Egy speciális felkészüléssel ma már megelőzhető a még nagyobb krízishelyzet

Dr. Life, Kivédhető lenne szinte minden stroke? fejfájás stressz üzletember
Vágólapra másolva!
Egy biztosítás sokszor felesleges fizetnivalónak tűnik, hiszen ha nem ér kár, akkor feleslegesen fizetünk. Ha viszont beüt a baj, akkor nagyon komoly anyagi kiadástól vagy eladósodástól menthet meg minket. Egy vállalkozásra talán nem szokás ma még biztosítást kötni, de ha belegondolunk, hogy a szeretteink, családunk élete is ettől függ, akkor fontos lehet, hogy a baj bekövetkezte esetén ne szűnjön meg a vállalkozásunk, s vele a pénztermelő képességünk.
Vágólapra másolva!

Ilyen biztosításhoz hasonló a cégek hírnevét védő kríziskommunikációs felkészülés is, mely szintén csak akkor térül meg, amikor bajba kerülünk. Akkor viszont nagyot ment.

Ennek előkészítéséhez a cégek vezetőinek először is,

fel kell mérniük a kockázatokat, hasonlóan a biztosításokhoz.

Ilyen kockázat lehet például az, hogy a közösségi médiában milyen valószínűséggel terjesztenek a cégről egy kedvezőtlen értékelést. Ha a vállalkozásnak van flottája, akkor okozhat-e balesetet a céges autóval az egyik alkalmazott? (Nyilván igen.) Ha a cég veszélyes anyagokat gyárt, akkor okozhat-e szennyezést vagy mérgezést az egyik ilyen késztermék, vagy alapanyag, sor kerülhet-e termék visszahívásra? Van-e elvi esély rá, hogy valamelyik hatóság házkutatást tart és felborítja a munkát? Előfordulhat-e munkaerőhiány vagy sztrájk? Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket kell keresni, a vállalkozásra testre szabva.

A kríziskommunikációs felkészülés azonban nem merül ki ennyiben. Ahhoz, hogy már a krízis bekövetkezte előtt is lehessen lépni,

meg kell határozni azokat a helyzeteket, amikor a krízis még elkerülhető, ezeket be is kell gyakoroltatni minden egyes munkavállalóval.

Ha mégis váratlanul következik be a baj, akkor nagy szükség van a hírnév csorbulását eredményező híradások értő kezelésére, a közvélemény lesújtó ítéletének enyhítésére. A kommunikációs szakértő ilyenkor felhasználható kommunikációs paneleket és eljárásokat javasol a megfelelő kommunikáció érdekében a közvélemény, az illetékesek és az érintettek felé. Végül pedig a probléma elhárítása után következik az újjáépítés, a reputáció visszaemelése a korábbi szintre és persze a tanulságok levonása.

Egy speciális kommunikációs felkészüléssel kivédhető, ha a cég bajba kerül, és újra lehet építeni a reputációt Forrás: Dreamstime

Bőhm Kornél kommunikációs szakértő a Forbes.hu-n öt tanácsot javasol a krízis megelőzése érdekében.

1. Mérjük fel a lehetséges kockázatokat a szervezet életében!

Meg kell vizsgálni, ki férhet hozzá a közösségi média fiókhoz a cégen belül, kik kerülnek közvetlen kapcsolatba az ügyfelekkel és a szerződött partnerek mekkora kitettséget jelentenek az ügymenetre.

2. Készítsük el a szükséges forgatókönyveket, szabályzatokat!

Készítsük el és tegyük közzé a közösségi média kezelésére vonatkozó szabályzatokat, beleértve a magatartási és etikai kódexet, az üzleti etikai szabályzatot és a sajtóközlemény paneleket.

3. Krízistréning és szimuláció

Az ügyfélszolgálat számára kommunikációs képzést kell biztosítani, amelyben a szabályokat mindenki alkalmazhatja a gyakorlatban is. Szintén felmérhető ezzel a szervezet illetékeseinek felkészültsége a krízishelyzetek esetére!

4. Monitorozás

Használjuk a közösségi médiák monitorozó szoftvereit, vegyünk igénybe sajtófigyelést, figyeljük a riválisok és a szektor híreit is!

5. Folyamatok aktualizálása

A kríziskommunikációs felkészülés soha nem ér véget, hiszen ez egy folyamatos, ciklikusan megújuló feladatot jelent.

Az időállóság miatt át kell nézni a forgatókönyveket, ha pedig történt krízis, akkor abból a tanulságokat le kell vonni és át kell vezetni ezekbe a forgatókönyvekbe.

Cikkünk a Forbes.hu írása alapján készült.