A brit gazdaság is örülhet annak, hogy az angol labdarúgó válogatott szerdán elődöntőt játszhat Horvátország ellen az oroszországi világbajnokságon. A csapat teljesítménye ugyanis felpörgeti a britek fogyasztását. Ezt pedig a szokatlan hőhullám is extrán támogatja a szigetországban – írja a CNBC.
Ennek köszönhetően
a sör, a barbecue, valamint a nagyképernyős tévék eladásai is megemelkedtek júniusban,
ahogy a focirajongók a jó időben lelkesen követték az angol válogatott 1990 óta nem látott sikeres szereplését. A brit kiskereskedelmi eladások így mindent összevetve 2,3 százalékkal bővültek a megelőző év júniusához képest.
Ez pedig a második legerősebb növekedés volt idén a téli lassulást követően. Az első nyári hónap elsősorban azért maradt el a májusi 4,1 százalékos bővüléstől, mert a foci-vb csak néhány speciális termék iránt növelte meg érdemben a keresletet.
Mindazonáltal ez jól láthatóan nem lesz megoldás hosszabb távon.
A brit háztartások jövedelmeinek növekedése ugyanis még mindig alig haladja meg az inflációt, ami igen nehéz helyzetet teremt a fogyasztók és az eladók számára egyaránt
– hangsúlyozta Helen Dickinson, a BRC vezetője.
A mostani fogyasztásnövekedés egyébként megfelel a várakozásoknak. A GFK például még a világbajnokság kezdete előtt azt prognosztizálta, hogy 814 ezer tv-készüléket fognak eladni májusban és júniusban, ami éves alapon 20 százalékos növekedésnek számít.
Többen azonban arra figyelmeztetnek, hogy a mostani költekezési fellángolás csak izolált és rövidtávú lesz. Ha ugyanis véget ér a fociláz és nem lesz érdemi brexit-megállapodás, akkor a vásárlóknak szembe kell nézniük egy jelentősebb áremelkedés, illetve a készlethiányok fenyegetésével is – tette hozzá Dickinson.
A fentiekkel párhuzamosan jelent meg a hitelkártya-kibocsátó Barclaycard jelentése, amely szerint a fogyasztói kiadások – melyek tartalmazzák a bárokban és éttermekben történő fogyasztásokat is – 5,1 százalékkal bővültek. Ez megfelelt a májusi növekedési ütemnek, amely már egyébként is több mint egy éve nem látott erősségű volt.
Az adatokból kiolvasható, hogy júniusban – amikor a világbajnokság csoportmérkőzései voltak –
a pubokban és az éttermekben mért fogyasztások közel 10 százalékkal emelkedtek.
Mindeközben a szupermarketek eladásai csupán 0,8 százalékkal bővültek, ami a leggyengébb növekedés az elmúlt 15 hónapban.