Százezer elektromos riksa árasztja el India útjait

India Society NurPhoto General News May 30 2016 Allahabad Yamuna RIver Hot Weather India Weather People 30th May 2016 Banks Passegners Indian Daily Life SQUARE FORMAT
An indian electric rickshaw driver waits for passengers, on the banks of holy sangam,confluence of Ganges river,Yamuna river and mythical saraswati river,during sunset, in Allahabad on May 30,2016. (Photo by Ritesh Shukla/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Ahogy az Origo is megírta, India a világ egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátó állama, ugyanakkor a legeltökéltebbek közé tartozik az energiaátállás megvalósításában. Emlékezetes Modi miniszterelnök kiállása a párizsi klímaegyezmény céljai mellett, de lassan már a vasútnál is csak a tartalékosok kispadjára kerülhetnek a hagyományos meghajtások. Most még merészebbet mertek álmodni, és lényegében még idén jelentősen visszaszorítanák benzinfüggőségüket. India ugyanis hamarosan a százezer elektromos riksa országa lehet.
Vágólapra másolva!

A tömegközlekedés és a közúti áruszállítás az egyik legnagyobb felelőse India károsanyag-kibocsátásának. A Greenpeace adatai szerint évente 1,2 millió indiai hal meg a légszennyezettségre visszavezethető okok miatt.

Kína mellett itt vannak a világ legrosszabb levegőjű nagyvárosai.

Nem csoda, ha az indiaiak ott akarnak rést ütni a pajzson, ahol az eredmények gyorsan lehetnek látványosak és kézzelfoghatók. A bejelentést, miszerint még idén elkezdve, rövid idő alatt százezer elektromos riksát és buszt kívánnak forgalomba állítani az utakon, tartózkodó kommentárok fogadták, leginkább „ijesztőnek" és „nagy kihívást" jelentőnek minősítve azt. Tény, hogy a potenciális beszállítók is inkább aggályaiknak adnak hangot. Vannak azonban optimista vélekedések is.

Az indiai nagyvárosok légszennyezettségére az elektromos járművekkel kíván a kormány megoldást találni Forrás: AFP/Noah Seelam

Száz e-riksát, ezret

Minimum ijesztőnek lehetne nevezni a kihívás nagyságát – így kommentálta az indiai bejelentést a világ egyik legnagyobb üzleti tanácsadással és ügyviteli, gazdasági szolgáltatásokkal foglalkozó vállalta, a PwC. Abban ugyanakkor nagy az egyetértés, hogy

az indiai törekvések mindenképpen dicséretesek, még akkor is, ha megvalósíthatóságukkal kapcsolatban kétségek merülnek fel.

A kommentárok hozzáteszik persze: még a brit, 2040-re tervezett e-autó átállást sem lesz egyszerű meglépni, annak ellenére, hogy ott már most nagyobb arányban futnak tiszta energiával hajtott járművek az utakon, mint a szubkontinensnyi országban.

Nem csak a taxiriksákat, hanem a buszokat is elektromosra cserélné az indiai kormány Forrás: AFP/Sanjay Kanojia

A feladat nagyságát a delhi kormány is látja és komolyan veszi. Ezért – a riksafordulat beindításával egyidejűleg – pályázatot írtak ki a gyártóknak. Ennek keretében

több szövetségi minisztérium teljes járműparkját kívánják lecserélni e-autókra, ami közel 10 000 járművet jelent.

A kormány azt várja, hogy a minisztériumok járműparkjának frissítésével egyidejűleg, Új-Delhi utcáin is megjelenhetnek az első e-buszok és környezetbarát taxiriksák.

Úgy tűnik, az indiai kormánynak jelenleg két fő problémára kell megoldást találnia ahhoz, hogy már 2030-ra megfordulhasson a járművek értékesítési aránya az elektromos meghajtású autók javára, ahogy azt tervezik.

Akkumulátor-pontokkal az elektromos meghajtásért

Az egyik ezek közül az akkumulátorok problémája, de a megoldási elképzelés elsősorban nem technológiai. A kormány ugyanis – forráshiányra hivatkozva – nem támogatja az országot behálózó töltőállomás-lánc fokozatos kiépítését. Helyette

azt szeretnék, ha cserepontok létesülnének szerte az utak mentén, ahol a riksások kompakt, szabványos, feltöltött akkumulátorra cserélhetnék le a jármű lemerült telepét.

A csereponton dolgozók feladata lenne az akkuk töltése és karbantartása. Ilyenformán az akkumulátorok nem sajátok, hanem lényegében béreltek lennének.

Még a közlekedési társaságoknak sem kellene saját telepekkel rendelkezniük, hanem bérleti konstrukció keretében használhatnák azokat,

a kormány elképzelése szerint. Történne ez úgy, hogy a cserepontokat üzemeltető vállalkozásoknak ebből keletkezne üzletileg értelmezhető profitjuk. Természetesen ezzel egyidejűleg minél kisebb méretű, de minél nagyobb hatótávolságú akkumulátorokat szeretnének látni az e-riksákban.

India korábbi energetikai minisztere az egyik női riksavezető mögött, az egyik első elektromos riksa átadásán Forrás: AFP/Raveendran

A gyártók időt kérnek

Vannak kifejezetten optimista visszacsatolások is az indiai szándékra. A berlini székhelyű

klímavédelmi ügynökség, a Climate Analytics úgy látja, az indiai célok nagyon is megvalósíthatók.

A szervezet szerint üdvözlendő, hogy a kormányzati elképzelésekben minél kisebb és gazdaságosabb, kompakt e-megoldások szerepelnek.

Már csak az a kérdés, mit szólnak mindehhez a potenciális beszállítók.

Úgy tűnik ugyanis, hogy a legnagyobb autógyártók egyelőre csak a T-betűt mutatják India irányába, ami ezúttal nem a tanulóvezetőre utal, hanem az „időkérés” nemzetközi jelzése. A Mercedes közölte, hogy szeretnének biztosra menni, és vállalásaikat úgy ütemezni, hogy később azokat ne kelljen megváltoztatni, a Nissan pedig egyelőre még a Leaf nevű modelljük indiai útviszonyok közötti tesztelésén dolgozik. A Tesla-főnök Elon Musk pedig, úgy tűnik, az e-autóik gyártásának eddig felmerült problémáival van elfoglalva. Valószínű egyébként,

Muskék modelljei amúgy sem aratnának nagy sikert Indiában, tekintettel arra, hogy a legolcsóbb változat 35 000 dolláros árát sem tudja a legtöbb indiai megfizetni.

Az évente indiai forgalomba álló, nagyjából hárommillió új jármű olcsó, kompakt gépkocsi.

Egy indiai elektromos riksa vezetője várja utasait valahol a Gangesz partján Forrás: NurPhoto/Ritesh Shukla/NurPhoto/Ritesh Shukla

A legesélyesebb befutó az indiai Mahindra lehet, az egyetlen olyan ottani vállalat, mely már eddig is gyártott e-járműveket. Típusiakért 11 000 – 15 000 dollár (körülbelül 2,8 millió – 3,8 millió forint) körüli összeget kell fizetni, az állami támogatások levonása után. A társaságnál úgy vélik, mivel a nemzetközi gyártók nem ugrottak rá a várható üzletre, megnyílik számukra a lehetőség arra, hogy nagyot gurítsanak.

Még idén újabb 5 000 e-járművet, többet között riksákat szeretnének értékesíteni Indiában.

Az e-autók elterjedése reflektorfénybe állíthatja az önvezető autók fejlesztésén dolgozó indiai startupokat is.