Hatalmas vállalkozás rendbe rakni New York metróhálózatát

New York metro
NEW YORK, NY - JANUARY 10: People walk by a subway station on January 10, 2018 in New York City. The New York City subway system, which opened in 1904 and is the world's largest rapid transit system by number of stations, experienced a summer of hundreds of delays and break downs. Under pressure from commuters, local politicians are looking for ideas to fix the aging transportation system, which serves over 5.7 million daily riders on weekdays. Spencer Platt/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A következő évek, sőt akár évtizedek egyik legnagyobb projektjébe készül belevágni New York városa. Újragondolják a közlekedési ügyeik teljes spektrumát, amelynek keretében az egyik legnagyobb falat a metróhálózat részbeni felújítása és új metrókocsik beszerzése lesz. Csak ez utóbbi közel 1000 milliárd forintos üzletet jelent, amit a Kawasaki zsákolhat be – írja az Asia Times.
Vágólapra másolva!

Több mint ezer darab új metrókocsit vásárol New York városa közlekedési reformjának keretében, és más modernizációs fejlesztéseket is megvalósítanak a földalatti – valójában jelentős részben a felszínen közlekedő – hálózatán. Az üzletet a főként motorgépjárműveiről ismert Kawasaki nehézipari részlege húzhatja be.

Megkezdődhet a New York-i metró felújítása, a Kawasaki szállítja az új kocsikat Forrás: AFP/2018 Getty Images/Spencer Platt

6 millió utast szolgál ki

A közlekedési hatóságnak ugyan még jóvá kell hagynia a szerződést, de a New York Times információi szerint, akár tényként is kezelhető, hogy

a Kawasakinak 2020 júliusában meg kell kezdenie az új New York-i metrókocsik szállítását a város öregedő szerelvényeinek helyére.

Ezen túlmenően, számos modernizációs fejlesztést is meg kell valósítani a hálózaton, melyek egyrészt közlekedésbiztonsági szempontoknak felelnek meg, másrészt könnyebbé teszik a szállítókapacitások tervezését a metró hálózatán.

Úgy tűnik, a japánok a metrók komoly bohócdoktorai

Nem New York az első nagyváros, ahol japán cégeket hívnak a metró rendbe tételére, illetve nyernek el megbízásokat a felkelő nap országának vállalatai. Ahogy az Origo is megírta, a Fülöp-szigetek fővárosában, Manilában, a korábbi üzemeltető képtelen volt úrrá lenni a metró gondjain. Így az illetékes hatóságok és a város vezetése, japán partnereket bízott meg – hosszú távú szerződésekkel –, hogy oldják meg a szükséges hálózati korszerűsítési feladatokat, és segítsenek hatékonyabban menedzselni a rendelkezésre álló kapacitást.

New York metróhálózata naponta mintegy 6 millió utast szállít. Ha a Kawasaki tartja vállalásait, akkor két év múlva már új kocsik hatósági ellenőrzése, majd forgalomba állítása kezdődhet meg a metropoliszban.

Nem csak új kocsikat, hanem pályakorszerűsítéseket is terveznek a világ egyik legnagyobb hálózatán Forrás: AFP/2018 Getty Images/Spencer Platt

Az üzlet teljes értéke megközelíti a 4 milliárd dollárt, azaz az 1000 milliárd forintot.

Ebből közel 1,5 milliárd dollárra a vállalat akkor formálhat igényt, ha leszállított az új kocsikból 500 darabot. Ha ezek időben érkeznek, és nem merül fel azokkal kapcsolatban a megállapodást befolyásoló kifogás, akkor a Kawasaki folytathatja a beszállítást, egészen a tervezett, 1612 darab új kocsi eléréséig.

Bíznak magukban a japán beszállítónál

Az új vagonok minden tekintetben korszerűbbek lesznek, mint a most használatban lévők. New Yorkban jelenleg is többféle típusból áll a metróflotta, és az új szerelvények is többféle felszereltséggel állnak forgalomba. Nyitottak lesznek, azaz mindkét irányban végigjárhatók, így több utas szállítására képesek. Ettől a körülménytől a zsúfoltság enyhülését várják New Yorkban.

A japán beszállító nagyon szigorú minőségi és élettartamra vonatkozó követelményeket vállalt be, különösen a kritikus alrendszerek – például az ajtók és a fékek – tekintetében.

Emellett aláírták a megállapodásban a szállítási késedelem és a garanciális javítás kapcsán a megrendelő támasztotta merev szabályokat is.

A Kawasaki a szerelvényeket az Egyesült Államokban gyártja és összeszerelve szállítja majd. A szállítmányozási dolgozók szövetsége máris üdvözölte a bejelentést, bízva abban, hogy a dollármilliárdos üzlet elsősorban helyben, és nem a tengerentúlon teremt új munkahelyeket.

A zsúfoltság enyhülését is várják az új kocsiktól Forrás: AFP/2017 Getty Images/Spencer Platt

De honnan lesz erre pénz?

Az biztos, hogy minden érintett – és a projekt sikerében érdekelt – félnek, kölcsönösen szigorú elvárásoknak kell megfelelnie. A Kawasaki a minőségi és a határidőkre vonatkozó kritériumokba állt bele. Utóbbi kapcsán azt várják a cégtől, hogy jobbra és többre képes, mint a legutóbbi beszállító, a kanadai Bombardier, amely csak jelentős késéssel szállította a megrendelt vagonokat.

A város oldalán a finanszírozási kérdések jelentik az igazi kihívást.

New York saját forrásaihoz szövetségi pénzügyi támogatást is kap. Ugyanakkor arra kell számítani, hogy a nagyvárosban – elsődlegesen Manhattanben – megjelenik a világ más, zsúfolt és turisztikailag és értékes településein már bevezetett „dugódíj”, azaz valójában a behajtási költség.

Többféle díjszabás lesz

A hírek szerint, New Yorkban ezt több lépcsőn vezetnék be. A nagyszabású és a város életére jelentékeny hatást gyakorló dugódíj tervezete szerint, 11,52 dollárba (nagyjából 3000 forint) kerülne a személyautóval való manhattani kocsikázás. A teherjárművek kétszer ennyit fizetnének, a taxik számára pedig bérleti díjakat vezetnének be, amíg a városrészben utasaikra várakoznak. A nagyszabású terv 2020-ban lépne hatályba. A beszedett díjakból a metróreform költségeibe is átcsatornáznának.

A városvezetés kiemelt céljai közé tartozik a gépjárműforgalom radikális visszaszorítása – ehhez viszont a tömegközlekedés fejlesztésén át vezet az út. Az e területet vizsgáló munkacsoport jelentése szerint nem csak a metró, hanem

a felszíni közlekedés egész koncepcióját újra kellene gondolni.

A metró rendbe tétele csak az egyik nagy feladat a városi közlekedésben Forrás: AFP/2017 Getty Images/Spencer Platt

Állásfoglalásuk szerint, a városnak sokkal többe kerülne, ha nem vennének tudomást a forgalmi zavarokról, torlódásokról. New York jelenleg is második helyet foglalja el az Egyesült Államokban a közlekedési helyzet súlyossága terén. Ha ez nem változik, akkor a metropolisz területéhez köthető gazdasági teljesítménynek a következő öt évben

100 milliárd dolláros veszteséget kell elkönyvelnie.

Ez 26 ezer milliárd forint körüli összeg, ami Magyarország éves GDP-jével is összevethető nagyságrend.