Az elektromos és hibrid autók eladásai tavaly 54 százalékkal bővültek,
és globálisan elérték a 3 millió darabot.
A teljes szám felét ráadásul Kínában értékesítették – idézi a MarketWatch a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ezen a héten közzétett adatait.
Ezzel továbbra is Kína számít az elektromos autók legnagyobb piacának. A nagyjából 580 ezres tavalyi eladási szám (ez csak az elektromos autókra vonatkozik) pedig 72 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi szinthez képest.
Miközben az IEA azt tanácsolja a nyugati országoknak, hogy fejlesszék az energiapolitikáikat, illetve koordinálják a kínálatot, a jelentés kiemel egy fontos kockázatot is. Ez a kobaltkínálatból fakad, mivel a fém rendkívül fontos az elektromos autók gyártása során, azonban
a bányászata nagyon erősen koncentrálódik a Kongói Demokratikus Köztársaságban, miközben a finomítási kapacitás jelentős részét Kína adja.
Míg az előző esetben majdnem 60 százalékos, addig utóbbiban nagyjából 90 százalékos koncentrációról van szó.
Ezzel együtt az USA-ban tavaly 280 ezer elektromos autót adtak el, amivel az Egyesült Államok a világ második legnagyobb piacának számít – komoly emelkedéssel a 2016-os 160 ezres eladott darabszámhoz képest.
A hazai piaci részesedéseket tekintve azonban még mindig a skandináv országok vezetik a listát
– derül ki a jelentésből.
Norvégia ezzel megtartotta a vezető helyét, ahogy az országban az eladott újautók között 39 százalékos súllyal bírnak az elektromos járművek. A második helyre Izland futott be 12 százalékkal, míg a harmadik Svédország lett 6 százalékkal. Ezen a listán Kína csupán a negyedik, míg az Egyesült Államok (Németország mögött) a hatodik.
Az IEA emellett hangsúlyozza, hogy a teljesítmény javítása, illetve az akkumulátorok költségeinek csökkentése elengedhetetlen ahhoz, hogy az elektromos autók népszerűsége tovább nőhessen. Kiemelik, a további fejlődés egyik lehetséges módja, ha az iparág olyan technológiára támaszkodik, amely túllép a lítium-ionon az akkumulátorok területén.
A cél itt az lenne, hogy visszaszoruljanak az olyan szükséges fémekkel kapcsolatos kínálati kockázatok, mint a nikkel, a lítium vagy a kobalt.
Az IEA figyelmeztet, a legnagyobb veszélyforrást ez utóbbi jelenti, éppen a már említett koncentrációk miatt.
Ráadásul éppen a fémek drágulása az, ami igen komoly nyomást helyez az autóiparra. Az amerikai cégek közül a General Motors és a Ford is a vártnál gyengébb második negyedéves eredményeket tett közzé, és mindkét cég az olyan nyersanyagok drágulását hibáztatta, mint az acél vagy az alumínium.