Ez a 10 legnagyobb forgalmú webáruház

Food shopping online FIN Angebot Auswahl Bildschirm Branche COMPUTER E-COMMERCE Einkauf Einkaufswagen Freizeit Handel Handelsplatz INTERNET Internetshop webshop LEH Laptop Lebensmittel Lebensmitteleinzelhandel Lebensmittelhandel Lifestyle Monitor Not
Miniature shopping cart with food packaging and laptop as a symbol for online shopping.
Vágólapra másolva!
A GKI Digital 2018-ban negyedik alkalommal publikálja a hazai online kiskereskedelem 10 legnagyobb szereplőjének rangsorát.
Vágólapra másolva!

A GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort a magyar piac legnagyobb online kiskereskedőiről, jelzik az Origóhoz eljuttatott közleményükben. A végleges sorrend alapját a GKI Digital forgalmi modellezése adta. A becsléseket ez alkalommal is pontosította a kutatócég a lakossági vásárlási szokásokat vizsgáló felmérések eredményeivel, valamint kereskedői riportok tényadataival. A lista élére idén is az Extreme Digital került.

Illusztráció Fotó: Symantec

Ennyit költöttek a 10 legnagyobb online boltban

Az első 10 kereskedőhöz köthető a teljes online kereskedelmi forgalom 37 százaléka.

A toplista szereplői a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 135 milliárd forint forgalmat realizáltak online értékesítésből.

Ezzel 2017-ben a top 10 szereplő már a hazai online kiskereskedelmi forgalom 37 százalékáért felelt, melyhez összesen több mint 5,5 millió sikeres tranzakció (rendelés) társult.

2017-ben a 10 legnagyobb webáruház ismét növelni tudta piaci súlyát: forgalmuk 26 százalékos növekedési üteme csaknem

44 százalékkal haladta meg a tavalyi évre jellemző átlagos piaci bővülést.

Igaz, a bevételnövekedés mértékének tekintetében jelentős eltérések alakultak ki a szereplők között.

Kettészakadt a mezőny

Az élen álló hármas – Extreme Digital, eMAG, MediaMarkt – között a lista négyéves történetének legszorosabb eredménye született.

A dobogósok mögött pedig egyre komolyabb szakadék kezd kialakulni.

Bár a középmezőny szintén nagyon erős, a 4. helyen záró Tesco Online és a 10. helyre került Libri-Bookline között többszörös különbség figyelhető meg a bevételek tekintetében.

Az első tízben elfoglalt hely egyáltalán nem jelent kényelmes piaci pozíciót. A listán szereplő cégek többsége egymás közvetlen versenytársaként már eddig is komoly harcot vívott a vásárlókért és a médiafelületekért.

A toplistás mezőny azonban 2017-ben új kihívót is kapott az Alza.hu személyében.

Csehország piacvezető webáruháza mindössze alig 4 hónap érdemi magyar jelenléttel is felért a lista 8. helyére.

A GKID jelentése szerint, az online kereskedelem hazai növekedésében van még potenciál Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Klaus Ohlenschläger

Növekedési kérdések

A toplista szereplőinek többségének növekedését a magas kosárértékű műszaki termékekre alapozza. Ezek a kereskedők azonban azzal a jelenséggel küzdenek, hogy a kínálatuk nagy része többéves életciklussal rendelkező cikkekből áll, ezért a vásárlók gyakrabb visszacsábítására már kevesebb eszközt tudnak bevetni, mint más termékek vonatkozásában. Jól jelzi ezt az is, hogy a 10 legnagyobb online kiskereskedő teljesített rendeléseinek száma mindössze 8 százalékkal tudott emelkedni 2017-ben.

Ezzel szemben a gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van.

Ugyan az első tízbe most még csak a Tesco Online fért be, ez a jövőben könnyen változhat. Az ország legnagyobb kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe.

Az online FMCG szegmensen belül régi motorosnak számító G'Robyt az Auchan Online már működésének első teljes évében megelőzte, és ezzel felért a Tesco mögötti második helyre, komoly kihívás elé állítva a piacvezetőt.

Ráadásul a hipermarketláncok mögött

a háztartási cikkek és drogériai termékek területén is erősödik a verseny.

Ebben a szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG tortából. Ám idén tavasszal ez a cég is közvetlen konkurenciával került szembe, mivel elindult a DM is a saját webáruházával. A jelenlegi trendek tükrében tehát ez a – most még "gyerekcipőben járó" – piac egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz, ez pedig hatással lehet majd az e-TOPLISTA mezőnyére is.

A 10 legnagyobb hazai webáruház Forrás: GKID

A 10 legnagyobb webáruház listája a tavalyi év forgalmi adatai alapján:

  1. A lista 1. helyére negyedik alkalommal is az Extreme Digital került. Ezzel továbbra is az újra magyar kézben lévő, online háttérből induló cég Magyarország legnagyobb forgalmú e-kereskedője.
  2. A dobogó 2. fokát 2016 és 2017 után ismét az eMAG foglalja el. Ráadásul a román webpláza évről évre egyre közelebb kerül a piacvezető Extreme Digitalhoz.
  3. A képzeletbeli dobogó 3. helyét ezúttal is a Media Markt online áruháza birtokolja. Ezzel a nagy hazai múltra visszatekintő műszaki áruházlánc továbbra is az ország legnagyobb, offline háttérből induló e-kereskedelmi szereplője.
  4. Egy helyet javítva, 4. helyen zárt a TESCO online áruháza. A piacvezető online FMCG szereplő annak ellenére tudott javítani helyezésén, hogy a területén is egyre élesebb verseny van kialakulóban.
  5. A tavalyi újonc 220 volt idén 3 helyet javítva az 5. helyet szerezte meg a listán.
  6. Az ország legnagyobb számítástechnikai webshopjaként megőrizte 6. helyét az Ipon.
  7. A tavalyi ünnepi szezonban komoly nehézségekkel küzdő Mall.hu három helyet csúszva a 7. helyen zárta a 2017-es évet.
  8. A 8. helyre a magyar vásárlók számára még új szereplőnek számító Alza.hu került. A cseh piac legismertebb és legnagyobb e-kereskedője itt csak 2017 őszén kezdett aktív marketingbe, ez mégis elég volt ahhoz, hogy az éves összesítésben az előkelő nyolcadik helyre érkezzen. Ezzel a növekedési ütemmel a jövőben egyértelmű kihívója lehet akár a dobogós szereplőknek is.
  9. Két fokot lecsúszva, 9. helyen végzett az Aqua Electromax. Eredményével továbbra is a legnagyobb, 90-es évek végén alapított magyar webáruház a listán.
  10. A 2018-as toplista utolsó, 10. nevesített helyére a Libri-Bookline került. Bár az ország „kultúráért felelős" webshopja idén ismét hátrébb került a forgalmi rangsorban, az online vásárlók továbbra is náluk vásároltak a legtöbbször 2017-ben.