Kína meghódítja a futball világbajnokságot

Russia World Cup Preparations Moscow football player figure ball soccer FIFA
5522944 08.06.2018 The World Cup decorations are installed in front of the Domodedovo Airport in Moscow, Russia, on Friday, June 8, 2018. The World Cup 2018 will start on June 14 and take place in 11 cities across Russia. Kirill Kallinikov / Sputnik
Vágólapra másolva!
A labdarúgó világbajnokság szponzorációs értéke érezhetően csökkent 2014 és 2018 között, azonban a színen feltűntek a kínai szponzorok, akik igyekeznek kitölteni az űrt, amelyet a nyugati cégek hagytak maguk után.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) szponzori bevételei 1,629 milliárd dollárról 1,450 milliárd dollárra csökkentek a 2014-es brazil foci-vb és az idei orosz esemény között. A Nielsen piackutató vizsgálata szerint a 2015-18-as szponzorációs ciklus sokkal keményebb időszakot jelent, a korábbi kettőhöz képest– írja a BBC.

Mindazonáltal ez azt is jelenti, hogy új szereplők tudnak betörni a réseken, különösen Kínából. Az átalakulás hátterében részben az áll, hogy miután 2015 májusában korrupciós botrány rázta meg a nemzetközi szövetséget,

számos kulcsfontosságú, hagyományos szponzor hagyta ott a FIFA-t.

Köztük volt például a Johnson & Johnson, a Castro vagy a Continental.

Kína térnyerése

Mára viszont elmondható, hogy például Kína legnagyobb ingatlanvállalata, a Wanda Group, egyike a FIFA hét hivatalos partnerének. Rajta kívül olyanok vannak még a listán, mint a Coca Cola, az Adidas, a Gazprom, a Qatar Airways, a VISA és a Hyundai/Kia.

Ráadásul a Wanda kezében van az InFront Media nevű sportmarketing cég is, amely 26 ázsiai régióban birtokolja a médiajogokat 2018 és 2022 között.

Mindeközben a 2018-as világbajnokság 5 hivatalos szponzorából 3 kínai:

a tévéket és hűtőgépeket gyártó Hisense, az okostelefon-fejlesztő Vivo, valamint a tejtermékekben utazó Mengniu.

Ázsiai szponzorok uralják az idei futball-világbajnokságot Forrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Az jól látszik, hogy a négyéves ciklusok során a világbajnokság adja a FIFA szponzorációs bevételének döntő többségét. Összevetésképpen, 2010-ben minden más esemény csupán 25 millió dollárnyi bevételt hozott, míg 2014-ben a vb-n kívüli rendezvények 49 milliót jelentettek az ilyen bevételek terén – derül ki a Nielsen adataiból.

Bár a világbajnokság szponzorációs értéke az elmúlt időszakban kilengéseket mutatott,

általánosságban igen erős növekedést produkált az elmúlt két évtizedben.

Ezt mutatja, hogy a FIFA 2015-2018-as ciklusa több mint kétszer annyi bevételt hozott eddig, mint az 1999-2002-es periódus.

Négyéves remények

Ezzel együtt a FIFA abban is reménykedhet, hogy a 2022-es katari világbajnoksággal záruló ciklusban visszatér a növekedés – mondta Glenn Lovett, a Nielsen szakértője. Erre azért van komoly esély, mert a szponzorációs bevételek erős löketet kaphatnak a közel-keleti márkáktól, melyek igyekeznek majd kihasználni a régió első labdarúgó-világbajnokságát.

További reményekre adhat okot,

ha a vállalatok jól reagálnak a 2016-ban elindított FIFA 2 nevű modernizációs projektre,

amely egyebek mellett olyan célokat tűzött ki, mint a nagyobb átláthatóság a rendszeren belül, illetve a női labdarúgók számának megduplázása világszerte 2026-ig.

A csütörtökön kezdődő világbajnokságon azonban az ázsiai szponzorok részvétele a leginkább szembetűnő. Az idei vb-n ugyanis az üzletek 39 százalékát ebből a térségből vitték el a cégek. Kérdés azonban, hogy az ázsiai (és főként kínai) vállalatok térnyerése mennyire lesz tartós. Jól látszik ugyanis, hogy míg a 2010-es dél-afrikai vb-n ott voltak afrikai, a 2014-esen pedig dél-amerikai szponzorok, addig idén ezek a térségek nem képviseltetik magukat a világbajnokságon.