Belgium hadat üzen a népszerű videojátékoknak

játékgép, australian pokies
A photo taken in Melbourne on April 13, 2011, shows a general view taken inside a gaming venue with poker machines. An Australian MP leading a push against problem slot machine gambling revealed that he was getting death threats as debate intensified about imposing betting limits. Independent lawmaker Andrew Wilkie accused the powerful clubs and pubs industry of attempting to trash his reputation over his plan to force "pokies" gamblers to sign registration cards limiting how much they can lose. Some 600,000 Australians -- four percent of the adult population -- are estimated to play pokies at least weekly, with some 95,000 classed as problem gamblers in a study by the Productivity Commission. AFP PHOTO/William WEST / AFP PHOTO / William WEST
Vágólapra másolva!
Megtörtént az, amitől a videojáték-gyártók nagy része rettegett. Belgiumban hivatalosan is szerencsejátéknak nyilvánították a loot boxokat, tehát betiltják azok értékesítésüket. Ez azt jelenti, hogy a játékipar az egyik legjelentősebb jövedelemforrásától eshet el, ha más országok is követik Belgium példáját. Erre pedig elég nagy az esély, hiszen a hollandok is bejelentették, hogy hasonlóan akarnak eljárni loot box ügyben.
Vágólapra másolva!

A belga szerencsejáték felügyelet a Star Wars Battlefront 2, a Fifa 18, az Overwatch és a Counter-Strike: Global Offensive videojátékokat vizsgálta és megállapították, hogy ezek közül csupán az EA által kiadott Star Wars felel meg a hatályos törvényeknek, a többi viszont szerencsejátéknak minősül. A Star Wars is csak azért úszta meg, mert a kiadását követő botrányok után az EA úgy döntött, hogy egy időre teljes egészében eltávolítja a loot box rendszert a játékból, így a vizsgálat alatt ezek nem szerepeltek benne.

A loot box volt 2017 negatív sztárja, de úgy tűnik idén kiapadhat a kiadók számára folyamatos bevételt generáló forrás. A felügyelet szerint a Fifa, a Counter-Strike és az Overwatch játékokban található loot boxok mind szerencsejátéknak minősülnek, így a belga jogszabályok szerint illegálisak.

Loot Box az Overwatch nevű népszerű videojátékban Forrás: Overwatch

Az elmúlt években hihetetlenül divatos lett a kiadók, gyártók körében, hogy a játékokba integrálják a loot box rendszert. Ezeket virtuális kincsesládaként kell elképzelni, amelynek a tartalma titkos marad egészen a kibontásukig. Néhány esetben ugyan a gyártó leírja, hogy mi lehet benne, a játékos mégsem tudja pontosan, hogy mit is tartalmaznak. Egy loot boxban - játéktól függően - szerepelhetnek pusztán kozmetikai dolgok,

de lehetnek benne olyan tárgyak is, amelyekkel előnyt lehet szerezni a többi játékossal szemben.

Ezekhez ingyenesen is hozzá lehet jutni, ha teljesítünk bizonyos játékon belüli küldetéseket, vagy pusztán azzal, ha valaki sokat játszik. Mégis a leggyorsabb megvenni őket, hiszen ingyenesen csak korlátozott darabhoz lehet hozzáférni, ráadásul meglehetősen lassan, ha pedig nem tartalmazzák azt amit a játékos szeretne, akkor kénytelen tényleg pénzért megvenni a dobozt

Pénzért is vásárolható a loot box Forrás: Overwatch

A kiadók, gyártók pedig igyekeznek folyamatosan újabb és újabb dolgokat kínálni a játékosoknak, hogy mindig legyen olyan virtuális tartalom, amely miatt szívesen veszik meg a loot boxokat. Az Overwatch-ban például állandóan új eseményeket találnak ki, amelyek csak egy bizonyos ideig tartanak és rengeteg karakterkinézet (skin) csak ekkor szerezhető be. Ilyen volt például a Winter Wonderland, amikor megszerezhető volt több karakter téli kinézete. Az ilyen limitált események alatt a játékos jóval nagyobb kényszert érez, hogy megvegye a loot boxot,

hiszen nem áll rendelkezésre elég idő ahhoz, hogy a néhány ingyenes darabból beszerezze a neki leginkább tetsző skint.

A trükk másik része pedig az, hogy ezek a virtuális tárgyak legtöbbször különböző besorolást kapnak. Lehet egy tárgy vagy kinézet gyakran előforduló, de lehet akár legendás, vagyis nagyon ritka. Természetesen mindenki a legendásakra pályázik és éppen ezek szerezhetők meg a legritkábban a loot boxokból.

Karakterkinézetek (skinek) a League of Legends játékban Forrás: Riot Games

Kicsit más a helyzet a Counter-Strike világában, ahol a fegyverkinézetek a legmenőbbek. Ezeknek azonban a legtöbb játékkal ellentétben valós piaci értékük van, hiszen vannak olyan kinézetek amelyek több ezer dollárt is érhetnek, sokan pedig befektetésként kezelik a játék loot box rendszerét.

A Fifa esetében a kártyajátékokhoz hasonlóan működő rendszerről beszélünk, ahol a játékosok a EA által megalkotott virtuális pénzzel vásárolhatnak kártyacsomagokat. Persze ehhez a pénzhez nem egyszerű hozzájutni és igen időigényes a dolog, tehát a leggyorsabb megoldás valódi pénzért megvenni őket.

A kártyacsomagokban pedig lehetnek olyan játékosok, mint Cristiano Ronaldo, de teljesen használhatatlan lapokat is kaphatunk.

A megszerzett focistákat később a Fifa 18 csapatunkban is szerepeltethetjük és az interneten keresztül lehet játszani más felhasználók csapata ellen. Sokak szerint ebben az esetben a gazdagabb játékosok pénzért vásárolják meg az előnyt, hiszen anyagi helyzetüknek köszönhetően jóval több csomagot tudnak venni, egy idő után pedig garantáltan erős csapatuk lesz, míg azok akik úgynevezett free-to-play játékosok (akik nem fizetnek valódi pénzzel, csak a játékon belül gyűjtögetnek), lassabban tudnak összerakni használható csapatot.

Fifa kártyacsomag kinyitás után a Fifa 18 videojátékban Forrás: Youtube, Fifa 18

Koen Geens belga igazságügyi miniszter szerint az olyan játékok, mint a Fifa, a Counter-Strike és az Overwatch illegális szerencsejáték és ezért felszólította a kiadókat, hogy távolítsák el a loot boxokat a játékból. Amennyiben ezt nem teszik akár 5 éves szabadságvesztéssel vagy 800 ezer eurós bírsággal büntethetik őket a belga hatóságok.

Geens hozzátette, hogy ha kiskorúakat is veszélyeztetnek a cégek, akkor ezek a számok megduplázódnak.

Belgiumban főleg a legfiatalabb játékosokat féltik a rendszertől és kezdetben az ő védelmük érdekében indult vizsgálat a legnépszerűbbnek tartott játékok körében. Következőkben pedig Geens felveszi a kapcsolatot a kiadókkal és kideríti, kinek a felelőssége és feladata a cégeken belül a loot boxok eltávolítása a játékból, de határidőt erre még nem mondtak.