A foci-vb a brit gazdaságnak is lendületet ad

sör sörgyártás SABMiller AB InBev
A pint glass of beer with the logo of Meantime, a London based craft brewing company stands at the bar of a pub in London on May 15, 2015. SAB Miller, the world’s second-biggest brewer announced today its purchase of Meantime brewery to give it a foot hold in the growing sector of craft brewers. AFP PHOTO / JUSTIN TALLIS
Vágólapra másolva!
Két, viszonylag ritka tényező együttállása támogathatja meg a brit gazdaságot ezen a nyáron. A szigetország labdarúgó válogatottja ugyanis a legjobb négy közé menetelt a világbajnokságon, miközben szokatlanul meleg van az országban. Ezek pedig együtt erősen serkentik a britek fogyasztását.
Vágólapra másolva!

A brit gazdaság is örülhet annak, hogy az angol labdarúgó válogatott szerdán elődöntőt játszhat Horvátország ellen az oroszországi világbajnokságon. A csapat teljesítménye ugyanis felpörgeti a britek fogyasztását. Ezt pedig a szokatlan hőhullám is extrán támogatja a szigetországban – írja a CNBC.

Ennek köszönhetően

a sör, a barbecue, valamint a nagyképernyős tévék eladásai is megemelkedtek júniusban,

ahogy a focirajongók a jó időben lelkesen követték az angol válogatott 1990 óta nem látott sikeres szereplését. A brit kiskereskedelmi eladások így mindent összevetve 2,3 százalékkal bővültek a megelőző év júniusához képest.

Nyári pörgés

Ez pedig a második legerősebb növekedés volt idén a téli lassulást követően. Az első nyári hónap elsősorban azért maradt el a májusi 4,1 százalékos bővüléstől, mert a foci-vb csak néhány speciális termék iránt növelte meg érdemben a keresletet.

Mindazonáltal ez jól láthatóan nem lesz megoldás hosszabb távon.

A brit háztartások jövedelmeinek növekedése ugyanis még mindig alig haladja meg az inflációt, ami igen nehéz helyzetet teremt a fogyasztók és az eladók számára egyaránt

– hangsúlyozta Helen Dickinson, a BRC vezetője.

A mostani fogyasztásnövekedés egyébként megfelel a várakozásoknak. A GFK például még a világbajnokság kezdete előtt azt prognosztizálta, hogy 814 ezer tv-készüléket fognak eladni májusban és júniusban, ami éves alapon 20 százalékos növekedésnek számít.

Gareth Southgate szövetségi kapitány és a csapatkapitány Harry Kane pacsiznak a továbbjutás után Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Többen azonban arra figyelmeztetnek, hogy a mostani költekezési fellángolás csak izolált és rövidtávú lesz. Ha ugyanis véget ér a fociláz és nem lesz érdemi brexit-megállapodás, akkor a vásárlóknak szembe kell nézniük egy jelentősebb áremelkedés, illetve a készlethiányok fenyegetésével is – tette hozzá Dickinson.

Időszakos eufória

A fentiekkel párhuzamosan jelent meg a hitelkártya-kibocsátó Barclaycard jelentése, amely szerint a fogyasztói kiadások – melyek tartalmazzák a bárokban és éttermekben történő fogyasztásokat is – 5,1 százalékkal bővültek. Ez megfelelt a májusi növekedési ütemnek, amely már egyébként is több mint egy éve nem látott erősségű volt.

Az adatokból kiolvasható, hogy júniusban – amikor a világbajnokság csoportmérkőzései voltak –

a pubokban és az éttermekben mért fogyasztások közel 10 százalékkal emelkedtek.

Mindeközben a szupermarketek eladásai csupán 0,8 százalékkal bővültek, ami a leggyengébb növekedés az elmúlt 15 hónapban.