Sorra buknak be a kerékpárkölcsönző cégek Kínában

AUSTRIA - VIENNA - BIKESHARING bike bikes BICYCLE bicycles rent OFO hire bike hire Vienna Austria
Rental bicycles from OFO (yellow) from Beijing, China and OBIKE (Orange) from Signapur in front of the Viennese Staate Opera photographed in Vienna on 18 October 2017. (Photo credit should read "ALEX HALADA/APA-PictureDesk via AFP")
Vágólapra másolva!
Ami néhány éve még a legbiztosabb üzletnek tűnt, az idénre keserű csalódássá vált sokak számára Kínában. A biciklis közlekedésnek nagy hagyományai vannak a távol-keleti országban. Ám az utóbbi időben gombamód szaporodó biciklikölcsönző vállalkozások közül idén nem egy fizetésképtelenné vált. Kína utcáit és szeméttelepeit most ellepik a „zombi kerékpárok".
Vágólapra másolva!

Kerékpárok százai kerültek a futballpálya nagyságú biciklitemetőbe Hsziamen városában, Kína dél-keleti részén, miután az ország harmadik legnagyobb kölcsönzővállalata, a Bluegogo, csődöt jelentett – írja az AsiaTimes a kínai állami hírügynökség jelentésére hivatkozva.

A döbbenetesen nagyra nőtt biciklihegyet ember már csak bajosan tudná megmászni, oda darus munkagépek hordják a további leselejtezett kerékpárokat. Ezek szép számmal érkeznek a két másik nagy cégtől, a Mobike-tól és az Ofo-tól is.

Nem megy úgy a kerékpárkölcsönzés biznisze Kínában, mint néhány éve remélték Forrás: APA-PictureDesk/ALEX HALADA / picturedesk.com/Alex Halada

A bicajosok Uberje volt

Nyílt levélben kért bocsánatot utólag hibásnak bizonyult üzleti döntéseikért a Bluegogo ügyvezetője, amely a kerékpárosok Uberjeként határozta meg magát a piacon. Az ügyvezető azt írta, rosszul mérték fel a kerékpárok iránti várható keresletet, és most, hogy a cégnek leáldozott, nem tudnak mit kezdeni a rengeteg biciklivel.

A cég koncepciójában ugyanis nem csak a kölcsönzési ügylet okostelefonnal való megoldása szerepelt.

A használat után a kétkerekű járműveket bárhol ott lehetett hagyni, a cég pedig a GPS-adatok segítségével begyűjtötte azokat.

Ennek most azonban vége, és az elárvult kerékpárok gazdátlanul hevernek az ország szinte minden szegletében.

Az biztosnak látszik, hogy Kínában valamit nagyon elszámoltak, ha nem is a teljes kölcsönzési szektorban, de számos vállalkozásnál igen. Tavaly húsz társaság összesen 2 millió biciklit állított kölcsönzési rendszerbe,

idénre pedig összesen további 20 millió kerékpárral számoltak ilyen célra,

áll egy ottani szakmai szervezet jelentésében.

Viszonyításként: Londonban 11 ezer kölcsönözhető kerékpár áll rendelkezésre, a háromszor népesebb Sanghajban azonban 1,5 millió darab.

A kerékpárokat potom összegekért lehet kölcsönözni, a Bluegogo például 1 jüant (40 forint) kért egy órára a használatért. A kereslet azonban mégsem alakult úgy, ahogy a cégek várták.

Túlbecsülték a szükséglet nagyságát a kínai biciklikölcsönzős cégek Forrás: Imaginechina/Pan zhiwang - Imaginechina/Pan Zhiwang

Most jön a második menet

A vezető vállalatok hiába kerestek dollármillióknak megfelelő összegeket, az újabb és újabb versenytársak mind lejjebb nyomták a piaci árakat,

és ez több cég idei bedőlését magával hozta.

Az előző hat hónapban jelentett csődöt a Wukongbike és a 3VBike is, ezek a vállalatok kölcsönt vettek fel az üzlet beindítására, fizetni viszont nem tudták azt.

A céges bukások után, most a fölöslegessé vált biciklik jelentik az újabb kihívást, amivel Kínának meg kell birkóznia. Számítások szerint, most

mintegy 2 millió gazdátlanul hagyott kerékpár hever a városok utcáin, kikötőkben, vagy került szeméttelepre.

A többsége sérült, rosszabb állapotban lévő bicikli.

Ha további cégek is csődbe mennek, még több kerékpárt selejtezhetnek le, ami óriási kihívás a hulladékkezelés számára Forrás: AFP/Imaginechina/Bai Kelin

Mindez pedig óriási kihívást jelent a hulladékkezelést végző cégek és hatóságok számára.

A romló minőségű biciklikre már a kínai média is „zombi kerékpárokként" hivatkozik.

Emellett pedig a kommentárok arra is figyelmeztetnek, hogy a vállalkozások túlbecsülték a várható keresletet, és közülük most egyre több küzd likviditási nehézségekkel.

Nem lenne tehát meglepő, ha újabb cégek szállnának ki a bizniszből, és az országban még több bicikli árválkodna az utak mentén.