A Global Data tanulmánya kimutatta, hogy a márkáknak – különösen a divathoz kapcsolódó márkáknak – extra erőfeszítéseket kell tenniük, hogy meggyőzzék fogyasztóikat a vásárlásról. „A nem-élelmiszer kiskereskedők továbbra is nagyon küzdenek karácsonykor” – olvasható a tanulmányban.
Várhatóan 0,1 százalékkal csökken a vásárlói forgalom Nagy-Britanniában, mivel a gyenge font miatt fellépő áremelkedés elriasztja a készpénzes fogyasztókat a szezonális időszakban történő bevásárlástól”
– állítja a kutatócég.
A brit kormányzati adatok szerint az infláció októberben 3 százalékkal emelkedett – változatlanul az előző hónaphoz képest – ugyanakkor tavaly az infláció mértéke csak 0,9 százalék volt. Ennek és a lakásbérleti árak emelkedésének köszönhetően a fogyasztók kevesebb pénzt költenek az olyan nem alapvető termékekre, mint például a ruhák.
Bár a bevételek emelkedhetnek a kiskereskedőknél, ez nem feltétlenül eredményez nyereséget, ha ezeknek a cégeknek is több lesz a költsége.
Az e-kereskedelem meglódulása óta a kiskereskedők állandó csatát vívnak, hogy vásárlóik a fizikai üzleteket látogassák inkább. Ez a csata a karácsonyi időszakban még feltűnőbb, mivel sokan választják az online vásárlást, hogy ezzel elkerüljék a tömeget.
Éppen ezt ellensúlyozandó igyekeztek a kereskedők innovatívvá tenni boltjaikat élményekkel, ajándékokkal, élelmiszerekkel és látványosságokkal.
London híres áruháza a Harrods karácsonyi vadászatot kínál a gyerekeknek, főzési bemutatókat tartanak, hogy a vásárlóknak az ünnepi ételek elkésztésében segítsenek, valamint az áruházban karácsonyi kórus énekel. A Dolce & Gabbana pedig egyedi karácsonyfát készített az áruház látogatóinak, és időről időre divatbemutatót tartottak.
A karácsonyi bevásárlás az év egyik legforgalmasabb kereskedési időszaka. A Harrods pedig igazi vásárlói élményt nyújt a betérőknek, megmutatván, hogy az áruház mennyire nagyra becsüli vásárlóit"
– nyilatkozta Michael Ward, a Harrods ügyvezető igazgatója a CNBC-nek.
A Debenhams viszont mesebeli környezetet választott. A cég november elején egy több millió fontos reklámkampányt indított Hamupipőke ihletésében.
Az üzletben színház, ajándék kártya, és egyéb apróságok várják a vásárlókat – valamint minden délben felbukkan egy egyedi, kristályos cipő is.
„Felmérésünk szerint az ügyfeleink a szórakoztatást várják tőlünk karácsonykor" – nyilatkozta Richard Cristofoli, a Debenhams kozmetikai- és marketingigazgatója.
A John Lewis pedig megnyitotta a „legnagyobb és leginteraktívabb” karácsonyi piacot, ahol az ügyfelek képesek „látni, szagolni, ízlelni és megérinteni a páratlan karácsonyi hangulatot” – nyilatkozta az üzlet.
„Szeretnénk, ha az áruházainkba látogatók ötletet merítenének, és a vásárlás egyben szabadidős program is lenne, amellyel akár egy napot is eltöltenének, és olyan élményekkel lennének gazdagabbak, amiket máshol nem kapnának meg” – mondta a John Lewis ügyfélkapcsolati igazgatója.
A vásárlók például saját koktélt is keverhetnek, köszönhetően a Smith and Sinclair tapasztalt mixereinek. A tanulmány egyébként arra a következtetésre jut, hogy az ilyen típusú beruházások kifizetődőek a kiskereskedelemben.
A szegényes harmadik negyedév után most a húzós negyedik negyedévben bíznak a ruházati és cipő kiskereskedelmi boltok. A karácsony azonban csalódást okozhat az ágazatnak, mert az előrejelzések szerint 0,6 százalékkal kisebb lesz a forgalom, mint egy éve – állítja a Global Data tanulmánya.