Új robot jelent meg az építőiparban

kínai gazdasági fejlődés, építkezések, Peking
View of the permanent headquarters of Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) under construction in Beijing, China, 26 December 2017. The permanent headquarters of Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) was located in the north of Beijing, between the Olympic Forest Park and the iconic Bird's Nest Stadium, with construction expected to be completed by the end of 2019. The AIIB is a not-for-profit bank initiated by China and supported by a wide range of countries and regions. With authorized capital of 100 billion U.S. dollars, it aims to provide financing for infrastructure improvement in Asia.
Vágólapra másolva!
A felhőkarcolók megépítése továbbra is rengeteg munkást, pénzt és időt igényel, ez pedig nem változott sokat az évek alatt. Eddig az automatizálás elkerülte az építőipart és ez Japánban egyre nagyobb problémát jelent, hiszen az országban hatalmas a munkaerőhiány.
Vágólapra másolva!

Japánban komoly gondokat jelent az építkezéseknél a munkaerőhiány és ez a helyzet csak rosszabb lesz. A következő évtizedben egymillióan fognak nyugdíjba menni, vagyis ez még nagyobb nyomás alá helyezi majd az építőipart. A Shimizu vállalat, amely több mint 200 éves múltra tekint vissza, robotokkal szeretné megoldani és felgyorsítani az építkezéseket.

Az ipari robotok már sokfelé megjelentek és jelenleg nagyjából 2 millió működik belőlük, főleg a gyárakban. Az autógyártásban figyelhető meg leginkább a robotok térnyerése, hiszen ott ma már minden öt munkásra jut egy robot is.

illusztráció Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Shen Hong

Az építőiparban azonban teljesen mások a kihívások, mint egy autógyárban, hiszen a terepen sokkal több munkás van és gyakran extrém helyzetekkel és időjárással is meg kell küzdeni. Masahiro Indo, a Shimizu vezérigazgatója szerint a gyári robotokat általában úgy tervezik, hogy mindig egy helyben legyenek, nekik viszont olyanokra van szükségük, amelyek folyamatosan tudnak helyet változtatni. A robottervezők erre a felvetésére azt mondták, hogy ez nem lehetséges.

A Shimizu vállalat viszont ennek ellenére sikeresen legyártotta saját automatizált targoncáját. A Robo-Carrier pedig jól teljesített a korai teszteken és a sajtóbemutatón is ügyesen kerülgette ki az újságírókat és az operatőrök kameráit.

A robot képes akár 30 kilót is mozgatni és ezzel leveszi a legnagyobb terhet az emberek váláról.

illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Pan Zhiwang

A Robo-Carrier már idén októberben bemutatkozik élesben is Oszakában. A várakozások szerint az építőipar automatizálása több ezer órányi emberi munkát takarítana meg, de egy felhőkarcoló esetében ez még mindig nagyon csekély, a teljes építési idő csupán 1 százaléka. A következő lépésben érkezhetnének azok a gépek, amelyek már az épületeken belül is tudnának dolgozni, de kezdetben csak nagyon egyszerű feladatokat látnak majd el.

Ha mindez megvalósul, akkor is csupán 10 százalékkal gyorsulna a felhőkarcolók építése, hiszen a legtöbb munka az építményen belül van, ezt pedig a robotok még sokáig nem lesznek képesek elvégezni.