Megépülhet a sarkköri tehervasút Skandináviában

vonat
Az áru Finnországon és Norvégián át érkezne Európa balti térségeibe (illusztráció)
Vágólapra másolva!
Rábólintott Finnország és Norvégia is a sarkkörön túli vasúti fejlesztés tervére. A két skandináv állam szorosan együttműködik azért, hogy az Ázsiából – elsősorban Kínából és Oroszországból – érkező teherhajók ne is menjenek tovább Európa más kikötőibe, hanem árujuk már a messzi északon vasútra kerüljön.
Vágólapra másolva!

Kína feltett szándéka, hogy – kihasználva a vékonyodó jégtakarót és az egyre hosszabbodó nyári időszakot – növelje az északi sarkkörön bonyolított teherforgalmát, bekapcsolva az ottani tengeri útvonalakat az új Selyemútba. Ahogy az Origo megírta, Észak-Európában a célállomás Kirkenes városa lehet, ahonnan vasúton utazna tovább az áru Európába.

Fontos európai projekt a sarkköri vasút

Finnországban neves akadémikusok és üzletemberek egy csoportja is támogatja a sarkköri tehervasút megépítését, mely a norvégiai Kirkenes városából indulva szállítaná a távol-keleti árukat a finnországi Rovaniemibe. Ahogy az Asia Times beszámol arról, mind a norvég, mind a finn fél áldását adta a kezdeményezésre, így a projekt második szakaszába léphet.

Tehervasúttal állhatnak le Skandináviában a sarkkörti tengeri Selyemútra (illusztráció) Forrás: AFP/Xinhua News Agency/Zhu Xiang

Ennek keretében közös norvég-finn munkacsoport áll fel. Az ebben dolgozó szakembereknek a feladata az, hogy kidolgozzák a projekt megvalósításának súlyponti lépéseit, és azokhoz időbeli ütemezést rendeljenek.

A munkacsoportnak 2018. december 31-ig van ideje arra, hogy átfogóan értékelje az egyes útvonal-választások eltérő környezeti és financiális hatásait,

valamint az azokhoz rendelhető menetrendeket, összefoglalva azt is, melyik variációnak milyen engedélyezési eljárásokon kell átmennie a megépüléshez.

A két települést összekötő tehervasút ugyanis több nyomvonalon is megépíthető.

Az egyes variációknak eltéri környezeti hatásai lennének, és kivitelezési költségük is változhat.

Úgy tűnik, viszonylag kis módosításokkal némileg faragható a 3,4 milliárd dolláros (több mint 900 milliárd forintos) keret, amit most a projektre szánnak.

Az áru Finnországon és Norvégián át érkezne Európa balti térségeibe (illusztráció) Forrás: Pixabay

Öt alternatíva

A finn közlekedési és szállítmányozási miniszter, Anne Berner azt mondta, ez a vonal Európa egyik legfontosabb vasúti projektje jelenleg. Véleménye szerint, mind Norvégia, mind Finnország északi területeinek gazdaságára jótékony hatást gyakorolna megépülése.

Több alternatíva közül kell kiválasztani a megfelelő útvonalat (illusztráció) Forrás: Pixabay

A Finn Közlekedési Ügynökség – a norvég hatóságokkal együtt – öt alternatív variációt vázolt fel az összeköttetés megépítésére. Igazgatójuk állásfoglalása szerint,

műszakilag mind az öt kivitelezhető, ám fel kell mérni, milyen pénzügyi modell és milyen környezeti hatások mentén.

A két skandináv ország közötti együttműködésről eddig mind a norvégok, mind a finnek elégedetten nyilatkoznak. A tervek mostani állása szerint, a vasútvonal építése 2030-ra fejeződhet be.