (például Player's Room, Játéksziget) a készpénz-visszafizetés igényét kifejezetten csak a vásárlás helyén fogadják el a vásárlótól, és számos helyen (például Aldi, Euronics, Lidl) az üzletvezető hatáskörébe utalják annak engedélyezését.

A Media Markt pedig azt közölte az Origóval, hogy a bontatlan termékeket a vásárlást igazoló dokumentumok bemutatásával az áruház visszaveszi. A visszavett termékek árát a vevő akár azonnal – akár később ajándékkártyával – levásárolhatja, amire az áruházakban január 31-ig, a webáruházban vásárolt készülékek esetében pedig a vásárlástól számított 60 napig van lehetőségük.

Eltérő szabályok vonatkoznak a webáruházas vásárlásokra

A hagyományos üzletekkel szemben a katalógus- és webáruházakra, házaló kereskedőkre és árubemutatókra egyértelmű, egységes szabályok vonatkoznak: esetükben a vásárlóknak törvény szerint 14 napon belül bármilyen indokkal joguk van elállni a vásárlástól, és ebben az esetben a vételárat is vissza kell kapniuk.

Tovább nehezíti a vásárlók eligazodását, hogy a felmérés tapasztalatai szerint sok üzletben nehéz a szükséges információhoz hozzájutni. Könnyen elérhető írásbeli hirdetményt csak kevés helyen alkalmaznak, inkább csak telefonon vagy személyes érdeklődés során kaphatunk tájékoztatást, és a felmérés során az is előfordult, hogy ugyanazon bolt munkatársai eltérően nyilatkoztak a visszavásárlás feltételeiről.

A legjobb az, ha írott formában keresnek tájékoztatást, amit meg is őriznek, akár letöltés vagy fotó formájában – javasolja Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere. – Emellett a nyugtára ilyen esetekben mindig szükség lesz, ezért azt mindig célszerű megőrizni."

„Az üzletek figyelmét ugyanakkor arra hívjuk fel, hogy az önkéntesen meghirdetett feltételektől kizárólag pozitív irányban lehet eltérni. Ha egy üzlet például 60 napos visszavételi lehetőségről tájékoztatott, de ezt például az ötvenedik napon mégsem teljesíti, akkor komoly fogyasztóvédelmi szankcióval kell számolnia" – tette hozzá Siklósi Máté.

A cikk a második oldalon folytatódik. Ott táblázatos formában találja meg a fogyasztóvédelmi vállalkozás vizsgálatának eredményét a hazai üzletláncok termék-visszavásárlási gyakorlatáról, valamint néhány olyan tanácsot, mely a karácsonyi ünnep utáni árucserében segítségére lehet. Lapozzon!