Furcsa dilemma elé kerültek a luxuscégek

legnagyobb 10 luxusipari cég
--FILE--A pedestrian walks past a fashion boutique of Louis Vuitton (LV) in Chongqing, China, 11 October 2015. Louis Vuitton has pulled the plug on one of its two flagship stores in Guangzhou, Guangdong province, as the French fashion house continues to grapple with slow sales in China. Separately, the Financial Times said that the company has already closed three outlets in China-Guangzhou, Harbin and Urumqi-and was drawing up plans to close several others, citing people familiar with the matter. The store closures will leave LV with about 50 stores across the mainland. The Guangzhou outlet was located in the La Perle shopping mall and unconfirmed reports had said that the retailer's lease was set to expire at the end of this month. LV officials in Shanghai did not immediately respond to queries from China Daily on the development. Industry experts, however, do not see anything untoward in the move as a senior company official had earlier in the year indicated that the company would close some of its stores in China as part of an ope--rational restructuring. Jean-Jacques Guiony, chief financial officer of LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, the world's largest luxury group by turnover and the parent of LV and about 70 other luxury brands, said during an earnings call last month that most of the store closures in China would be in the second-tier cities. Guiony said the group's business in China was battered in the third quarter due to the wild stock market swings. The group's revenue growth in Asia, except Japan, in the first nine months of this year fell by nearly 6 percent from a year earlier, despite an 18 percent increase in revenue to 25.3 billion euros ($27.1 billion) during the period.
Vágólapra másolva!
Különös dilemma előtt állnak a világ legnagyobb luxuscégei. Ezek az óriásvállalatok ugyanis rekord nagyságú készpénzállományt halmoztak föl, és közel 22 milliárd dollárnyi tőkét kellene valahogy elkölteniük.
Vágólapra másolva!

Tavaly év végén a világ négy vezető luxusvállalata összesen 17,4 milliárd eurót (21,5 milliárd dollár) halmozott föl készpénzben. A három francia cég (LVMH, Kering, Hermes International), valamint a svájci Richemont egyébként sem állnak rosszul, köszönhetően például a Kínában tapasztalható vásárlási hullámnak, illetve annak, hogy a tervezők új generációja egyre jobban magához tudja csábítani a fiatalokat.

Ezt a trendet támasztja alá, hogy ezen a héten az LVMH negyedéves gyorsjelentéséből kiderült,

a vállalat eladásai 13 százalékkal bővültek, meghaladva ezzel a korábbi várakozásokat

– írja a Bloomberg.

Óriások lépéskényszerben

A probléma viszont az, hogy a cégek nem parkoltathatják túl sokáig ezt a hatalmas készpénzállományt, valamit csinálniuk kell azzal – mondta Ashok Som, a francia Essec Business School szakértője. A nagy kérdés tehát az, mihez kezdhetnek a vállalatok a hatalmas tőkével.

A Hermes például speciális osztalékot fizet a részvényeseinek, összesen 528 millió euró értékben.

A Richemont ezzel párhuzamosan 2,7 milliárd euróért veszi meg az irányítást a Yoox Net-a-Porter nevű online kiskereskedelmi cégben. Mindazonáltal ezek az összegek relatíve alacsonyak a fölhalmozott készpénzállományokhoz képest.

Túl sok készpénzük van a nagy luxuscégeknek Forrás: Getty Images

A vállalati felvásárlások mindig benne vannak a pakliban, de gond lehet, hogy nincs túl sok kedvező célpont a piacon. A nagy luxusmárkákat tömörítő csoportok ugyanis az elmúlt időszakban próbáltak terjeszkedni, de igen gyakran visszapattantak a célról.

Az LVMH például megpróbálta bekebelezni a Chanelt, de határozott visszautasítást kapott.

Ezzel együtt az elmúlt években az említett óriások kísérletet tettek olyan cégek megszerzésére is, mint a Breitling óragyártó, a Jimmy Choo Group cipővállalat, valamint a Jeanne Lanvin francia divatcég.

Piaci vadászat

Szintén nehézség, hogy a szorosan vett luxusszektoron kívüli terjeszkedés eddig nem igazán jött be. A Gucci és a Saint Laurent mögött álló Kering megkísérelte összekapcsolni a luxust a sporttal, és ennek reményében megvette a Pumát, illetve a Volcom gördeszkamárkát. Jelenleg a Kering mindkettőtől próbál megszabadulni.

Mindazonáltal a kisebb luxuscégek felvásárlása még mindig opció lehet, de ezek a csoportok már így is hatalmasra nőttek –

a világelső LVMH mintegy 70 márkát tömörít.

Ez azt jelenti, hogy még egy kisebb cipő- vagy óragyártó bekebelezése már nem biztos, hogy érdemben dobna az üzleten. Főleg, hogy az LVMH nyereségének több mint fele most is a Louis Vuitton sztármárkából származik, vagyis elég kicsi az érdemi mozgástér.

Korlátozottak az üzleti lehetőségek a luxusiparban Forrás: 123rf.com

Vannak azonban a szektornak olyan nagy szereplői, melyek elég vonzók lehetnek, és igen komoly tőkét emésztene fel a megvásárlásuk.

Ilyen lehet a brit Burberry Group, melynek piaci értéke jelenleg nagyjából 7,1 milliárd font (10,1 milliárd dollár).

A cég kapcsán fel is merültek egy esetleges üzlettel kapcsolatos spekulációk, ahogy a Burberry új vezérigazgatót kapott. Egy másik lehetőség az amerikai ékszerforgalmazó Tiffany lehetne, melynek piaci értéke hozzávetőleg 12 milliárd dollár. Itt is felmerültek híresztelések, főleg hogy a Citigroup még decemberben közölte, az amerikai vállalat komoly vonzerővel bírhat az európai luxusóriások szemében.