Óriási üzlet lett az egészséges táplálkozás

vegetáriánus
TO GO WITH AFP STORY BY DAPHNE ROUSSEAU A man eats a vegan hamburger during the "Vegan Fest" fair on October 13, 2014 in the Israeli city of Ramat Gan near Tel Aviv. Israelis are flocking to veganism, to the point where even the army now has options for vegan soldiers and vegan militants woo converts by comparing meat eating to an animals' "Holocaust". Like vegetarians, vegans do not eat meat but they also eschew all animal products -- including milk, eggs and honey -- with some refusing to wear leather or use cosmetics tested on animals. AFP PHOTO / JACK GUEZ / AFP PHOTO / JACK GUEZ
Vágólapra másolva!
Miközben a világ minden táján egyre népszerűbb az egészséges táplálkozás, a startupok is igyekeznek meglovagolni a hullámot. Az ázsiai cégek pedig igen erősek a területen, amit az is támogat, hogy a térség rohamosan fejlődik az élelmiszeriparban.
Vágólapra másolva!

A nemzetközi befektetők egyre nagyobb figyelmet fordítanak az élelmiszeriparra és a mezőgazdaságra, ahogy fokozatosan nő az egészséges, illetve húsmentes életmód népszerűsége, különösen Ázsiában. Tavaly például az állami kézben lévő szingapúri befektetési vállalat, a Temasek 75 millió dollárt fektetett be a vegetáriánus hamburgerekben utazó Impossible Foods nevű cégbe. Ez azonban csak csepp a tengerben – derül ki a CNBC elemzéséből.

A kaliforniai székhelyű Impossible Foods nevű startup ugyanis nemcsak a szingapúri befektetők figyelmét keltette fel.

A világ leggazdagabb emberei között számon tartott Bill Gates és Li Ka-shing hongkongi üzleti guru is lecsapott a lehetőségre.

A startup eddig összesen majdnem 400 millió dollárnyi tőkét tudott bevonni.

Lehet, hogy a húsmentes étrend egészséges, de ezek a befektetések távol állnak a jótékonykodástól. Az alternatív táplálékok ugyanis ma már hatalmas üzleti lehetőséget rejtenek magukban.

Húsmentes vagyonok

A Föld legnépesebb térségének számító Ázsiában igencsak megnőtt a húsfogyasztás, ahogy a lakosság vagyona is emelkedni kezdett az elmúlt időszakban. A szakértők szerint pedig ez a növekedési trend a jövőben is kitart majd,

főleg hogy a városi lakosság körében sokan térnek át a magas minőségű nyugati típusú étrendekre.

Bár ez elsőre rossz hír is lehet a hússal szemben alternatívát nyújtó iparágnak, az Impossible Foods szerint valójában izgalmas lehetőségről van szó.

A cégek igyekeznek túllépni a hagyományos vásárlókörön is Forrás: AFP/Jack Guez

Összességében ugyanis a növényi alapú alternatív megoldások hatalmas befektetési lehetőséget jelentenek, és segíthetnek kielégíteni az ázsiai keresletet, ráadásul környezetbarát módon – mondta Nick Halla a cég nemzetközi alelnöke. Ennek oka, hogy bár globálisan ezek az alternatív élelmiszerek még mindig relatíve kis piaci részesedéssel bírnak, egyre nagyobb figyelmet kapnak, ami a befektetőknek is jó hír.

A húst helyettesítő termékekben utazó cégek ráadásul igyekeznek meghaladni a hagyományos vegetáriánus/vegán fogyasztói réteget, és próbálják magukat szélesebb körben is divatosnak feltüntetni. Erre pedig számos izgalmas megoldás van. Egy szingapúri startup,

az AbillionVeg például idén elindított egy olyan alkalmazást, melynek segítségével a felhasználók értékelhetik az éttermek növényi ételeit.

Eddig az applikációnak 45 országból vannak felhasználói, beleértve az Egyesült Államokat és Nagy-Britanniát is.

Ez pedig egy folyamatot is elindíthat, mivel nem csupán a húsmentes étrendet követők számára segítség, de az éttermeket is arra ösztönözheti, hogy még több és még jobb növényi alapú ételt készítsenek. A divathullám elkapása pedig kulcsfontosságú az Impossible Food számára is. Nem véletlen, hogy kiemelt figyelmet szentelnek a közösségi médiának és az élelmiszeripar kreatív megoldásainak, különösen mióta Honkongban is jelen vannak – tette hozzá Halla.

Pénz és egészség

Miközben a növényi alapú húshelyettesítők növekvő népszerűségnek örvendenek, van egy másik terület is, amelyre a startupok igyekeznek lecsapni: az egészségesebb szénhidrátok piaca. A cukorhelyettesítők piaca például 2020-ra várhatóan már 16,5 milliárd dolláros lesz, a leggyorsabb növekedést pedig éppen az ázsiai csendes-óceáni térség adhatja.

Egyre nagyobb üzlet az egészséges életmód Forrás: Getty Images/iStockphoto/All Rights Reserved/Nicole S. Young

Két szintén szingapúri startup, az Alchemy Foodtech, illetve a Nutrition Innovation igyekeznek kihasználni a lehetőséget, és vezető gyártókkal együttműködve terjeszkednek a terepen.

Mindkét vállalat ragaszkodik ahhoz, hogy megtartsák az eredeti ízeket, valamint hogy versenyképes árakon kínálják a már meglévő termékeiket.

A Nutrition Innovation vezérigazgatója hangsúlyozta, cége azért emelkedik ki a versenytársak közül, mert ipari szinten igyekszik forradalmasítani a termelést megfelelő biztonsággal és kedvező költséghatékonysággal. Mindkét vállalat nagyipari szinten igyekszik olyan technológiát biztosítani, amely lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy kevesebb vagy egészségesebb cukortartalmú élelmiszereket állítsanak elő.

Amellett pedig, hogy igyekszik visszafogni a cukorszinteket, az Alchemy Foodtech arra is törekszik, hogy növelni tudja az olyan élelmiszerek tápértékét, mint például a rizs. Ez utóbbi azért is fontos, mert a várakozások szerint a dúsított rizs globális piaca 6,7 százalék körüli éves növekedést jelenthet 2017 és 2026 között. A Transparency Market Research kutatása szerint

2026 végére az ebből származó globális bevételek meghaladják majd a 25 milliárd dollárt.

Nem véletlen, hogy számos vállalat igyekszik beszállni ebbe a termékkategóriába. Úgy tűnik tehát, a jövő egyik legnagyobb befektetési sztorija az egészséges táplálkozás lehet.