Összecsap az Amazon és a Netflix

Paris Games Week 2017 : Day Three At Porte De Versailles In Paris
PARIS, FRANCE - NOVEMBER 02: Netflix logo is displayed during the 'Paris Games Week' on November 02, 2017 in Paris, France. Netflix is an American company offering streaming movies and TV series on the Internet. 'Paris Games Week' is an international trade fair for video games and runs from November 01 to November 5, 2017. (Photo by Chesnot/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ahogy a Netflix és az Amazon egyre inkább vadászik a külföldi felhasználókra, mindkét vállalat kinézte magának Indiát. Az ázsiai óriás pedig igen fontos terep, tekintve hogy a világ második legnagyobb internetes piacáról van szó.
Vágólapra másolva!

Noha sokakban élhet még az a kép Indiáról, hogy az országban elég szegényes az internetes infrastruktúra, a háztartások jövedelme pedig igen alacsony, az ázsiai gazdaság mára a világ második legnagyobb internetes piacává nőtte ki magát a világban. Ez pedig hatalmas lehetőségekkel kecsegtet az olyan műsorszolgáltatók számára is, mint a Netflix vagy az Amazon – írja a CNBC.

A Netflix az elmúlt időszakban meg is kezdte az indiai nézők meghódítását. Az amerikai streaming szolgáltató a múlt hónapban elindította a Lust Stories című négyrészes rövidfilm sorozatát, amely mögött nagynevű és jól ismert indiai rendezők állnak.

Pénteken pedig kiadják az első saját készítésű hindi sorozatot Sacred Games címmel, amely Vikram Chandra indiai író regényén alapul.

Az Amazon azonban nem akar lemaradni, és már beütemezte a negyedik saját készítésű, kifejezetten az indiai piacra gyártott sorozatát Comicstaan címmel. Ezzel együtt a vállalat még hét további műsoron dolgozik az indiai piacra – jelezte Vijay Subramaniam, az Amazon Prime Video indiai tartalomigazgatója.

Fokozódó verseny

A versengést pedig egyik vállalat sem veszi félvállról. Az új műsorok poszterei országszerte számos városban lepték el a buszmegállókat és a bevásárlóközpontokat, tovább fokozva a versenyt a két nagyvállalat között, melyek egyaránt 2016-ban léptek be az indiai piacra.
Ráadásul a két félnek nemcsak egymással, de az indiai konkurenciával is meg kell küzdenie a nézőkért.

A piacvezető streaming műsorszolgáltató ugyanis a Hotstar, melynek a 21st Century Fox irányítása alatt álló Star India a tulajdonosa.

A három és fél éve működő Hotstar felelt idén az úgynevezett on-demand streaming szolgáltatások 70 százalékáért az országban, és nagyjából 150 millió havi aktív felhasználója van. Összevetésképpen, az iparági becslések alapján a Netflixnek mindössze kevesebb mint egymillió előfizetője van Indiában.

Az Amazon igencsak belehúzott a versenyben Forrás: Getty Images/David Ryder

Bár ez nem is olyan régen még luxusnak számított, Indiában ma már egyre növekvő számban használnak a háztartások online műsorstreaming szolgáltatásokat. Erre pedig a cégek is felfigyeltek, aminek köszönhetően

csak az elmúlt három és fél évben összesen több mint 35 ilyen szolgáltató indult el.

Ezek közül a legtöbb helyi televíziós és műsorgyártó hálózatok kezében van.

A nagyságrendek jobban láthatók, ha azt nézzük, hogy Indiában az online műsorpiac ma több mint 700 millió dolláros, de a becslések szerint 2023-ra 2,4 milliárd dollárosra bővülhet.

Profitok és akadályok

Van azonban egy fontos korlát, amelyet a Netflixnek és az Amazonnak le kell győznie, ez pedig az árazás. A két cég az USA-ban ugyanis azért tud rendkívül vonzó lenni, mert az Egyesült Államokban a havi kábeltévé-előfizetés díja még mindig 100 dollár fölött van, míg Indiában ez az elmúlt két évtizedben sem ment 4 dollár fölé.

Vagyis amellett, hogy az indiaiak még mindig kedvelik a kábeltévét, az amerikai óriásoknak meg kell küzdeniük azzal,

miként tudnak nyereségesen versenyezni az ázsiai piacon.

Szintén probléma, hogy az indiai streaming szolgáltatások jelentős része főként reklámbevételekből működik, vagyis tartalmaik döntő hányadát ingyen nézhetik a felhasználók. A Hotstar például a prémium tartalmakért durván 3 dollárt számol föl havonta, míg a Netflix legolcsóbb opciója is 7,30 dollár. Ezen a téren az Amazon sokkal agresszívabb, mivel a Prime Videóért, a Prime Musicért és a kiegészítő szolgáltatásokért együttesen is csak havi 1,90 dollárt kér el.

Nagy jövője lehet az indiai piacnak Forrás: Dhiraj Singh | Bloomberg | Getty Images

Mindemellett igen komoly lépés lenne, ha a szolgáltatók el tudnák érni Bollywoodot, vagyis az indiai filmipar csúcsát. A Netflix vezérigazgatója, Reed Hasting szerint ugyanis ezzel akár a következő 100 millió felhasználója is összejöhetne a vállalatnak. Bollywood a méreteit tekintve olyan hatalmas, hogy

az évi több mint 2000 ezer film kibocsátása mellett több jegyet ad el, mint Hollywood

– bevételben azonban csak az amerikai rivális töredékét éri el.