A jövő héten Genfben ül össze Kanada, az Európai Unió, Japán, Mexikó és Dél-Korea, hogy megvitassák, miként reagáljanak az USA-ból érkező kihívásra, vagyis arra, hogy ha Donald Trump elnök vámokat vetne ki a gépjárműipari importtermékekre – írja a CNBC.
Több autógyártó nagyhatalom is megbeszéléseket folytatott egymással az elmúlt napokban a vámokkal kapcsolatos félelmekről és az esetleges koordinált válaszlehetőségekről.
Trump egyébként május 23-án rendelte el azt a vizsgálatot, melynek célja, hogy feltárja, mekkora kockázatot jelentenek az USA számára az autóipari importok.
A vizsgálat pedig be is fejeződhet a következő hetekben, és nem vetít előre sok jót az iparági szereplőknek, hogy korábban hasonló feltárás eredményeként született meg a 25 százalékos vám az acél-, illetve 10 százalékos vám az alumíniumtermékekre.
Az egyelőre nem világos, hogy az érdekelt országok milyen választ adhatnak az USA-nak, azonban Kanada, az EU és Mexikó már visszavágott vámokkal, miután Trump korábban vámokat vetett ki az acél- és alumíniumtermékekre. Emellett az is egy opció lehet, hogy a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keretein belül veszik fel a kesztyűt az USA-val szemben.
A tét pedig nem kicsi, mivel ha az USA valóban életbe lépteti a vámokat az autóiparban, akkor az olyan szereplőket is megüthet, mint a dél-koreai Hyundai, a japán Toyota vagy a német BMW, de kellemetlenül érintheti az amerikai márkák globális gyárait is, beleértve például a General Motorst vagy a Fordot.
Az elmúlt napokban azonban enyhültek némileg a feszültségek, miután Trump szerdán jelezte,
hajlandó lenne eltekinteni az EU-val szembeni autóipari vámoktól, amennyiben az unió csökkenti az amerikai termékekre vonatkozó kereskedelmi korlátokat.
Ez azonban még nem jelenthet teljes nyugalmat, mivel a végső döntést az elnök csak az említett vizsgálat befejeztével hozza majd meg.
Mindazonáltal az amerikai autógyártó vállalatok már visszafogták az idei évre vonatkozó profitvárakozásaikat, a részvényárfolyamaik pedig főként eséseket mutattak, ahogy
a befektetők megrémültek attól, hogy a kereskedelmi konfliktusok árthatnak a nyereségeknek és a bevételeknek.
Noha az USA és az EU közti megbeszélések csütörtökön a részvények emelkedését eredményezték, a tervezett találkozók arra utalnak, hogy a nagy autógyártó országok fel akarnak készülni a legrosszabbra is.
Az esetleges együttműködésnek pedig már meg is vannak az első jelei. A kanadai külügyminiszter, Chrystia Freeland például a kooperáció szükségességére hívta fel a figyelmet a múlt héten, amikor találkozott Kim Hyun-chong dél-koreai kereskedelmi miniszterrel Ottawában.
Dél-Korea azonban érdekes helyzetben találhatja magát, ugyanis fennáll a lehetőség, hogy az ország valamifajta kivételt élvezhet a vámok tekintetében, vagyis a koreai autóipar versenyelőnyre tehet szert a többi nagyhatalommal szemben.
Nem véletlen, hogy egyes elemzők szerint Dél-Korea válaszút elé érkezhet,
és döntenie kell, vagy elmélyíti a kereskedelmi kapcsolatát az Egyesült Államokkal, vagy azon országok közé áll be, akik válaszlépésekkel reagálnának az esetleges védővámokra.
Ami tehát egyértelműen látszik, hogy a tárgyalások most sokkal intenzívebbek, mint az acél- és alumíniumvámok bevezetése előtt voltak. Ennek részben az lehet az oka, hogy a globális szereplők most már tudják, az amerikai elnök valóban képes és hajlandó is kivetni a vámokat. A másik ok pedig az autóipar gazdasági súlya.
Az Egyesült Államok ugyanis 173 milliárd dollár értékben importált autókat, illetve 70 milliárd értékben autóalkatrészeket 2016-ban.
Ezzel szemben az acélimport csupán csak 21 milliárd dolláros volt.