A Tesla hibás járművek tömegét gyártja

Tesla gyár
A view of a fully electric Tesla car on an assembly line at the new Tesla Motors car factory in Tilburg, the Netherlands, during the opening and launch of the new factory, on August 22, 2013. The American electric car manufacturer Tesla Motors, led by American-South African inventor and entrepreneur Elon Musk, will be assembling fully electric cars for the European market in this new factory. AFP PHOTO / ANP / GUUS SCHOONEWILLE ***Netherlands out*** / AFP PHOTO / ANP / Guus Schoonewille
Vágólapra másolva!
A Reuters hívta fel rá a figyelmet, hogy a Tesla dolgozói komoly aggodalommal szemlélik, ahogy a felgyorsított gyártás a minőség rovására megy. A kész autókat állításuk szerint gyakorlatilag már a gyártósorból a szervizbe kell vinni, hogy a hibásan beszerelt, vagy éppen hiányzó alkatrészeket pótolják.
Vágólapra másolva!

Jelenlegi és volt Tesla alkalmazottak beszéltek a vállalat gondjairól. Egyre többfelé írnak arról a sajtóban, hogy kezd kifogyni a pénzből az Elon Musk vezette autógyár, késnek a beígért modellek, és óriási nehézségek vannak a gyártási folyamattal is.

Elmondásuk szerint a luxusautókat majdnem minden esetben újra kell szerelni, miután elhagyták a gyártósort.

A minőségellenőrzés a kocsik 90 százalékánál talál valamilyen rendellenességet. Ezek főleg a nagyon népszerű típusokra jellemzőek, úgy mint a Model S és a Model X.

illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Bai Kelin

A Reutersnek nyilatkozók arról beszéltek, hogy ezek a problémák egyáltalán nem most jelentek meg, hanem már 2012-ben is találtak rosszul összerakott járműveket. A Tesla szóvivője cáfolta a vádakat, szerinte a minőségellenőrzésük az egyik legszigorúbb, és a legapróbb hiba esetén már nem engedik át a gépkocsit a teszten. Ennek ellenére nem mondta meg, hogy a kocsik hány százalékánál találnak hibát, miután azok legördülnek a gyártósorról.

Egy szakértő szerint, a Tesla 90 százalékához mérve, a világ egyik vezető autógyártója a Toyota járműveinek csak 10 százaléka szorul javításra a gyártás után.

Hozzátette, hogy a gyártásnál kiemelten fontos a precizitás, hiszen az utólagos javítás időt és pénzt emészt fel. A Tesla azért is égetheti ilyen gyorsan a tőkét, mert a gyártás után gyakorlatilag mégegyszer át kell nézni és meg kell javítani a kész autót.

illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Zhou Junxiang

Toni Sacconaghi, a Bernstein elemzője nemrég tesztelte a Tesla sokat emlegetett Model 3-át és nem volt túl jó véleménnyel róla. Elmondta, hogy kifejezetten gyenge kivitelezésről van szó. Több tulajdonos is panaszkodott már a zajos karosszériára, a rossz szoftverre, valamint arra, hogy az esővíz beszivárog az utastérbe.

Nem mindenki tapasztalt ilyesmiket. Egy korábbi felmérés szerint a tulajdonosok 91 százaléka ismét venne Teslat.

A vállalat negyedévente 1 milliárd dollárt költ, viszont ezt nem lehet fenntartani hosszabb távon az eladások számának növelése és új befektetők nélkül. David Whiston, a Morningstar elemzője megemlíti, hogy nem a Tesla innovatív képességeiben kételkedik, hanem abban, hogy képes-e a vállalat jó minőségben, tökéletesen tömeggyártani a beígért modelleket.

illusztráció Forrás: AFP/Chandan Khanna

Az alkalmazottak még a gyárban igyekeznek kijavítani a hibákat, ha ez nem sikerül, akkor a kocsikat arra a kijelölt területre viszik, ahol gyakran 2000 jármű is várja, hogy megszereljék. A Tesla cáfolta, hogy létezik ilyen "parkoló",

de több volt és jelenlegi alkalmazott is megerősítette, hogy ők maguk látták ezeket a javításra váró kocsikat.

A Tesla szóvivője szerint az autóknak 500 vizsgálaton és teszten kell átmenniük, a dolgozók pedig a legapróbb hibákat is javítják, mert szeretnének minden vásárlónak tökéletes járművet biztosítani. Az alkalmazottak viszont teljesen másképpen látják a helyzetet. Többen arról beszéltek, hogy a vezetés folyamatos nyomás alatt tartja a munkásokat és a gyártósor akkor sem állhat le, ha problémák akadnak.

Egy volt alkalmazott szerint gyakran előfordult, hogy néhány kocsi szélvédő, vagy lökhárító nélkül ment tovább, mert éppen nem volt a szükséges alkatrész kéznél. Ezeket a hibákat ugyan később megpróbálják orvosolni, de az már nem a gyártósoron történik.

illusztráció Forrás: AFP/Guus Schoonewille

Az egyik nyilatkozó elmondta, hogy néha csak egy-két hiba volt feltüntetve egy bizonyos típusnál, majd később kiderült, hogy ez a szám valójában inkább 15-20.

Az összeszerelést sem ugyanolyan minőségben végzik a csapatok. Egy volt munkás elmesélte, hogy bizonyos elemeket nekik kell "bekalapálniuk" a helyére. Az alkalmazott technológia miatt pedig előfordul, hogy a különböző szerelőcsapatok másként dolgoznak, ezért gyakran keletkezhetnek rések az összeszerelésnél.

illusztráció Forrás: AFP/Piroschka Van De Wouw

Van aki egyenesen a Tesla vezetőjét, Elon Muskot vádolja, mondván felgyorsította a tervezést és a gyártás, illetve fontos teszteket hagy figyelmen kívül, kizárólag a sebességet helyezi előtérbe és menet közben eszközöl változásokat. Az efféle improvizációk okozhatják, hogy ennyi hibás autó kerül ki a gyárból.

J.D. Power "Beyond the Hype" című tanulmánya megállapította, hogy a Tesla minősége nem versenyképes, valamint hiányzik a precizitás és a részletekre való odafigyelés is.