Húsz éve nem volt erre példa a brit zeneiparban

brit, zene
A kiadók egy része úgy gondolja, kormányzati szinten kellene rendezni e cégek és a digitális platformok viszonyát
Vágólapra másolva!
Kiemelkedően jó évet zárt 2017-ben a brit zeneipar. A kiadók és más vállalatok bevételei több mint 10 százalékkal nőttek a korábbi évhez képest. Ilyen jól legutoljára csak a britpop ezredforduló előtti utolsó fénykorában, az 1990-es évek közepén teljesített a szektor.
Vágólapra másolva!

Több mint két évtizede nem nőttek a brit kiadói bevételek olyan mértékben, mint 2017-ben – számol be a fejleményről a The Guardian. A növekedés fő oka az, hogy a legnépszerűbb kortárs könnyűzenei előadók sikeresen robbantottak a digitális platformokon.

A digitális platformoknak köszönhető

Ed Sheeran, Sam Smith, Dua Lipa, a Stromzy – a közös ezekben a zenei előadóművészekben, hogy sikerüket nagymértékben a digitális zenei platformoknak köszönhetik. A Spotify, az Apple és az Amazon zenehallgatáshoz és -vásárláshoz köthető forgalmát ugyanis jelentősen növelték tavaly a brit zenekedvelők.

A kedvelt brit énekes-dalszerző, Liam Gallagher egy fesziválon 2017-ben Forrás: AFP/NurPhoto/Roberto Finizio

Olyannyira, hogy a különböző streaming szolgáltatásokból származó bevétel idén először meghaladta a CD-k értékesítéséből befolyó összeget.

Így a lemezkiadók - összehasonlíta a számokat a 2016-os eredménnyel - 10,6 százalékkal nagyobb,

839 millió fontos (mintegy 295 milliárd forint) bevételre tettek szert 2017-ben.

Ebben a lemezeladások, a letöltések, valamint a zenék televíziós és számítógépes alkotásokhoz értékesített licencdíjai is benne vannak.

Utoljára 1995-ben volt ilyen jó arányú növekedést adó évük, amikor az Oasis és a Blur lemezeladásai robbantottak kasszát.

Ugyanakkor a bevétel értékét tekintve, 2001 volt a legerősebb év, amikor 1,2 milliárd font csorgott be a kiadókhoz.

A bevétel jelentős része az olyan online platformoknak köszönhető, mint a Spotify Forrás: AFP/Bryan R. Smith

Tavaly a stream-szolgáltatásokból származó zeneipari bevétel is kiemelkedően nőtt, egy év leforgása alatt 45 százalékkal.

Míg 2016-ban 239 millió fontot,

tavaly már 347 millió fontot hagytak a brit zenefogyasztók a virtuális pénztáraknál az interneten.

Figyelemre méltó ezeknek a webes szolgáltatásoknak a népszerűsége. Különösen azért, mert a zeneipar hagyományos cégei egy évtizede még jelentős bevételkiesést szenvedtek el az illegális letöltések miatt, és gyanakodva, olykor ellenségesen figyelték a meginduló online szolgáltatásokat is – azon cégek szárnypróbálgatásait, melyek platformjainak most bevételük jelentős részét köszönhetik.

A bakelit és a YouTube is jól teljesített

A bakeliteladások az elmúlt évtizedben folyamatosan növekvő tendenciát mutatnak. Tavaly 26 éves csúcsra jutva, 4,1 millió album talált így gazdára, 55 millió fontnyi jogdíjbevételt generálva. Összehasonlításként: a legnagyobb videomegosztó portálon, a YouTube-on, 25 milliárd videót streameltek tavaly az Egyesült Királyságban, ami 27 millió fontos bevételt eredményezett.

A kiadók egy része úgy gondolja, kormányzati szinten kellene rendezni e cégek és a digitális platformok viszonyát Forrás: Pixabay

Ugyanakkor

néhány nagyobb kiadó kormányzati beavatkozást sürget a digitális értékesítéshez kapcsolódó jogdíjak rendezése miatt.

Egyes vállalatok ugyanis úgy látják, nem mindegyik digitális platformra igaz, hogy tisztességesen rendezi a kiadók fele a zenék jogdíjait. Például a Warner Music-nál egyenesen egyoldalúnak nevezték a YouTube-bal kötött megállapodást, amit a kiadó szerint nem lehet még szabadpiacinak sem nevezni, de aminek aláírásától – belátható okokból – mégsem tudtak eltekinteni.

Ezért államilag meghatározott keretek felállítását szorgalmazzák, amelyek egységesítenék a kiadók és a digitális felületek együttműködését, különösen a díjak elszámolása tekintetében.

Mindazonáltal mind a kiadók, mint a nagy online zenei és videós platformok arra számítanak: a növekedés mostani lendülete nem törik meg, és 2018 is erős éve lesz a brit zeneiparnak.