A második év a legkritikusabb a friss vállalkozások életében

Startup illusztráció
Vágólapra másolva!
Hozzávetőleg félmillió aktív társas vállalkozás működik ma Magyarországon. Számuk az utóbbi időben évente úgy tízezerrel csökkent, és kilátásaik is változatosak közép- és hosszú távon: háromnegyedük látja meg az ötödik gyertyát a tortán, és csak minden második éli meg közülük a tíz évet. Helyükre persze számtalan új próbálkozás lép, a második év azonban kritikus minden újonnan induló vállalkozás számára.
Vágólapra másolva!

Jellemzően háromféle kihívással küzdenek a kisvállalkozások a működésük második évében. Első esetben elfogy alóluk a piac, vagy elhasználódik az ötletük, a szolgáltatásuk.

Ez leginkább egy rövid távú trendre felülő cég esetén fordul elő, amikor a vevők hamar megunják a terméket.

Ebből még tovább lehet lendülni, ha talál a vállalkozó egy új értékesítenivalót, ami azonban általában forrásigényes.

A második eset, mikor az üzlet kezd komollyá válni, akár önmagában biztosítaná a vállalkozó megélhetését.

Sok vállalkozás ugyanis mellékesként, hobbiprojektként indul, és csak egy idő után válik fő pénzkereseti forrássá. Ez azonban a vállalkozó teljes munkaidejének felhasználása mellett – ami igen nagy döntés, tekintve, hogy fel kell hozzá adni a korábbi biztos pénzkereseti lehetőséget – gyakran friss tőke bevonását is igényli.

A friss vállalkozások gazdái általában a második évben találják szembe magukat több új kihívással Forrás: Shutterstock

A harmadik kihívás szintén az éretté válással és a növekedéssel kapcsolatos, ez a szintlépés.

A volumenbeli váltást általában a piac kényszeríti ki. Ilyen, mikor az ismertté válással hirtelen megugrik kereslet, beindul az export, vagy akár a konkurencia felfigyel és beszáll a piacra, a vállalkozás pedig fejlesztési kényszerbe kerül termék, humán erőforrás és a működés optimalizálás tekintetében egyaránt. Egy átlagos életgörbéjű cég esetében mindegyik kihívás megjelenik szoros egymásutánban. A problémát az okozza, ha egy időben jönnek, általában a második év derekán – mondta Takács Nikoletta, a Sberbank mikrovállalati szegmensének vezetője. Tapasztalata alapján ez az a pillanat, amikor a vállalkozók felkeresik a hitelintézeteket és az így megszerzett forrásból biztosítják cégük fejlődését és felelnek meg a kihívásoknak.