Rekordot döntenek az elektromos autók

sencseni elektromos buszok, Shenzhen bus
BYD electric buses and cars travel on a road in Shenzhen city, south China's Guangdong province, 27 December 2017. The fleet of buses in the southern Chinese city of Shenzhen is already 100 percent electric by the end of 2017. There are some 16,000 electric buses on the roads of Shenzhen, with only a few diesel-powered stragglers left in commission for emergency uses. BYD, the company responsible for about 80 percent of the city's buses, started testing its electric vehicles in 2011. Back then, the space needed for their batteries occupied the space set aside for passengers, but massive improvements have been made since then. In 2016, BYD became the world's biggest manufacturer of electric vehicles, exporting its wares to over 200 cities across 50 different countries.
Vágólapra másolva!
Miközben egy friss jelentés szerint rekordot döntöttek az elektromos autók globális eladásai, a kínálati problémák továbbra is fejfájást okoznak az elemzőknek. Kína és a skandináv államok eközben továbbra is a legizgalmasabb területek az elektromos autók piacán.
Vágólapra másolva!

Az elektromos és hibrid autók eladásai tavaly 54 százalékkal bővültek,

és globálisan elérték a 3 millió darabot.

A teljes szám felét ráadásul Kínában értékesítették – idézi a MarketWatch a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ezen a héten közzétett adatait.

Ezzel továbbra is Kína számít az elektromos autók legnagyobb piacának. A nagyjából 580 ezres tavalyi eladási szám (ez csak az elektromos autókra vonatkozik) pedig 72 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest.

A piac urai

Miközben az IEA azt tanácsolja a nyugati országoknak, hogy fejlesszék az energiapolitikáikat, illetve koordinálják a kínálatot, a jelentés kiemel egy fontos kockázatot is. Ez a kobaltkínálatból fakad, mivel a fém rendkívül fontos az elektromos autók gyártása során, azonban

a bányászata nagyon erősen koncentrálódik a Kongói Demokratikus Köztársaságban, miközben a finomítási kapacitás jelentős részét Kína adja.

Míg az előző esetben majdnem 60 százalékos, addig utóbbiban nagyjából 90 százalékos koncentrációról van szó.

Hódítanak az elektromos autók, a nyersanyagpiac azonban akadályozhatja a további növekedést Forrás: AFP/Imaginechina/Zhou Junxiang

Ezzel együtt az USA-ban tavaly 280 ezer elektromos autót adtak el, amivel az Egyesült Államok a világ második legnagyobb piacának számít – komoly emelkedéssel a 2016-os 160 ezres eladott darabszámhoz képest.

A hazai piaci részesedéseket tekintve azonban még mindig a skandináv országok vezetik a listát

– derül ki a jelentésből.

Norvégia ezzel megtartotta a vezető helyét, ahogy az országban az eladott újautók között 39 százalékos súllyal bírnak az elektromos járművek. A második helyre Izland futott be 12 százalékkal, míg a harmadik Svédország lett 6 százalékkal. Ezen a listán Kína csupán a negyedik, míg az Egyesült Államok (Németország mögött) a hatodik.

Fémek és kockázatok

Az IEA emellett hangsúlyozza, hogy a teljesítmény javítása, illetve az akkumulátorok költségeinek csökkentése elengedhetetlen ahhoz, hogy az elektromos autók népszerűsége tovább nőhessen. Kiemelik, a további fejlődés egyik lehetséges módja, ha az iparág olyan technológiára támaszkodik, amely túllép a lítium-ionon az akkumulátorok területén.

A cél itt az lenne, hogy visszaszoruljanak az olyan szükséges fémekkel kapcsolatos kínálati kockázatok, mint a nikkel, a lítium vagy a kobalt.

Az IEA figyelmeztet, a legnagyobb veszélyforrást ez utóbbi jelenti, éppen a már említett koncentrációk miatt.

Ráadásul éppen a fémek drágulása az, ami igen komoly nyomást helyez az autóiparra. Az amerikai cégek közül a General Motors és a Ford is a vártnál gyengébb második negyedéves eredményeket tett közzé, és mindkét cég az olyan nyersanyagok drágulását hibáztatta, mint az acél vagy az alumínium.